וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: עדיין מוקדם להטיל סנקציות על אירן

נציגי שש המעצמות יתכנסו מחר בבריסל כדי לדון בסירוב אירן להסכם הגרעין מווינה. אולם ברוסיה כבר גיבשו עמדה: אירן לא נתנה תשובה סופית, מוקדם מדי לדבר על סנקציות

משרד החוץ הרוסי הבהיר בצהריים (חמישי) כי עדיין לא החלו שיחות לגבי הטלת סנקציות נוספות נגד אירן, מאחר שטרם התקבלה תשובה חד משמעית מטהרן לגבי תוכנית העשרת האורניום מחוץ למדינה. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסר קודם לכן כי ארצו החלה בדיונים לנוכח הודעת שר החוץ האירני כי ארצו לא תוציא את האורניום משטחה.

"ככל שאנחנו יודעים, אין עדיין תשובה רשמית וסופית מטהרן", אמר דובר משרד החוץ במוסקבה, אנדריי נסטרנקו. "אין כרגע דיונים לגבי גיבוש סנקציות נוספות נגד אירן".

דבריו של הבכיר הרוסי נאמרים שעות ספורות לאחר שהנשיא אובמה הכריז כי הממשל האמריקאי החל בשיחות לקראת אפשרות של הטלת סנקציות נוספות על אירן. מחר יתכנסו בברלין נציגי שש המעצמות – ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – כדי לדון בצעדים נגד טהרן.

"הם לא הצליחו להגיד 'כן', וכתוצאה מכך התחלנו בדיונים עם שותפינו הבינלאומיים לגבי החשיבות של ההשלכות", אמר אובמה במהלך מסיבת עיתונאים בסיאול עם נשיא קוריאה הדרומית, לי מיונג-באק.

הנשיא האמריקאי ציין כי חבילת "צעדים אפשריים שתוכיח את רצינותנו לאירן" צפויה להתגבש "בשבועות הבאים", אולם הוא נמנע מלפרט את טבען של הסנקציות החדשות. עם זאת, אובמה לא סגר את הדלת בפני האפשרות הדיפלומטית. "אני ממשיך להחזיק בעמדה שהם עשויים לעבור בדלת הזו", אמר.

טורקיה מחפשת פתרון חלופי

אתמול הודיע שר החוץ האירני, מנושהר מותאקי, כי ארצו אינה מוכנה להוציא את האורניום המועשר בשטחה, בניגוד לתוכנית שגובשה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. מותאקי הוא הפקיד האירני הבכיר ביותר שהגיב עד כה באופן רשמי להצעת האו"ם מהחודש שעבר.

"באופן ודאי, אנחנו לא נשלח אורניום בריכוז נמוך להעשרה מחוץ לאירן", נאמר בהודעת מותאקי, שפורסמה בסוכנות הידיעות האירנית ISNA. השר הסביר כי מומחים אירניים בדקו את ההצעה והחליטו כי אינה ניתנת לביצוע משיקולי כלכליים. במקום זאת, אמר, כי אירן תשקול להציע לבצע החלפה של מאגרי אורניום בתוך המדינה.

לפי ההצעה, יוצאו מאירן 70% ממאגרי האורניום המועשר שלה - בערך טונה אחת מהחומר הרדיואקטיבי. האורניום, כך לפי ההצעה, היה אמור לעבור העשרה ברוסיה, ואחר כך לעבור עיבוד נוסף בצרפת - כך שיחזור לאירן אחרי שנה כשהוא מעוצב בצורת מוטות, שקשה להשתמש בהם לייצור נשק גרעיני.

שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטוגלו, אמר היום כי ארצו תמשיך במאמצים לשכנע את טהרן להעביר את האורניום המועשר אליה בתוך תחליף להצעת האו"ם. "אנחנו נמשיך במגעים עם הסוכנות הבינלאומית ועם אירן, כדי למצוא פתרונות דיפלומטיים לנושאים בעלי החשיבות הקריטית לאזור", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully