וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על ליצמן לחזור בו מדבריו או להתפטר"

נעמה טלמור

8.11.2009 / 16:12

הממסד הרפואי הגיב בזעם ובתדהמה למכתבו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "הוא חותר תחת החוק". ליצמן טען כי תרומת איברים אפשרית רק כשהלב מפסיק לפעום. "הוא פועל נגד האינטרסים של בריאות הציבור"

פרופסור אבינועם רכס, חבר ועדת ההיגוי של חוק מוות מוחי נשימתי ויו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית הגיב היום (ראשון) בזעם לדבריו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפיהם תרומת איברים אפשרית רק כאשר הלב מפסיק לפעום. רכס אמר כי "אני חושב שזה דבר חמור ביותר ששר במדינת ישראל מטיף כנגד חוק שהתקבל בישראל. חמור לא פחות, הוא פועל כנגד תקנות של המשרד שהוא עומד בראשו. זהו שלטון בלתי סביר לחלוטין. הוא צריך, לדעתי, לחזור בו מדבריו או להתפטר מתפקידו. הוא מנסה לטרפד את החוק".

פרופסור רכס השתתף במשא ומתן בין המגזר הדתי והרפואי בראשותו של ח"כ עתניאל שנלר שהביא לחקיקת חוק מוות מוחי נשימתי. "חייבים להבין כי החוק עצמו הוא מערכת עדינה ושברירית בין הקהילה הרפואית והמגזר הדתי במדינת ישראל", אמר רכס. "ליצמן מפר ומפרק אמנה חברתית שהושגה אחרי עשרות שנים של מחלוקת הוא גורם נזק גדול לאלה המחכים להשתלת איברים והוא פועל בראש ובראשונה נגד האינטרסים של מי שהוא מופקד על בריאותם - הציבור".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון אמר כי "במידה שסגן שר הבריאות אכן יוציא הנחייה מעין זו, התוצאה תהייה פגיעה בהצלת חיים במדינת ישראל, תחום בו גם היום ישראל מצויה בפער ניכר ביחס למדינות מתקדמות בעולם". לדבריו, "הצלת החיים במדינת ישראל לא יכולה ולא צריכה להיות תלויה בגחמות מועצת גדולי תורה או חכמי תורה כזו או אחרת. אני קורא לסגן שר הבריאות להישמע לאזהרות הדרג המקצועי המומחה ולקבל החלטה בתחום חשוב זה המבוססת על המלצותיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתבו של ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ח"כ אריה אלדד שהיה מיוזמי חוק המוות המוחי בכנסת הקודמת הגיב לדברי ליצמן ואמר כי "חוק המוות המוחי שהתקבל בכנסת הקודמת נתקבל על דעתם של גדולי הפוסקים האשכנזים והספרדים". אלדד טען כי "כשרבנים צריכים להחליט בין החובה הקדושה להציל חיים ובין החשש שמא רבנים אחרים יכריזו שאין הם מחמירים די הצורך, הם מעדיפים את החומרה, ואפשר גם שאת היתרונות הכלכליים המצטרפות אליה על פני הצלת חיי אדם. אין לקבל מצב שבו סגן שר הבריאות מביע עמדה המנוגדת לחוק, ואם חוקי מדינת ישראל אינם מקובלים עליו והם סותרים את פסיקות ההלכה של רבותיו יהיה עליו להתפטר מתפקידו".

במכתב, שהגיע לידי וואלה! חדשות, כתב ליצמן לרופאים כי "הנני בא להבהיר את עמדתי הנחרצת הנסמכת על ההלכה היהודית, שקובעת כי קביעת מוות יכולה שתיעשה רק לאחר הפסקת פעילות הלב. כל עוד הלב פועם, נחשב האדם חי, על כל המשתמע מכך. כל גדולי הרבנים סבורים שכל פעילות, גם אם היא מתבצעת לאחר מוות מוחי, אסורה בתכלית". ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות, חזי לוי, הקריא את המכתב מטעמו של סגן השר בכנס רופאים שנערך ביום חמישי.

בשנה שעברה אישרה הכנסת את חוק מוות מוחי נשימתי של ח"כ עתניאל שנלר (קדימה). החוק קובע מפורשות באיזה שלב ניתן לקבוע מוות באדם. "מועד המוות של אדם הוא מועד קביעת מוות מוחי נשימתי לפי הוראות חוק זה או מועד קביעת מוות לבבי נשימתי", נכתב בחוק. "קביעת מוות מוחי תיעשה על פי התנאים הבאים: 1. הסיבה הרפואית להפסקת התפקוד המוחי ידועה וברורה. 2. קיימת הוכחה קלינית להפסקה מוחלטת של נשימה עצמונית, קיימת הוכחה קלינית להפסקה מלאה ובלתי הפיכה של תפקוד המוח כולו לרבות גזע המוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully