וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיה האיש החזק באירופה?

יומיים לפני ועידת הפיסגה של ראשי מדינות האיחוד האירופי, ראש ממשלת לוקסמבורג הביע נכונות למלא את תפקיד נשיא האיחוד, ובכך קרא תיגר על המועמד הפופולרי טוני בלייר

מי יהיה נשיא האיחוד האירופי? ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר אמנם לא הודיע רשמית על מועמדותו לנשיאות האיחוד האירופי, אך כבר יש לו מתחרה רציני על התפקיד. תכירו את זאן-קלוד ז'ונקר, ראש הממשלה הוותיק של לוקסמבורג ומי שהפך אתמול (שלישי) לפוליטיקאי הראשון שהכריז באופן רשמי על מועמדותו למשרת נשיא האיחוד האירופי.

ז'ונקור שייך לקבוצה באיחוד שמתנגדת למועמדותו של בלייר בטענה שהיא תגדיל את הפילוג בין 27 מדינות האיחוד, זאת מכיוון שבריטניה לא אימצה את האיחוד האירופי באופן מוחלט – היא לא חברה בגוש האירו, ולא חתמה על הסכם מעבר ללא דרכונים.

"בתנאי שיש רעיונות שאפתניים לתפקיד, אני לא רואה כל סיבה לסרב", אמר ז'ונקור בראיון לעיתון הצרפתי "לה מונד". ז'ונקור אמר כי הוא לא מתנגד לבלייר באופן אישי, אך הוא חושב שהנשיא הראשון של האיחוד האירופי צריך לבוא ממדינה שאימצה את "האחדות" האירופית.

בלייר וג'ונקור הם יריבים ותיקים. אחרי שעמד בראש ועידת האיחוד האירופי ב 2005, אמר ראש ממשלת לוקסמבורג שניסיונותיו של בלייר לקצץ בסובסידיות למזרח אירופה הן "מבישות". גם תמיכתו של בלייר בפלישה האמריקאית לעירק ב-2003 לא הוסיפה למתיחות בין השניים.

מכה נוספת למעמדו של בלייר הגיעה מאיטליה. ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני אמנם הביע בעבר את תמיכתו במיניו של בלייר, אך שר החוץ פרנקו פרטיני אמר שכניסתו של ז'ונקור למרוץ משנה את התמונה.

בלייר גם זוכה להתנגדות מבית. ראש מפלגת השמרנים בבריטניה דיוויד קמרון אמר אתמול שהוא "ינהג בסבירות" עם טוני בלייר אם הוא ייבחר לנשיאות האיחוד האירופי, אך הוא הודה שהוא ביקש באופן אישי מפוליטיקאים אירופאים לא להצביע עבור בלייר.

כמעט כל מדינות האיחוד אישררו את אמנת ליסבון, שבין היתר קוראת למינוי נשיא ושר חוץ לאיחוד האירופי. המדינה היחידה שלא חתמה על האמנה היא צ'כיה. ראשי מדינות האיחוד, שייפגשו מחר בבריסל למשך יומיים, ינסו לשכנע את נשיא צ'כיה ואצלאב קלאוס להסיר את התנגדותו לאמנה. שמות נוספים שמועלים כמועמדים לתפקיד הם ראש ממשלת הולנד יאן פטר באלקננדה, וקנצלר אוסטריה לשעבר וולפגנג שלוסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully