וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוסר המכשול האחרון - אושרה אמנת ליסבון

אמנת ליסבון תיכנס לתוקף בחודש הבא לאחר שנשיא צ'כיה חתם עליה. צ'כיה היתה המכשול האחרון בדרך לאישור האמנה המעניקה סמכויות נרחבות יותר לאיחוד האירופי

נשיא צ'כיה וצלאב קלאוס חתם היום (שלישי) על אמנת ליסבון, השלב האחרון באישרורה של האמנה. מוקדם יותר היום קבע בית המשפט לחוקה בצ'כיה שאמנת ליסבון עומדת בקנה אחד עם החוקה של המדינה. צ'כיה היא החברה האחרונה באיחוד האירופי שמאשררת את אמנת ליסבון.

צ'כיה היתה המדינה האחרונה מתוך 27 חברות האיחוד שלא חתמה על האמנה. שני בתי הפרלמנט הצ'כי כבר אישרו אותה, אך חתימתו של הנשיא הייתה נחוצה על מנת שתיכנס לתוקף. הנשיא קלאוס, התנגד לאמנה ואמר שהוא לא יאשרר אותה עד להכרעת בית המשפט.

עם זאת, בשבועות האחרונים נראה היה שהתנגדותו נחלשת לאחר שצ'כיה קיבלה פטור התואם את "אמנת הזכויות הבסיסיות" שלה. לאחר שהנשיא קלאוס חתם על האמנה, היא עשויה להיכנס לתוקף כבר באחד בדצמבר.

יבשת מחפשת מנהיג

מטרת אמנת ליסבון היא לייעל את תהליך קבלת ההחלטות באיחוד האירופי. היא גם כוללת יצירת תפקיד של נשיא האיחוד ושר החוץ של האיחוד. מתנגדיה אומרים שהיא באה על חשבון כוחן העצמאי של המדינות.

בסוף השבוע נפגשו ראשי מדינות האיחוד, בין היתר במטרה להחליט מי ימלא את תפקיד הנשיא ומה בדיוק יהיו סמכויותיו. החלטה בנושא לא התקבלה, ויתכן שיהיה צורך בכינוס מיוחד לשם כך. סיכויו של טוני בלייר, שנחשב למועמד המועדף עד לפני שבוע, להיבחר לתפקיד נחלשו מאוד לאחד שהוא לא זכה לתמיכה של מפלגת הסוציאליסטים האירופאים, בת בריתה של מפלגת הלייבור.

כרגע אין מועמד מועדף לתפקיד החשוב באירופה. ראש ממשלת לוקסמבורג ז'אן-קלוד ז'ונקור אמר שהוא יסכים לקבל את המשרה אם יתבקש. עוד הוזכרו שמותיהם של ראש ממשלת הולנד יאן פטר בלאקננדה, וראש פינלנד פאבו ליפונן כמועמדים פוטנציאליים.

עדכון ראשון: 13:29

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully