וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוסובו מזהירה את סרביה מחידוש העימות

שנה ותשעה חודשים אחרי הכרזת העצמאות של קוסובו, החל בבית הדין הבינלאומי הדיון בטענת סרביה, לפיה ההכרזה הפרה את החוק הבינלאומי. קוסובו: ביטול העצמאות יצית משבר חדש

בית הדין הבינלאומי בהאג החל לדון בצהריים (שלישי) בתביעה שהגישה סרביה נגד הכרזת העצמאות של קוסובו בפברואר 2008. סרביה טוענת כי הכרזת העצמאות מפרה את החוק הבינלאומי ופוגעת בריבונות הסרבית. 15 שופטים ישמעו את טיעוני הצדדים במשך תשעה ימים וצפויים לקבל את החלטתם בתוך חודשים. עד כה הכירו 63 מדינות בעצמאותה של המדינה הבלקנית, אולם מועצת הביטחון של האו"ם עדיין לא נתנה תוקף להצהרה.

בפתח הדיון הציגו נציגי סרביה - שגריר המדינה בצרפת דוסאן בטקוביץ', ועורך הדין מלקולם שואו - את עמדתם. לדבריהם, העובדה שארצות הברית ומרבית מדינות אירופה הכירו בריבונות קוסובו אינה רלבנטית. "קוסובו היא חלק היסטורי, בלתי נפרד, מסרביה ומהווה את אחד מעמודי הטווח של זהותה", אמר בטקוביץ'."מה שבלתי חוקי לא יכול להפוך חוקי בגלל פעולה של צד שלישי. אם בית המשפט יקבל החלטה שתתפרש כהחלשת עקרון זכותה של מדינה לאינטגרציה טריטוריאלית, יהיו לך השלכות קשות על מדינות המתמודדות מול תנועות בדלניות", אמר שואו.

אחרי סרביה, צפויים להציג נציגי קוסובו את טיעוניהם ובמרכזם הטענה כי קוסובו מעולם לא הייתה חלק מסרביה. "לא שמענו מסרביה שום דבר חדש", אמר שר החוץ הקוסובי סכנדר חיסייני בהפסקת הדיון. "מה ששמענו רק מאשר את הלגיטימציה למדינה קוסובית עצמאית. הוא ציין כי "לא מתקבל על הדעת" לפתוח מחדש את השיחות עם סרביה על עתידה של קוסובו. "זה ישבש לחלוטין ויכול אפילו ליצור משבר חדש באזור", אמר. שר החוץ הסרבי, ווק ירמיץ', המשתתף אף הוא בדיונים, נשמע מתון יותר. לדבריו, החלטת בלגרד לפנות לבית הדין הבינלאומי מעידה על שינוי בתפיסה שאפיינה את ההיסטוריה העקובה מדם של הבלקן. "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הבלקן שמישהו מחליט לפתור נושא מהותי תוך שימוש באמצעי שלום", אמר.

למרות שלהחלטת בית הדין בהאג אין משמעות אפקטיבית, מדינות רבות בהן ישנם חבלים בדלניים עוקבות מקרוב אחרי הדיונים. לאחר שיסיימו סרביה וקוסובו להציג את טיעוניהן יזכו 29 מדינות נוספות לשטוח את עמדתם בשאלת הריבונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully