וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בפעם השלישית דמיאניוק יורשע?

בגרמניה ייפתח מחר משפטו של ג'ון דמיאניוק, כשעד מפתח צפוי לקשור אותו למחנה המוות סוביבור. אם יורשע דמיאניוק בסיוע לרצח 27,900 יהודים הוא צפוי לקבל עונש של מאסר עולם

רויטרס

(צילום: רויטרס. קריינות: אילן שניג. עריכה: עידן גוראל)

מחר ייפתח בגרמניה משפטו של ג'ון דמיאניוק, באשמת שיתוף פעולה עם הנאצים וסיוע לרצח של 27,900 יהודים במחנה ההשמדה סוביבור בתקופת השואה. זו הפעם השלישית בה יעמוד דמיאניוק בן ה-90, מול רשות שופטת בחשד להשתתפות ברצח יהודים בשואה.

בתקשורת הגרמנית דווח כי בידי התביעה נמצא עד מפתח, הקושר בוודאות את דמיאניוק למחנה סוביבור בתקופה האמורה, ועדותו - שתתווסף לעשרות עדויות שניתנו בידי אנשים שאינם עוד בין החיים ולמאות מסמכים המזהים את דמיאניוק כשומר במחנה - תוביל להרשעת הרוצח.

ג'ון דמיאניוק. Mark Duncan, AP
נחלץ מטרבלניקה, יורשע בסוביבור? דמיאניוק/AP, Mark Duncan

במשפט שהתנהל החל מסוף שנות ה-80 בישראל והגיע לסיומו בשנת 93, הטיל בית המשפט העליון ספק בזיהויו של דמיאניוק כ'איוון האיום' מטרבלינקה, שומר באס. אס. שנהג להתעלל ולרצוח יהודים באכזריות מזוויעה, אך במקביל הועלה חשד כי דמיאניוק שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור, בו נרצחו למעלה מ-250,000 יהודים במהלך המלחמה, חשדות שבשל ליקויים טכניים בהליך המשפטי, לא הועמד בגינם לדין בישראל.

לאחר זיכויו שב דמיאניוק והתאזרח בארה"ב אך בשנת 2002 שב בית המשפט האמריקאי ושלל את אזרחותו, לאחר ביסוס החשדות נגדו כמשתף פעולה עם הנאצים.

בחודש מרץ השנה הגישה התביעה הגרמנית בקשת הסגרה לארה"ב, לאחר שהוגשה תביעה על-ידי 35 יהודים ניצולי שואה וקרוביהם, כנגד דמיאניוק - המתייחסת לתקופה שבין מרץ לספטמבר 1943, תקופה בה שימש, לטענת התביעה, כשומר בסוביבור. במידה ויורשע לא צפוי דמיאניוק להוצא להורג, כפי שהיה לו היה מורשע בישראל, אלא הוא צפוי לקבל עונש של מאסר עולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully