וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל בראדעי: הגענו למבוי סתום עם אירן

בפתח הדיון במועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית אמר ראש הארגון, כי אירן אינה מתגמשת. דיוני המועצה צפויים להסתיים בהחלטה ראשונה נגד טהרן מאז 2006

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), מוחמד אל בראדעי, אמר היום (חמישי) כי חקירת האו"ם שנועדה לברר האם אירן פועלת לפתח נשק גרעיני, הגיעה למבוי סתום בשל חוסר שיתוף פעולה. אל בראדעי הביע אכזבה מהסירוב האירני להצעת המערב, שאותה כינה "הזדמנות נדירה".

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית אמר את הדברים בפתח הדיון במועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה. הדיון אמור להסתיים מחר בקבלת החלטה משותפת לשש המעצמות, הקוראת לאירן לענות על כל השאלות שהוצגו לה ולהיות "פתוחה יותר" בנוגע ליתר המתקנים הגרעיניים שהיא מפעילה, בעקבות חשיפתו של המתקן בקום.

אם לא יושג רוב להצעה - הראשונה מסוגה מאז שנת 2006 - בקרב 35 חברי מועצת הנגידים, צפוי המערב להגיש הצעת החלטה מרוככת יותר המסתפקת בגינויה של אירן על הסתרת המתקן בקום. דיפלומטים בווינה העריכו כי כשני שליש מחברות המועצה יתמכו בהצעה המקורית, לה אמנם יש משמעות סמלית בלבד אך היא תדווח למועצת הביטחון.

אל בראדעי שב ותקף את אירן בגלל מאמציה לשנות את טיוטת ההסכם, שהושגה בשיחות הגרעין בתחילת החודש שעבר. על פי ההסכם, אירן תעביר 75% מהאורניום המועשר בדרגה נמוכה שבידיה להעשרה ברוסיה ולעיבוד נוסף בצרפת, בטרם יוחזר לידיה כדלק גרעיני. אירן טרם מסרה תשובה רשמית על ההצעה.

"אני מאוד מאוכזב מכך שאירן טרם אישרה את ההצעה המקורית או את ההצעה האלטרנטיבית בנוגע להעשרת האורניום", אמר ראש סבא"א בנאום בפני נציגי מועצת הנגידים. בכך התייחס לטיוטת הסכם וינה וכן להצעה אחרת שהועלתה, לפיה אירן תמסור את האורניום לגורם שלישי המיודד הן עם טהרן והן עם המערב, כמו טורקיה.

"אני סבור שמדובר בהצעות הוגנות שיכולות להפיג את החששות בנוגע לתוכנית הגרעין האירנית", אמר אל בראדעי שהוסיף כי ההצעות הן "הזדמנות נדירה" עבור הרפובליקה האיסלמית.

עיקר המחלוקת נסובה סביב עניינים טכניים ובשאלה היכן יועשר האורניום עבור אירן - בחו"ל או על אדמה אירנית. דובר משרד החוץ האירני מסר שלשום כי אירן אינה מתנגדת להצעה להעשיר אורניום בחו"ל, אולם "זקוקה לערבויות של 100%" שתקבל דלק גרעיני בסיום התהליך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully