וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נימוס בריטי: סליחה שגירשנו ילדים עניים

יותר מ- 100,000 ילדים עניים, רובם יתומים, גורשו מבריטניה אל אוסטרליה וקנדה במאות ה-19 וה-20. ראש הממשלה גורדון בראון יפרסם התנצלות רשמית: "עלינו להקשיב לקורבנות"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: עידו גוראל)

ממשלת בריטניה התנצלה בפני אלפי ילדים יתומים ועניים שגורשו לאוסטרליה ולקנדה במהלך המאות הקודמות. הממשלה הודיעה הלילה (שני) כי המעשה מהווה "כתם על החברה הבריטית". ראש הממשלה גורדון בראון יפרסם התנצלות רשמית על הזוועות שעברו הילדים בחסות ממשלות העבר.

ה"תוכנית לילדים מהגרים" פעלה מראשית המאה ה-19 ועד ל-1970 ובמסגרתה, יותר מ-100 אלף ילדים עניים נדרשו לעזוב את האי הבריטי ולהגר למושבות הבריטיות מעבר לים, בעיקר אוסטרליה וקנדה. הרשויות הבטיחו אז לילדים חיים טובים יותר במושבות, אך ברוב המקרים זה הסתיים באסון. לפי נתוני "האגודה לילדים מהגרים", רובם המכריע של 7,000 הילדים שנשלחו לאוסטרליה עברו שם התעללות קשה. מרביתם נזרקו למוסדות שונים או שנדרשו לעבוד בכפייה בחברות פרטיות - בחסות הממשל בלונדון. רובם היו יתומים, אך לכמה מהם רק נאמר שהם יתומים, בעוד שלמעשה הוריהם היו בחיים.

יושב ראש ועדת הבריאות בפרלמנט הבריטי סיפר שקיבל מכתב מראש הממשלה, גורדון בראון, שבו הבטיח לפרסם התנצלות רשמית עד סוף החודש הבא. קטעים מהמכתב פורסמו ברשת השידור BBC: "הגיע הזמן להתנצל על מעשי ממשלות קודמות. עלינו להקשיב לקולות הניצולים והקורבנות של מדיניות כושלת זו". שר החינוך הבריטי, אד בולס, אמר בתגובה לרשת הטלוויזיה SKY, כי הוא סבור "שזה חשוב שנאמר לאותם ילדים, שעכשיו הם כבר מבוגרים, ולצאצאיהם שאנחנו מביטים אחורה בבושה. אלו ילדים שנשלחו אל מחוץ לגבולות המדינה, לעתים מבלי שהוריהם ידעו על כך. הם נשלחו לעבוד בכפייה, במרחק של אלפי מיילים מבתיהם. הם סבלו התעללות פיזית ולפעמים מינית. מעשים אלה זכו לגושפנקה מממשלות בריטניה וזו לא הדרך הנכונה להתייחס לילדים".

גם עמיתו האוסטרלי של בראון, קווין ראד, פרסם התנצלות דומה. בנאום שנשא הלילה בפני 900 ניצולים שהתכנסו בבירת אוסטרליה, קנברה, אמר ראד כי הוא מתנצל על כך ש"כאשר הייתם ילדים, נלקחתם ממשפחותיכם והושמתם במוסדות שבהם סבלתם התעללויות לעיתים קרובות". משרד הבריאות הבריטי הודיע בתגובה כי רקם קשרים עם אגודות פרטיות ועם משפחות הקורבנות. "נפתח בדיאלוג עם אלה שהושפעו מהמעשים לפני שנפרסם התנצלות רשמית. בכוונתנו לפרסם הודעה מפורטת יותר בנושא עד סוף השנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully