וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה במתח: מי יהיה נשיא היבשת?

מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי יתכנסו היום כדי לבחור את הנשיא הראשון בתולדות היבשת. ראש ממשלת בלגיה נחשב למועמד המוביל, אך הדרך להסכמה עדיין ארוכה

מנהיגי אירופה ייפגשו היום (חמישי) בבריסל, בירת בלגיה, כדי לבחור את הנשיא הראשון בתולדות היבשת. מנהיגי 27 חברות האיחוד מקווים להתגבר על המחלוקות הפוליטיות ביניהם ולהגיע להחלטה על מועמד יחיד לנשיאות ולתפקיד שר החוץ. הדיונים, שייחלו אחר הצהרים, עלולים להימשך שעות רבות.

לפי תאגיד השידור הבריטי BBC, המנהיגים ינסו לשמור על איזון במינויים באמצעות בחירת מועמד ממדינה גדולה לתפקיד אחד ומועמד ממדינה קטנה יותר לתפקיד השני. שני התפקידים הם תוצר של אמנת ליסבון, שמטרה לחזק את כוחו של האיחוד האירופי ולהציג חזית אחידה מול העולם. האמנה תיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר.

ערב הפגישה, קרא פרדריק ריינפלדט, ראש ממשלת שבדיה, המשמשת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, לצמצם את הסחר ומכר למינימום. "השיחות הסודיות מתישות", אמר דניאל כהן-בנדיט, סגן ראש מפלגת הירוקים במפרלמנט האירופי. "זאת קריקטורה של דמוקרטיה. יש לנו הרגשה ש-27 המנהיגים, במיוחד אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי, מחפשים אנשים שלא יאפילו עליהם".

כהן-בנדיט מתייחס להצהרות שגרמניה וצרפת יקבלו החלטה משותפת על המעומד שלהן. אתמול דיווח ה"טיימס" הלונדוני ששגריר גרמניה בבריסל חשף בטעות שמרקל תומכת במינויו של ראש ממשלת בלגיה הרמן ון רומפוי.

ראש ממשלת בריטניה נחשב בעבר למועמד הבולט ביותר לתפקיד, אך כוכבו דעך עקב מעורבותה של בריטניה בעירק. שמות נוספים שעלו הם ראש ממשלת לוקסמבורג זאן-קלוד יונקור וראש ממשלת הולנד יאן פטר באלקננדה. השבוע גם גברו הקולות למנות אישה לאחד משני התפקידים. מבין כל השמות שהועלו, נשיאת לטביה בעבר ויירה ויקה-פרייברגה היא המועמדת הבכירה ביותר.

הנשיא שייבחר ישמש למעשה כפנים של היבשת. הוא יכהן במשך שנתיים וחצי ויוכל להיבחר לכהונה נוספת. בתוקף תפקידו הוא יעמוד בראש הישיבות האיחוד ויקדם את עבודת מועצת שרי האיחוד.

המועמדים לנשיאות. רויטרס
למעלה משמאל לימין: רה"מ בלגיה הרמן ון רומפוי, רה"מ בריטניה בעבר טוני בלייר, רה"מ לוקסמבורג ז'אן-קלוג יונקור, רה"מ פינלנד בעבר פאבו טאפיו ליפונן. למטה משמאל לימין: קנצלר אוסטריה בעבר וולפגנג שוסל, נשיאת לטביה בעבר ויירה ויקה-פרייברגה ורה"ה הולנד יאן פטר באלננדה./רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully