וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "מקווה שביש"ע יקבלו את ההקפאה"

פנחס וולף ויהושע בריינר

25.11.2009 / 18:50

שר הביטחון אמר כי המטרה של הקפאת הבנייה בהתנחלויות היא להשאיר חלון פתוח לחידוש המו"מ עם הרשות. הקבינט המדיני בטחוני אישר את ההחלטה ובמועצת יש"ע ובמפלגות הימין מיהרו למתוח עליה ביקורת - "אפילו רבין ואולמרט לא נכנעו כמו ביבי"

הקבינט המדיני בטחוני אישר הערב (רביעי) את הקפאת הבנייה בהתנחלויות לעשרה חודשים כפי שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצעה תמכו 11 שרים והשר היחידי שהתנגד היה השר עוזי לנדאו, שרי ש"ס אלי ישי ואריאל אטיאס נעדרו מהישיבה.

שר הביטחון אהוד ברק, התייחס הערב בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני להכרזה הצפויה של ראש הממשלה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות לעשרה חודשים. לדבריו, "הקפאת הבנייה ביש"ע היא צעד של לקיחת אחריות, מנהיגות ושיקול דעת. מטרתה להשאיר חלון פתוח לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. ישראל היא חזקה ומרתיעה, אך הזמן לא פועל בהכרח לטובתנו, וחיוני לנוע אל פתרון שתי מדינות לשני עמים – בהסכם. כל החלופות האחרות גרועות יותר". השר ברק אמר לשרי הקבינט: "אני מקווה שהנהגת יש"ע, שהיא פטריוטית, אחראית ורצינית תבין את הצורך בהחלטה בעת הזאת. ההבנות עם ארה"ב חשובות ביותר בהקשר למו"מ, ולהבטחת ביטחונה של ישראל ועליונותה הצבאית".

על ההכרזה הצפויה של נתניהו לגבי הקפאת הבנייה מיהרו להגיב גם חברי כנסת וגורמים בימין שתקפו את הצעד הזה. יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ דרש מראש הממשלה נתניהו, להעביר לממשלה את הדיון בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות. לדברי הרשקוביץ, "אני מתנגד בתוקף להקפאת הבנייה ודורש להתנות כל החלטה בנושא באישור הממשלה. סופן של המחוות לאבו מאזן ולאמריקאים ידוע מראש והן לא יכולות לבוא על חשבון הגידול הטבעי. על ממשלת ימין לעודד את ההתיישבות ולא לחנוק אותה".

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין אמר כי "ממשלת נתניהו נבחרה מתוך הבטחה לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון, אך מיד לאחר כינונה הצרה את צעדי ההתיישבות והיא עכשיו עוברת לשלב של חיסול ההתיישבות כולה. על שרי הממשלה מוטלת האחריות למנוע את הקפאת הבנייה בכל הכרוך בכך". גורמים בכירים בהתיישבות הוסיפו כי "התחושה היא שנתניהו בגד בנו".

ראש הממשלה התייחס בצהרים לפני כניסתו לישיבת הקבינט, להכרזה הצפויה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות למשך עשרה חודשים. לדבריו "צעד זה מקדם את האינטרסים הלאומיים הרחבים של ישראל. זהו צעד לא פשוט, לא קל, אבל יש בו הרבה יותר יתרונות מחסרונות. הוא מאפשר לנו להציב בפני העולם אמת פשוטה - ממשלת ישראל רוצה להיכנס למשא ומתן עם הפלסטינים, והיא רצינית מאוד בכוונותיה לקדם את השלום".

הביקורת על נתניהו מגיעה גם משורות הליכוד. ח"כ ציפי חטובולי (ליכוד) אמרה כי "אני קוראת לראש הממשלה שלא להקפיא את הבנייה. מהלך כזה מנוגד לעקרונות שלשמם הליכוד נבחר. הכרזה כזו תגביר את הסחטנות הפלסטינית ואת הלחץ הבינלאומי". חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) אמר כי "המתיישבים הם הצבא הטבעי של ממשלה לאומית בתקופה של נתניהו. ברק הפך את המתיישבים לאויבים. ייעודו של צה"ל הוא לאפשר לאזרחי ישראל אורח חיים תקין, ועם הצווים האלה הוא הורס להם את איכות החיים".

חברים בקואליציה של נתניהו מחו אף הם על הכוונה להקפיא את הבנייה. אורי אורבך (הבית היהודי) אמר כי "חברי הליכוד לא יכולים לשבת רגל על רגל כאילו מדובר ברוח נעימה של סתיו ולא בהקפאה עמוקה של ההתיישבות בירושלים וביו"ש. מסמך הגזירות הוא חמור מאוד ולא נעבור עליו לסדר היום".

אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר כי "הציבור ביהודה ושומרון שהתפתה להצביע עבור נתניהו, צריך לגלגל היום בזפת ובנוצות את כל מי שקרא לו להצביע ליכוד. על הצעדים הדרקוניים שיהפכו את המתיישבים לפושעים פליליים אחראים הרשקוביץ, עוזי לנדאו, בני בגין ומשה יעלון, לא פחות מביבי, ברק ואריאל אטיאס. אם גם עכשיו ישתקו כל נאמני ארץ ישראל בממשלה ייאמר עליהם 'עברנו את פרעה נעבור גם אתכם'".

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (איחוד הלאומי) אמר כי "עד מתי שרי הליכוד ישתקו ויתנו לנתניהו להוביל את ישראל לאסון? שרון הביא עלינו מדינת חמאס בעזה, ביבי מתקפל ויביא לחלוקת ירושלים. אפילו רבין ואולמרט לא נכנעו כמו ביבי". ראש מועצת אפרת עודד רביבי אמר כי "אחרי שבע שנות הקפאת בנייה ציפינו שנתניהו, שנבחר ע"י המחנה הלאומי, יסיר את החרפה. במקום זה אנחנו מקבלים הודעה רשמית של ראש ממשלת ישראל, על כך שחל איסור על יהודים לבנות בתים בנחלת אבותיהם".

הנחת אבן פינה לשכונה יהודית בג'בל מוכבר. רויטרס
הקפאת הבנייה לא תיושם במזרח ירושלים/רויטרס

יוסי דגן מוועד מתיישבי השומרון אמר כי "המסמך הזה מבייש את כותביו, את מדינת ישראל ואת נתניהו. בעוד שנתניהו וברק נמנעים מאכיפת חוק כנגד בניה פראית ובלתי חוקית של ערבים, הם מפעילים מכבש דורסני כדי למנוע בניה יהודית במרחבי יהודה ושומרון". מוועד מתיישבי בנימין נמסר כי "מחנה הימין צריך להתבייש מבחירתו של נתניהו, מנהיג חלש אופי שנכנע ללא קרב ללחצי הערבים והאמריקאים והחליט לחסל את מפעל ההתישבות היהודית". ראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, אמר כי "נתניהו כבר מקפיא את הבנייה מאז תחילת כהונתו לפני שנה. מיום בחירתו ועד עכשיו לא אושרה בנייה של יחידת דיור אחת".

מזכ"ל תנועת "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, התייחס גם הוא להכרזתו הצפויה של ראש הממשלה ואמר כי "החלטת הקבינט על הקפאת הבנייה היא החלטה היסטורית בכיוון הנכון. שלום עכשיו תגביר את המעקב אחר הבנייה בהתנחלויות על מנת לוודא כי לא מדובר בעוד "ישראבלוף" ושהמתנחלים לא עושים דין לעצמם".


עדכון ראשון: 15:37

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully