וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדה יונת תקבל היום ממלך שבדיה את הנובל

בטקס מיוחד שיתקיים היום בשטוקהולם תקבל פרופ' עדה יונת את פרס נובל לכימיה ממלך שבדיה קרל גוסטב ה-16 ביחד עם עמיתיה. הפרס הכספי לזוכים: 1.4 מיליון דולר

מלך שבדיה יעניק היום (חמישי) את פרס נובל לכימיה לחוקרת הישראלית פרופסור עדה יונת. פרופ' יונת תחלוק את הפרס - בשווי 1.4 מיליון דולר (10 מיליון קרונות שבדיות) - עם שני המדענים האמריקאים שהיו שותפיה למחקר ונקטראמאן רמקרישאן ופרופ' תומס שטייץ. השלושה זכו בפרס על פועלם בחקר המרכיב הבונה את החלבונים בתא.

בטקס מיוחד שיכלול דברי ברכה קצרים ורשמיים ואתנחתות מוסיקליות, יקבלו הזוכים את הפרס - המחאה בסך 1.3 מיליון דולרים, מדליה ותעודה - מידיו של מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16.

בטקס יוענקו גם פרס נובל בתחומי הרפואה, הפיסיקה, הכלכלה והספרות. פרופ' יונת היא האישה היחידה שהיתה מועמדת לפרס ב-40 השנה האחרונות, כאשר הפרס הוענק לגברים בלבד. עד כה זכו רק שלוש נשים בפרס נובל לכימיה. עדה יונת היא האישה הראשונה לזכות בפרס מאז 1964.

פרופסור יונת, ביוכימאית ממכון ויצמן ברחובות, בת 68, אחראית לתגליות פורצות דרך בחקר מבנה הריבוזום. היא זכתה בפרס ישראל לחקר הכימיה לשנת 2002, בפרס לואיזה גרוס הורוביץ מטעם אוניברסיטת קולומביה לשנת 2005, במדליית ארליך-דרמשטטר לשנת 2007 (הפרס הגבוה ביותר בתחום הרפואה בגרמניה), בפרס וולף לשנת 2007 ובעוד פרסים ואותות בינלאומיים.

יונת התפרסמה בזכות מחקר בו פיענחה את המבנה ועקרונות הפעולה של הריבוזום, "בית החרושת לחלבונים", שפועל בכל תא חי. היא גם גילתה כיצד תרופות אנטיביוטיות פועלות, בכך שהן משבשות את פעולת הריבוזומים של החיידקים אותם הן תוקפות. לעבודתה רבת השנים חשיבות גדולה במציאת פתרונות לעמידות הגוברת של חיידקים לאנטיביוטיקה, נושא המדאיג את עולם הרפואה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully