וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ טיבי: "היהודים הפקיעו את אדמותינו"

ועדת החוקה של הכנסת קיימה דיון סוער על הצעת חוק "עוקף קעדאן", שבאה להסדיר את פעולתן של ועדות קבלה ליישובים קהילתיים. אחד מיוזמי ההצעה, ח"כ רותם: "אני מגן על המדינה"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה הבוקר בהכנה להצעת החוק "ועדות קבלה ליישובים קהילתיים" שהגישו חברי הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו), ישראל חסון ושי חרמש (קדימה). הדיון נערך במסגרת "יום הגשמת הציונות בחיזוק הפריפריה" שיזם סגן שר החוץ דני אילון.

הצעת החוק זכתה לכינוי "עוקף בג"ץ קעדאן" על שם פסק הדין המהפכני של בית המשפט העליון שקבע כי התרת התיישבות ליהודים בלבד היא בגדר הפרה של החוק, והותיר לבני משפחת קעדאן להתגורר בישוב קציר לאחר שועדת הקבלה של הישוב סירבה לקבלם. על פי הצעת החוק תוסדר באופן חוקי פעולתן של ועדות קבלה לישובים קהילתיים בנגב ובגליל.

במהלך הדיון מתחו חברי הכנסת מהמפלגות הערביות וממפלגות השמאל ביקורת חריפה על הצעת החוק וטענו כי מדובר בהצעה גזענית. "האם זו הבשורה של העם היהודי לעולם?" קראו.

סגן שר החוץ דני אילון (ישראל ביתנו) אמר בדיון כי "זכותנו להגדיר את עצמנו. צריך לזכור את הרצף של הנוכחות היהודית לכל אורך הגלות. העם היהודי חרת על דגלו את ערך הציונות וההתיישבות. זה מה שהחזיר אותנו לכאן ובנה את המדינה. זה לא חוק שמכוון נגד אף אחד. זו זכותנו הבסיסית ביותר, בזמן שמנסים לנשל אותנו מהגליל ומהנגב".

ח"כ ישראל חסון (קדימה) אמר כי "הצעת החוק היא לא הכרזת מלחמה על שום מגזר. לא מדובר בפרובוקציה. בגליל חיים בדו קיום שאפשר לשמר אותו בלי להפריע לאינטרסים של מדינה שהיא מדינת העם היהודי. אין שום סיבה שבעולם שהאינטרסים שלי כיהודי לא יתקיימו בגליל, בדיוק כמו שיש לחבר הכנסת חנא סוויד זכות לחיות שם. הצעת החוק עוסקת בפריפריה הרחוקה. איכות החיים שם לא דומה למרכז. הערבות ההדדית שם חשובה הרבה יותר. צריך לשמר את צורת ההתיישבות הזו. למה אני לא יכול, מתוך כבוד לצורת חיים מסוימת, לאפשר לה להמשיך להתקיים? מאחר ואני חושש שיעשה בדבר הזה שימוש לא הוגן הקמנו בתוך הצעת החוק ועדת קבלה שהיא חיצונית ליישוב. ללא אפליה על רקע דת, לאום או גזע".

אחמד טיבי. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"לא נותנים לקבוצה אתנית מסוימת לבנות כאן ישובים". טיבי/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

חבר הכנסת שי חרמש (קדימה) אמר כי "החוק נועד לשמר את האפיון ואת הייחודיות של הישובים הקטנים. כרמיאל ועכו לא צריכות חוק כזה. ישובים הומוגניים תמיד היו, ולפעמים גם לא קיבלו אליהם יהודים. נגיד בישוב טבעוני כמו אמירים – אתם רוצים להכניס לשם אוכלי בשר?". חבר הכנסת טאלב א-סנע (רע"מ תע"ל) אמר לו בתגובה: "ואתה חושב שצמחוני מוסלמי היה יכול להצטרף אליהם?"

חבר הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו), המשמש כיו"ר הועדה אמר כי "אני בא לייצג את הציונות. והציונות משמעותה להקים התיישבות יהודית בארץ ישראל. כשאני בא ואומר שאני רוצה להקים ישוב יהודי אני לא מתבייש בזה. יש לנו אזרחות שווה אבל לא חובות שוות. אם אני משרת בצבא אני רוצה שהשכנים שלי ישרתו בצבא. וכשאני ארצה להשלים מניין, שיהיה לי עם מי להשלים מניין".

חבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) שאל אותו בתגובה: "ומה קורה כשאתה עובד בכנסת? אולי נסלק גם ממנה אנשים 'לא הומוגנים'? כדי שכשתרצה להשלים מניין יהיה לך? אולי נעשה ועדת קבלה חיצונית לכנסת?". על כך ענה לו רותם כי "אני כבר מזמן הצהרתי שחברי כנסת צריכים להצהיר על נאמנות למדינה היהודית. אתם מתנגדים למדינה היהודית. אבל בבית הזה הציבור קובע".

חברת הכנסת ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה כי "הצעת החוק הזו היא רק ההתחלה. אנחנו לא צריך לפחד לומר שאנחנו רוצים לתת תעדוף ליהודים שגרים בגליל ובנגב – כי זו מדינה יהודית. ולכן המקום הנכון לתקן את הדבר הזה הוא חוק יסוד מקרקעי ישראל. הרפורמה הזו לא מתקנת את הטעות היסודית של בג"ץ קעדאן".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני ישן טוב בלילה". רותם/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הכנסת אופיר פינס (עבודה) ציטט את מגילת העצמאות ואז אמר "תתביישו לכם! זו הציונות שלי". הוא הוסיף כי "אין לי בעיה עם קידום ההתיישבות בגליל והנגב, אבל לא במחיר של אפליה. אני מציע שהכנסת תחזור למסורת שלה ולא תחוקק חוקים עוקפי בג"ץ".

טיבי אמר כי "מאז קום המדינה ועד היום לא הוקם יישוב ערבי אחד בגליל, ולא בכדי. לא נותנים לקבוצה אתנית מסוימת לבנות כאן ישובים, וזו הקבוצה שהפקיעו את אדמותיה. כל הערבים במדינה נולדו כאן. לא כל היהודים נולדו כאן. צריכה להיות מידה של ענווה לאומית. אם מגיעים לבית שיש לו בעלים ואתה רוצה להשתלט על חדר, לפחות תעשו...". בשלב זה התפרץ חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) לדבריו של טיבי ואמר כי "אתם לא בניתם כאן כלום, הבאתם לכאן מחלות".

הוא הוסיף כי "הערבים לא נוהרים לגור בישובים קהילתיים יהודים. הם היו רוצים לגור בישובים משלהם. אבל החלטתו של אזרח לגור בישוב זה או אחר היא אזרחית ואסור לחסום אותה. הייתה קודם גזענות בפרקטיקה אבל רק בשנים האחרונות החל הניסיון הזה לחקוק אותה בחוקי הכנסת. לאחרונה יש מבול של הצעות חוק גזעניות. אתם פשוט לא מתביישים. אם אתה היית פעיל בתקופת מגילת העצמאות" אמר לרותם, "המגילה לא הייתה עוברת. אתה מחזיק בשיא של הצעות החוק הכי פשיסטיות בכנסת, וכל שבוע אתה מנצח את עצמך מחדש". על כך ענה לו רותם: "אני ישן טוב בלילה. אני מגן על מדינת ישראל".

חבר הכנסת חנא סוויד (חד"ש) אמר כי "תזכרו שיש תופעה אוניברסאלית – כשאתה אוסר על מישהו משהו הוא רוצה אותו יותר. החוק הזה הוא מיותר. הוא חוק אפרטהייד גזעני. להזכירכם, בדרום אפריקה היה חוק שאסר על אזרחים שחורים לגור באזורים בהם גרים לבנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully