וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקיו אמאנו נכנס לתפקידו כראש סבא"א

הדיפלומט היפני המחליף את מוחמד אל בראדעי, מתחיל את כהונתו בהתמודדות עם הבעיה האירנית. אמאנו התבטא בנושא לפני מספר חודשים ואמר כי יש לקיים דיאלוג עם טהרן

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

הדיפלומט היפני יוקיה אמאנו החל היום (שלישי) את כהונתו כראש סבא"א החדש. אמאנו מחליף את מוחמד אל בראדעי שפורש לאחר 12 שנים בראש הארגון, במהלכן זכה בפרס נובל לשלום בשיתוף עם הסוכנות. אמאנו בן ה-62 נולד לאחר שארצות הברית הטילה שתי פצצות אטום על יפן, אך הוא אומר שהאירועים הללו הפכו אותו למתנגד נחוש להפצת נשק גרעיני. במהלך שנותיו במשרד החוץ היפני הוא התמחה בדיונים למניעת הפצת נשק גרעיני והיה נציגה הבכיר של ארצו בסוכנות.

יוקיה אמאנו, ראש סבא"א. AP
תגיד, למה השארתי לי את הבלאגן עם אירן?/AP

בשנים 2005-6 כיהן אמאנו כראש ועדת הנגידים של סבא"א, וקיבל בשמה את פרס הנובל. אמאנו אומר כי בכוונתו להמשיך במנדט של סבא"א, לקיים ביקורי פיקוח במטרה לעכב הפצה של נשק גרעיני ולעודד שימוש בטוח של אנרגיה אטומית למטרות פיקוח כלכלי ורפואה.

לגבי אירן, מומחים טוענים שעמדתו של אמאנו היתה קרובה לזו של ארצות הברית. בפברואר האחרון הוא אמר שיש להתייחס לאירן בכבוד באמצעות דיאלוג פורה, ושיבח את נכונותו של הנשיא ברק אובמה לקיים שיחות עם אירן לגבי תוכנית הגרעין שלה.

אירן יושבת בראש סדר הדברים על שולחנו של אמאנו. סבא"א והמערב עדיין מחכים לתשובה רשמית של אירן לגבי טיוטת הסכם העשרת האורניום שלה, ולא נראה שהיא עומדת להסכים לתנאיו הנוכחיים. ביום ראשון הודיעה אירן שבכוונתה לבנות 10 מתקני העשרה נוספים. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, דיפלומטים המקורבים לנושא מעלים ספקות ביכולתו של אמאנו להשיג התקדמות עם אירן, מכיוון שהוא חסר את החשיבות וכובד המשקל בניהול משא ומתן בין הצדדים שהיו לאל בראדעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully