וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האג: שני מורדים קונגולזים מואשמים ברצח ואונס

שניים ממנהיגי המליציות בקונגו עומדים למשפט בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה, באשמה שפיקדו על תקיפת כפר בה נהרגו 200 אזרחים ונאנסו עשרות נשים

רויטרס

(צילום:רויטרס. עריכה:גדי וינסטוק. קריינות:אילן שניג)

בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נפתח היום (שלישי) משפטם של שני מנהיגי מיליציות קונגולזים שמואשמים כי שלחו לוחמים, בהם ילדים, לחסל תושבי כפר כנקמה על התקפה שהותירה יותר מ-200 הרוגים.

שני הנאשמים – ג'רמיין קטנגה בן ה-31 ומתיאו נגודיולו בן ה-39 – טענו כי אינם אשמים בשלושה סעיפים של פשעים נגד האנושות ובשבעה פשעי מלחמה, כולל רצח, אונס, שעבוד מיני וביזה. לאורך הדיון, שבו תוארו הזוועות המיוחסות לשניים, הקפידו קטנגה ונגודוליו שלא להביע רגשות.

לטענת התביעה, השניים הובילו שתי קבוצות של ילדים חיילים ושל לוחמים בוגרים חמושים בכלי נשק אוטומטיים, במצ'טות ובחניתות לכפר בוגורו במחוז איטורי ב-24 בפברואר 2003. "כמה מהקורבנות נורו בשנתם, חלק נחתכו עם המצ'טות כדי לחסוך בקליעים. אחרים נשרפו למוות בחיים אחרי שבתיהם הועלו באש", אמר התובע לואיס מורנו-אוקמפו.

לטענת התביעה, ההתקפה הייתה מעבר לפעולה צבאית לגיטימית, מאחר שהיא הפכה לנקמה על ההתקפות הקודמות של מחתרת יו-פי-סי. "התוכנית הייתה למחוק את בוגורו", אמר. "להרוס לא רק את המחנה של יו-פי-סי, אלא את כל הכפר".

אנסו נשים ואילצו אחרות להתחתן

התובע האשים כי חיילי המיליציות אנסו נשים ואילצו אחרות להתחתן או שהפכו אותן לשפחות מין. מורנו-אוקמפו ציטט את קטנגה שהתרברב לאחר מכן באומרו כי "אף אחד לא ניצל. כלום. תרנגולות, עזים, הכל נמחק".

עורכי הדין של קרוב ל-345 הקורבנות, בהם גם ילדים שאולצו להשתתף בטבח, גם נוטלים חלק במשפט. "הילדות שלהם הופרעה בברוטליות והם היו בגיהינום יום אחרי יום", אמר עורך הדין, ז'אן לואי גיליסן. הוא הוסיף כי הילדים קיבלו הוראה להילחם בתור חיל החלוץ עבור הטבח מבוגורו".

התביעה מתכוונת לקרוא ל-26 עדים כדי להציג את הראיות נגד שני הנאשמים, כאשר 21 מהם יעידו בדלתיים סגורות בעקבות הפחד שמלווה אותם אחרי האירועים המזעזעים בכפר.

זהו המשפט השני בלבד מאז שבית הדין הפלילי החל את פעולתו ב-2002. המשפט הראשון, של תומס לובנגה שמואשם כי גייס חיילים ילדים בקונגו, החל בינואר האחרון. כמו כן ניצבים בפני בית הדין התיקים נגד סגן נשיא קונגו לשעבר ז'אן פייר במבה שיועמד למשפט בשנה הבאה, ונגד נשיא סודן עומר אל-באשיר שנגדו יש צו מעצר על פשעים בחבל דרפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully