וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיץ החלקיקים הענק קבע שיא מהירות חדש

לאחר ששבת מפעילות במשך שנה, פרויקט "המפץ הגדול" בשוויץ הצליח לשבור את שיא מהירות האנרגיה, כאשר שלח אלומות חלקיקים בקצב של 1.18 טריליון אלקטרון וולט

מדענים בשווייץ הכריזו היום (שני) כי מאיץ החלקיקים הענק שבר את השיא העולמי של תאוצת פרוטונים, כאשר שלח אלומות של החלקיקים במהירות אנרגיה חסרות תקדים.

אנשי הארגון האירופי למחקר גרעיני אמרו, כי המאיץ הצליח לשלוח את החלקיקים במהירות של 1.18 טריליון אלקטרון וולט, גבוה יותר מהשיא הקודם שנקבע על ידי מעבדה בשיקגו ב-2001 של 0.98 טריליון אלקטרון וולט.

"המתקן הפך למאיץ חלקיקי האנרגיה המהיר ביותר בעולם היום, כאשר הצליח להאיץ שתי אלומות של פרוטונים לאנרגיה של 1.18 טריליון אלקטרון וולט בשעות הבוקר המוקדמות", נאמר בהודעת הארגון האירופי.

המאיץ הענק, שמגיע לאורך של 27 קילומטר מתחת להר בגבול שווייץ-צרפת, חזר לעבודה מלאה לפני עשרה ימים אחרי הפסקה של יותר משנה, ומאז הגבירו המדענים בהדרגה את קצב שליחת החלקיקים. הפרויקט המדעי הגדול בהיסטוריה החל את פעילותו בספטמבר 2008, אולם נאלץ להפסיק אחרי עשרה ימים בלבד בעקבות שורת תקלות קשות.

עד השנה הבאה אמור המאיץ להגיע למהירות של 3.5 טרה אלקטרון וולט ובמחצית שנת 2010 הוא אמור לעמוד על מהירות של קרוב לחמישה טרה אלקטרון וולט. "עם מהירות של 3.5 טרה אלקטרון וולט, אנחנו יכולים לפתוח חלונות חדשים לעולם הפיזיקה. זה יכול לקרות כבר בשנה הבאה", אמר מנכ"ל ארגון המחקר האירופי, רולף-דיטר הואר.

המדענים שואפים, כי המתקן יצליח להשיג עוצמה מרבית של 7.0 טרה אלקטרון וולט, במאמץ לשחזר את המפץ הגדול שהביא ליצירתו של היקום. החוקרים מנסים להוכיח את קיומו של "החלקיק האלוהי" שמסביר כיצד החלקיקים משיגים מסה.

כמו כן מקווים המדענים כי הפרויקט השאפתני יצליח לגלות מהו "החומר השחור" שמרכיב 96% מהיקום ואולי אף לגלות אם יש עוד עולמות מקבילים לשלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully