וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה ועידת קופנהגן: אז מי הרוויח?

לאחר ימים ארוכים של דיונים ננעלה הערב ועידת האקלים בדנמרק. המדינות המשתתפות חתמו על הסכם לטיפול בהתחממות הגלובלית, אך לא כולם מרוצים, בעיקר לא המדינות המתפתחות

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: דורון שטיין)

ועידת האקלים בקופנהגן הסתיימה הערב (שבת) בקול ענות חלושה, לאחר שבמהלך הלילה חתמו המדינות המשתתפות על טיוטת הסכם לטיפול בהתחממות הגלובלית, הסכם שהיה רחוק ממטרותיה המקוריות של הוועידה. "סוף סוף חתמנו על עסקה. ועידת קופנהגן אולי לא הייתה כל מה שכולם קיוו לו, אך זו התחלה חשובה", אמר מזכיר האו"ם באן קי מון בתום הוועידה.

על פי טיוטת ההסכם, יהיה על כל מדינות העולם להפקיד תכניות להפחתת דו תחמוצת הפחמן בכתב עד החודש הבא, וכן להעביר כ-100 מיליארד דולר למדינות המתפתחות עד שנת 2020. מספר מדינות כבר מתחו ביקורת על ההסכם ואמרו כי הוא לא מספק וכי הן לא יקבלו אותו.

הנסיך פיליפ בוועידת אקלים. רויטרס
נציגי המעצמות הגיעו להסכם לטיפול בהתחממות הגלובלית, הסכם הרחוק ממטרותיה המקוריות של הוועידה/רויטרס

לטענת המדינות המתפתחות ההסכם אינו יכול להוות בסיס לתכנית של האו"ם להיאבק בהתחממות הגלובלית. נציגי ונצואלה, בוליביה, קובה וניקרגווה היו בין הנציגים שמתחו הביקורת החריפה על הדו"ח באמרם כי הוא גובש מאחורי דלתיים סגורות בצורה בלתי הוגנת. נציגה של טובלו אף הגדיר את ההסכם כסופה של מדינתו.

"אנחנו מצטערים להודיע כי לא נוכל לקבל את ההסכם", אמר הנציג בוועידה. "ההחלטה שהתקבלה במסגרת המסמך להגביל את ההתחממות לעלייה של שתי מעלות בטמפרטורה העולמית מתונה מידי, ואני חושש שתהווה את סופה של מדינתי", אמר. מדינת האי טובלו מאויימת על ידי עליית מפלס המים.

הסכמת 120 המדינות הגיעה לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה הגיע להסכמה בנושא הפחתת גזי החממה עם מנהיגי הודו, סין, ברזיל ודרום אפריקה. לדבריו, ההסכם עם המדינות המתפתחות יביא ל"צעד היסטורי קדימה" במאבק בהתחממות הגלובלית. אולם, ההסכמות עליהן הגיע אובמה עם המדינות המתפתחות אינן מחייבות מבחינה משפטית.

גם המדינות התומכות בהסכם הודו כי אינו מספק. ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון הביע אכזבה מכך שההסכמות עליהן הגיעו בוועידת האקלים אינן מחייבות מבחינה משפטית. "הגעתי לקופנהגן בתקווה להשיג את ההסכם הטוב ביותר, ואכן השגנו התחלה. הצעד הבא הוא להפוך את החלטות הוועידה למחייבות משפטית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שוטרים מתעמתים עם מפגינים מחוץ לאולם בו נערכת ועידת האקלים בקופנהגן. רויטרס
מאות מפגינים נעצרו/רויטרס

וועידת האקלים לא עברה בשקט. בניגוד לקיפאון בשיחות בין המעצמות בתוך האולם, בחוץ הרוחות להטו. אלפי פעילים של ארגונים לא ממשלתיים וארגונים חברתיים הפגינו מחוץ לאולם בו נערכה הוועידה במחאה על כך שלא ניתנה להם האפשרות לקחת חלק בשיחות, בהן השתתפו נציגים מ-190 מדינות. הפעילים התעמתו עם השוטרים ומאות נעצרו.

במקביל, הודיעה השרה הדנית קוני הדגארד על התפטרותה מתפקידה כנשיאת ועידת האקלים, ובמקומה נכנס לתפקיד ראש ממשלת דנמרק, לארס לוקא. בהודעה הרשמית שפרסמה הסבירה הדגארד, כי לאור הגעת מנהיגי המדינות אל ועידת האו"ם, ראוי שבראש הכנס יעמוד גם כן ראש מדינה.

סבב נוסף של שיחות בנושא האקלים הגלובלי צפוי להיערך בנובמבר 2010 במקסיקו, שם מקווים להשיג את מה שלא הצליחו להשיג בקופנהגן - הסכם שיחליף את אמנת קיוטו לפיה פועלות היום רוב מדינות העולם בכל הקשור לנושא האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully