וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ארה"ב החמיצה הזדמנות ללכידת בן לאדן

לפי דו"ח ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי, ניתן היה ללכוד את מנהיג אל-קאעדה כבר לפני 8 שנים, אך הוא נמלט לפקיסטן בשל החלטת שר ההגנה רמספלד לא לתגבר הכוחות באפגניסטן

אוסמה בן לאדן. AP
דו"ח: ההשלכות של אי-תפיסתו של בן לאדן ב-2001 מורגשות עד היום/AP

האם ארצות הברית החמיצה הזדמנות ללכוד את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן? כך לפחות עולה מדו"ח מיוחד של ועדת החוץ של הסנאט האמריקאי. לפי הדו"ח, הצבא האמריקאי יכול היה ללכוד את בן לאדן כבר לאחר אירועי 11 בספטמבר 2001, אך ההחלטה של מפקדי הכוחות ושר ההגנה דאז דונלד רמספלד לא לתגבר את הכוחות בטורה בורה שבאפגניסטן אפשרה את בריחתו לפקיסטן.

לפי העיתון הניו יורק טיימס, שפרסם אמש (שבת) את מסקנות הדו"ח, תפיסתו של בן לאדן לפני שמונה שנים "לא היתה מוחקת את האיום העולמי מפני קיצוניים, אך ההחלטה שפתחה את הדלת לבריחתו לפקסיטן אפשרה לבן לאדן להפוך לדמות סימבולית חשובה, שממשיכה למשוך זרם קבוע של כסף ולתת השראה לפנאטים ברחבי העולם".

בדצמבר 2001 שהו בן לאדן וסגנו איימן אל זוואהרי במערות באזור ההררי של טורה ברה, שבמזרח אפגניסטן. סדר הכוחות האמריקאים שנלחמו בקרב מולם היה קטן יחסית, היה כ-100, וכלל גם אנשי CIA, ולוחמים אפגנים, שהתייצבו מול כ-1,000 לוחמי טליבן. לפי הדו"ח, כוח אמריקאי גדול יותר היה יכול להביא לא רק לתפיסתו של בן לאדן וסגנו, אלא גם של מולא מוחמד עומר, מנהיג הטליבן האפגני. כך מפרסם "הניו יורק טיימס".

הדו"ח מאשים את הגנרל טומי פרקנס, מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטן באותה תקופה, ואת שר ההגנה דאז דונלד רמספלד שנמנעו מלשלוח יותר חיילים לטורה בורה, על מנת לא לעורר טינה בקרב האפגנים.

לפי הדו"ח, ההשלכות של אי-תפיסתו של בן לאדן מורגשות עד היום, שמונה שנים אחר כך, בכך שהיא "הניחה את היסודות להתקוממות הממושכת באפגניסטן היום, ובליבוי בעיות הפנימיות שמאיימות כיום על פקיסטן".

פרסום הדו"ח מגיע ימים ספורים לפני נאומו של ברק אובמה בפני האומה ביום שלישי, בו הוא יפרט את החלטתו לגבי תגבור הכוחות האמריקאים ואסטרטגיית היציאה של הצבא. לפי ההערכות, אובמה יכריז על שליחת כ-34,000 חיילים נוספים לאפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully