וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה קיבל נובל: שימוש בכוח לעתים הכרחי

בטקס חגיגי באוסלו הוענק לנשיא ארה"ב פרס נובל לשלום. "לא נצליח לבער את העימותים בימי חיינו. יהיו אומות שימצאו את השימוש בנשק מוסרי ומוצדק. אלה שרוצים בשלום לא יכולים לעמוד מנגד כשאומות מתחמשות בנשק גרעיני"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: עידן גוראל)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה קיבל היום (חמישי) באוסלו את פרס נובל לשלום, כהוקרה על מה שוועדת הפרס הגדירה כ"מאמציו הבלתי נלאים לקידום הדיפלומטיה הבינלאומית". הוועדה נימקה את הזכייה בכך שאובמה "נותן לעולם תקווה לעתיד טוב יותר" וציינה כי "לעתים רחוקות מצליח אדם במעמדו של אובמה לתפוס את תשומת הלב העולמית ולתת לעולם תקווה לעתיד טוב יותר".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בטקס החתימה על קבלת פרס נובל לשלום באוסלו. רויטרס
אובמה חותם על טפסי הפרס/רויטרס

בנאומו בטקס קבלת הפרס אמר הנשיא אובמה כי הוא "מקבל את הכבוד הזה בצניעות. הוא מדבר על שאיפותינו לעתיד ומוכיח שאיננו אסירים של הגורל, אלא מעשינו חשובים ויכולים לשנות דברים". אובמה הודה כי "הסערה שהתעוררה בשל הענקת הפרס לי ברורה. בהשוואה לכמה מענקי העולם שקיבלו את הפרס בעבר – הישגיי קטנים. ישנם גם אסירים ברחבי העולם שהוכו ועונו במאמץ להשיג שלום ומעשיהם מעוררים השראה. איני יכול להתווכח עם מי שמחליט שאנשים אלה ראויים יותר ממני לכבוד זה. אבל ייתכן שהנושא החשוב ביותר סביב העובדה שאני מקבל את הפרס הוא שאני מפקד צבא של אומה המנהלת שתי מדינות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מציג את פרס נובל לשלום בו זכה. רויטרס
"מקבל את הכבוד הזה בצניעות". אובמה מציג את הפרס/רויטרס

"איני מביא פתרון לבעיות המלחמה, אבל אני יודע שנצטרך לחשוב בדרכים חדשות על הרעיון של מלחמה צודקת ועל שלום צודק. עלינו להכיר באמת קשה – לא נצליח לבער את העימותים האלימים בימי חיינו. יהיו אומות שימצאו את השימוש בנשק מוסרי ומוצדק. אמנם, כפי שאמר ד"ר מרתין לותר קינג – 'אלימות לא פותרת בעיות, אלא יוצרת בעיות חדשות', ואני גם יודע שאין דבר חלש או נאיבי בדרכם של גנדי וקינג, של אי אלימות, אבל כראש מדינה איני יכול ללכת בדרכם בלבד. תנועה בלתי אלימה לא הייתה יכולה לעצור את צבאות היטלר או לשכנע את אל קאעדה להניח את נשקו".

אובמה אף קרא לנקיטת צעדים קשים נגד "מדינות שעוברות על החוק הבינלאומי" וציין כי יש להטיל סנקציות שגובות "מחיר אמיתי" ממדינות דוגמת אירן וצפון קוריאה, שלפי אובמה "משחקות עם המערכת" בכדי לעכב את המשא ומתן עימן.

הענקת פרס נובל לשלום לאובמה. רויטרס
"הסערה שהתעוררה בשל הענקת הפרס לי ברורה. בהשוואה לכמה מענקי העולם שקיבלו את הפרס בעבר – הישגיי קטנים", אובמה/רויטרס

"זה באחריות כולנו לדרוש שמדינות כמו אירן וצפון קוריאה לא יערימו על המערכת. אלה שטוענים שהם מכבדים את החוק הבינלאומי לא יכולים להסיט את עיניהם כשמזלזלים בחוקים הללו. אלה שביטחונם חשוב להם לא יכולים להתעלם מהסכנות של מרוץ החימוש במזרח התיכון ובמזרח אסיה. אלה שרוצים שלום לא יכולים לעמוד מנגד כשאומות מתחמשות בנשק גרעיני."

יו"ר ועדת פרס נובל, טורביורן יאגלנד, הסביר בפתיחת טקס הענקת הפרס כי "אלפרד נובל קבע עבורנו כי עלינו להעניק את הפרס למי שבשנה האחרונה עשה את העבודה הטובה ביותר להשגת שלום בין העמים ולקדם את שיחות השלום. השאלה נוסחה על ידי אלפרד נובל עצמה והתשובה הייתה פשוטה – נשיא ארצות הברית ברק אובמה. רק הוא שלט בדיפלומטיה הבינלאומית ואיש לא עשה כל כך הרבה בתקופה כל כך קצרה וגרם לשינויים רבים כל כך כמוהו".

טקס הענקת פרס נובל לשלום לאובמה. רויטרס
"איש לא עשה כל כך הרבה בתקופה כל כך קצרה וגרם לשינויים רבים כל כך כמוהו"/רויטרס

יאגלנד הסביר כי הענקת פרס נובל אינה רק על מעשים שבוצעו, אלא גם כדי לדרבן מעשים עתידיים. "רבים חשבו שמוקדם מדי להעניק לאובמה את הפרס, אך ההיסטוריה עמוסה בהזדמנויות שהוחמצו", אמר יאגלנד, "היום, יש לנו את ההזדמנות לתמוך ברעיונות שמציע הנשיא אובמה. הענקת הפרס לו היא קריאה עבור כולנו".

בנאום שנשא לפני קבלת הפרס הודה אובמה כי קבלת הפרס היתה הפתעה עבורו וציין כי המשימה שלו היא "להמשיך בדרך שקבעתי, שהיא חשובה לא רק לארצות הברית אלא להשגת ביטחון כולל לכל העולם. יש להשיג עולם נקי מנשק גרעיני ולחזק את הדרך להלחם בהפצתו. יש להלחם בשינויי האקלים, לייצב מדינות כמו אפגניסטן וליצור קשר בין צדק כלכלי לשלום עולמי".

אובמה הוסיף, כי "המטרה היא לא לזכות בתחרות פופלריות או לזכות בפרס, חשוב ככל שיהיה. המטרה שלי היא לקדם את האינטרסים האמריקאים ולשמור על עובדת היותנו כוח השומר על השלום בעולם, כפי שהיינו בעשורים האחרונים. אם אצליח בחלק מהמשימות הללו, אני מקווה שהביקורת תירגע, אבל אם לא אצליח, שום פרס לא יסתיר זאת".

סקר של מכון הסקרים של אוניברסיטת קוויניפיאק, קבע שרק 26% מהאמריקאים מאמינים שהפרס אכן מגיע לנשיא שלהם. גם באירופה יש ספקות באשר למועמדותו של הנשיא האמריקאי, כאשר בנורבגיה ישנם רק 36% שמאמינים שהפרס מגיע לאובמה. אפילו יועץ הנשיא, דיוויד אקסלרוד, אישר אמש כי אובמה יצטרך בנאומו "לפשר בין התפקיד של המפקד העליון לבין השאיפות שלו לקדם עולם של שלום בעידן של מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully