וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "לא דחינו הצעת האו"ם להעשרת אורניום"

המו"מ נמשך: על פי דיווח באירן, תשובתה הסופית לגבי טיוטת ההצעה לגבי העשרת האורניום שלה עדין לא ניתנה. נתניהו ברך מוקדם יותר את נשיא ארה"ב, "על מאמציו למנוע נשק גרעיני מטהרן"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: לירז ליבנה)

סוכנות הידיעות הרשמית של אירן מסרה אמש (שישי) כי בניגוד לפרסומים מוקדמים, אירן עדין לא השיבה לטיוטת ההצעה לגבי העשרת האורניום במסגרת תכנית הגרעין שלה שניסחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הסוכנות ציטטה מקור בכיר במשטר האירני. "הרפובליקה האיסלמית של אירן הצהירה על כך שהיא רואה בחיוב את השיחות עם סוכנות האו"ם והיא מוכנה להמשיך במשא ומתן על טיוטת ההסכם", אמר המקור. הוא הוסיף כי תשובת אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לטיוטת ההסדר שניתנה ביום חמישי, לא היתה תשובתה הסופית. הבוקר פורסם בעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי אירן החליטה לדחות את טיוטת ההסדר שהוצע לה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אתמול על נוסח טיוטת ההסדר שהוצעה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בנוגע להעשרת האורניום של אירן, וכינה אותו "צעד חיובי ראשון" בדרך למניעת נשק גרעיני. נתניהו העלה את הסוגייה בתחילת פגישתו עם השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, בירושלים.

נתניהו אמר כי "ברצוני לנצל את ההזדמנות כדי להביע את הערכתי למאמציו המתמשכים של הנשיא אובמה למנוע מאירן להשיג יכולת גרעינית למטרות צבאיות". נתניהו הוסיף כי הוא "חושב שההצעה של הנשיא בז'נבה, שמונעת מטהרן להעשיר אורניום בתחומה, היא צעד חיובי בכיוון הזה".

אתמול דיווח ה"ניו יורק טיימס", כי אירן החליטה לדחות את טיוטת ההסדר שהוצע לה. את הדיווח מסרו לעיתון גורמים דיפלומטיים באירופה ובארה"ב. עד כה לא הייתה התייחסות רשמית של גורם או"ם או של גורם אירני לדחייה, שמגיעה רק מספר שעות לאחר הצהרתו של הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'ד כי ארצו "מוכנה לשיתוף פעולה" עם המערב.

הגורמים הדיפלומטיים אמרו כי האירנים סירבו לקבל את הסעיף העיקרי עליו החליטו ששת המעצמות בוינה בשבוע שעבר, ועל פיו תחוייב אירן להעביר 75% מהאורניום שברשותה להעשרה ברוסיה. על פי הערכות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית העברה כזו לא תאפשר לאירן להגיע לידי יצירת פצצת אטום, תקטין את הסכנה המיידית הנשקפת ממנה ותאפשר זמן למערב להגיע להסכם גרעיני עקרוני עם אירן. אולם גורם אמריקאי בכיר העריך כי האירנים רוצים לשמור על האורניום שלהם בחזקתם עד שיצליחו להשיג דלק גרעיני לכור בטהרן.

התשובה האירנית מגיעה שבוע לאחר שארצות הברית, צרפת ורוסיה אישרו כולן את פרטי טיוטת ההסכם כפי שסוכמו בפגישת נציגיהם בוינה. אירן הייתה אמורה להעביר גם היא את תשובתה במועד המוסכם ביום שישי אך השתהתה.

פירסום ראשון: 13:32

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully