וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן: תרומת איברים - רק אחרי שהלב נדם

נעמה טלמור

8.11.2009 / 13:11

לפי מכתב של סגן שר הבריאות, שהגיע לידי וואלה! חדשות, ניתן לקבוע מוות מוחי רק לאחר הפסקת פעולת הלב. זאת בניגוד לחוק הקיים. במערכת הבריאות זועמים: אם עמדה זו תאומץ, אי אפשר יהיה לתרום לב, כליות וריאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באילו נסיבות מותר לתרום איברים? לפי מכתב שהפנה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) לרופאים בכירים בארץ, התרומה מותרת רק לאחר הפסקת פעילות הלב. במכתב, שהגיע לידי וואלה! חדשות, כתב ליצמן כי "הנני בא להבהיר את עמדתי הנחרצת הנסמכת על ההלכה היהודית, שקובעת כי קביעת מוות יכולה שתיעשה רק לאחר הפסקת פעילות הלב. כל עוד הלב פועם, נחשב האדם חי, על כל המשתמע מכך. כל גדולי הרבנים סבורים שכל פעילות, גם אם היא מתבצעת לאחר מוות מוחי, אסורה בתכלית". ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות, חזי לוי, הקריא את המכתב מטעמו של סגן השר בכנס רופאים שנערך ביום חמישי.

מכתבו של ליצמן מעורר זעם רב במערכת הבריאות, שכן משמעותו היא הפסקת תרומות איברים מסוימים."השתלות לב, ריאות, כבד ולבלב ניתנות לביצוע אך ורק כשהלב עדיין פועם אצל אותו אדם שנפטר, שמותו נקבע על פי קביעת מוות המוח", אמר לוואלה! חדשות רופא בכיר באחד מבתי החולים הגדולים בישראל. הוא הוסיף בציניות, כי "זה בסדר שלכל אדם יהיו את דעותיו, אך המקרה הזה דומה לכך שסגן שר החינוך יביע עמדה נחרצת בשיחה עם חבריו שאין לקבל ילדים אתיופים לבתי ספר בישראל".

"מה הם רוצים מאיתנו?", תהה הרופא הבכיר. "איך אני אוכל היום לבוא למשפחה ולטעון שאנחנו אומרים אמת כששר הבריאות אומר הנפטר שהרופאים מחשיבים אותו לנפטר הוא לא פחות ולא יותר עדיין חי. ליצמן מביע את עמדתו הנחרצת, לא בבתי כנסת או בבתי מדרש אלא אל מול האנשים שזה הייעוד שלשמו הגיעו לכנס. ואז הם מקבלים מסר שמי שעומד בראש המשרד מתנגד בכלל לדבר הזה".

בשנה שעברה אישרה הכנסת את חוק מוות מוחי נשימתי של ח"כ עתניאל שנלר (קדימה). החוק קובע מפורשות באיזה שלב ניתן לקבוע מוות באדם. "מועד המוות של אדם הוא מועד קביעת מוות מוחי נשימתי לפי הוראות חוק זה או מועד קביעת מוות לבבי נשימתי", נכתב בחוק. "קביעת מוות מוחי תיעשה על פי התנאים הבאים: 1. הסיבה הרפואית להפסקת התפקוד המוחי ידועה וברורה. 2. קיימת הוכחה קלינית להפסקה מוחלטת של נשימה עצמונית, קיימת הוכחה קלינית להפסקה מלאה ובלתי הפיכה של תפקוד המוח כולו לרבות גזע המוח".

בכל בית חולים בישראל קיימת ועדה המורכבת משני רופאים בדרך כלל, הנקראת למיטת האדם שמת כדי לאשר את מותו. מהשלב הזה ניתן באישור משפחתו של המת להוציא את איבריו ולהשתילם באדם אחר הזקוק להם.

יעקב ליצמן  מבקר במבצע חיסונים נגד שפעת  החזירים באיכילוב נובמבר 2009. יותם רונן
"זו דעתו האישית של סגן השר". ליצמן/יותם רונן

"זה מכתב הזוי משום שלא שמעתי לעולם ששר נמצא מעל החוק שמעתי שהמחוקק מחוקק והרשות המבצעת מבצעת. המכתב הוא כלי להסית נגד ביצוע החוק", אמר בתגובה ח"כ עתניאל שנלר לוואלה! חדשות.

שנלר הוסיף, כי "מי שלא מסוגל למלא תפקיד סגן שר הבריאות יכול להחליף אותו בשר שמסכים לקבל את החוקים של מדינת ישראל.הוא כותב שכל גדולי הרבנים סבורים כמוהו ואני רוצה להגן על כבודם של רבנים שמצדדים בחוק והם מועצת הרבנות הראשית, הגוף העליון שאישר רק לפני שבועיים שלושה שהחוק הוא בדיוק לפי ההלכה ובכללם הרבנים הראשיים. לשיטתו של הרב ליצמן, גם הרב עובדיה יוסף הוא רב קטן. יחד עם זאת, אני לא יכול לדון אדם שנמצא בשבי של אחד מגדולי הפוסקים הרב אלישיב אבל זו דעת יחיד. הייתי מציע לו לבחון אפשרות לעבור לתפקיד אחר", סיכם ח"כ שנלר.

מקורבי סגן שר הבריאות ליצמן מסרו בתגובה, כי "חוק זה חוק, אך זו הדעה האישית של סגן השר ליצמן וזו עמדתו והוא עומד מאחוריה בצורה מלאה. חוזר המנכ"ל בנושא זה מתיר למשפחה שרוצה להמתין להפסקת פעילות הלב לחכות לכך ויש לכבד אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully