וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההפיכה: הונדורס בוחרת היום נשיא חדש

אזרחי הונדורס הולכים היום לקלפיות בניסיון לסיים את המשבר הפוליטי במדינה. ארגנטינה וברזיל הודיעו שלא יכירו במנצח, מכיוון שהבחירות נותנות לגיטימציה להפיכה הצבאית בה הודח הנשיא סלאיה

חמישה חודשים אחרי שנשיא הונדורס מנואל סלאיה הודח מתפקידו בהפיכה, הולכים היום (ראשון) אזרחי מדינתו לקלפיות. סלאיה הוחלף בתפקידו על ידי רוברטו מיצ'לטי, אך גם הוא וגם קודמו אינם מתמודדים בבחירות. המועמד המוביל הוא פורפיריו לובו, מנהיג המפלגה הלאומית השמרנית, שהפסיד לסלאיה בבחירות ב-2005. המתמודד העיקרי מולו הוא אלווין סאנטוס, מנהיג המפלגה הליברלית.

תומכי הנשיא המודח קראו לאזרחים לא להגיע לקלפיות, וסלאיה עצמו אמר שהוא לא יקבל את תוצאות הבחירות. מדינות רבות, בהן ארגנטינה וברזיל, גם הודיעו שהן לא יכירו במנצח או בכל ממשלה שתוקם בעקבות הבחירות, בטענה שזה ייתן לגיטימציה להפיכה ועלולה ליצור תקדים מסוכן. כך דיווחה רשת ה BBC. אך ארצות הברית, רמזה שהיא תתמוך במנצח אם הבחירות תהינה "חופשיות הוגנות".

נשיא הונדורס הגולה מנואל זלאיה חוזר לארצו. רויטרס
מנואל סלאיה לאחר שובו להונדורס בספטמבר/רויטרס

לפני חמישה חודשים הובל סלאיה באיומי אקדח אל קוסטה ריקה השכנה. כשלושה חודשים לאחר מכן הוא חזר בחשאי למדינה ומאז סוף ספטמבר הוא מתגורר בשגרירות ברזיל בבירה טגוסיגלפה, שם מצא מקלט. בסוף אוקטובר נראה היה שמסתמן פתרון למשבר הפוליטי במדינה לאחר שסלאיה ומישצ'לטי הסכימו לעסקה בתיווכה של ארצות הברית. על פי ההחלטה, הקונגרס בהונדורס יצביע על חזרתו של סלאיה לשלטון אחרי התייעצות עם בית המשפט העליון במדינה וגורמים אחרים. ההצבעה היתה אמורה להיערך בתוך שבוע אך היא נדחתה, ותתקיים שבוע אחרי הבחירות. כהונתו הרשמית של זאלייה מסתיימת ב-27 בינואר.

בשבוע שעבר בית המשפט העליון קבע שסלאיה לא יוכל לחזור לשלטון מבלי שיעמוד קודם לדין באשמה שהוא פעל בניגוד לחוקה כשניסה לקיים הצבעה שתבטל איסור על הגבלת מספר הכהונות של הנשיא. ההפיכה אירעה ביום שבו ההצבעה היתה אמורה להיערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully