וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודן: משאל עם יקבע האם הדרום יקבל עצמאות

נשיא סודן ונשיא הדרום הגיעו להסכמה על נהלי הבחירות וקבעו כי משאל העם והתייעצויות עממיות ייערכו בשלושה מחוזות שעשויים להסתפח למדינה החדשה - אם תוקם

נשיא סודן, עומר אל-באשיר, הגיע היום (ראשון) להסכם עם נשיא חבל דרום סודן, סלבה קיר, המסדיר את קיומו של משאל העם על עצמאות למחוז הדרומי. גורמים בחרטום מסרו כי על-פי הסיכום, המשאל ייערך ב-2011 ואם תהיה לעצמאות רוב של יותר מ-50%, ואחוז ההצבעה יהיה לא פחות מ-55% - יוכרז החבל החצי-אוטונומי כמדינה ריבונית.

לאחר תקופה ארוכה של מתיחות שהלכה והתגברה בתקופה האחרונה נחתם ההסכם בנוכחות נציגים של מפלגת השלטון בדרום "התנועה העממית לשחרור סודן" ומפלגת השלטון בצפון "מפלגת הקונגרס הצפוני". הקשיים במגעים איימו לטרפד את הסכם השלום שנחתם בין הצפון לדרום סודן בשנת 2005, שסיים את 20 שנות מלחמת האזרחים בה נהרגו כשני מיליון בני אדם.

"הגענו להסכם על שלושה חוקים, שהיו המקור לחוסר ההסכמה בין שתי המפלגות וסיימנו את המשבר בינינו", אמר מזכ"ל מפלגת הדרום, פגאן אמום, שהסביר כי החוקים מסדירים את משאל העם במחוז הדרומי, את ההצבעה במחוז הנפט אביי אם להצטרף למדינה הדרומית העתידית, ואת ההתייעצויות העממיות שייערכו בשני מחוזות הנמצאים בגבול הצפון לדרום. לגבי החוק הרביעי, העוסק בסמכויות שירותי הביטחון של סודן לקראת הבחירות, עדיין אין הסכמה.

בדרום סודן קיים, ככל הנראה, רוב מוצק להיפרדות מהממשל בחרטום, ולפי ההערכות, אם מחוז אביי יחליט אף הוא להצטרף למדינה החדשה, הממשל המוסלמי המרכזי יאבד את מרבית עתודות הנפט שלו. בעקבות ההסכם, הודיעה מפלגת הדרום כי היא תשוב לדיונים בפרלמנט, אחרי שהחרימה אותם במשך כחודש וחצי.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully