וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל מנצלת באופן שיטתי עובדים זרים"

ארגון "קו לעובד" פרסם דו"ח החושף תמונה קשה של ניצול עובדים זרים במגזר החקלאי בישראל. בין הנתונים העולים מן הדו"ח: 90% עובדים יותר שעות מכפי שמתיר החוק, 10% נפגעו מתחילת השנה בתאונות עבודה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישנם מעסיקים המאפשרים לעובדים רק יום מנוחה אחד בחודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון "קו לעובד" פרסם היום (שלישי) דו"ח החושף תמונה קשה של ניצול של עובדים זרים בישראל במגזר החקלאי. מהדו"ח, שנערך על סמך סקירה של תלונות עובדים וביקורים בשטח , עולה תמונה של ניצול שיטתי מצד המעסיקים החקלאים, ולצדו "רפיון ידיים מוחלט של רשויות המדינה".

על פי הדו"ח, החקלאים בישראל מעסיקים כיום כ- 30,000 מהגרי עבודה, רובם מתאילנד ומיעוטם מנפאל, סרי-לנקה והרשות הפלסטינית. העובדים התאילנדים מגיעים מאזורים כפריים לאחר ששילמו למתווכים בתאילנד ובישראל דמי תיווך בסכום של 8,000 דולר או יותר. רוב העובדים מגיעים לישראל ומיד מתחילים לעבוד במקומות מרוחקים ומבודדים, וזאת מבלי שהם מכירים את החוק הישראלי, את הזכויות המגיעות להם, ומבלי שהם יודעים לדבר עברית, ובמקרים רבים אף אנגלית.

מהדו"ח עולה כי מעל 90% מהפועלים במגזר החקלאי מועסקים במשך יותר שעות מכפי שמתיר החוק. עוד עולה כי רק חלק קטן מאוד מהם מקבל תמורה בהתאם לחוק על שעות העבודה הארוכות. לעומת זאת, חלק גדול מהם משתכר פחות משכר המינימום. רבים מהם סובלים מעיכובים, של חודשים, בתשלום השכר.

ב"קו לעובד" מציינים עוד את שכיחותן של תאונות עבודה בענף החקלאי, הנגרמות לפי הדו"ח בגלל הפרת חוקי הבטיחות והגיהות והיעדר הדרכה. לטענתם, מאז תחילת 2009 נפגעו כ- 10% מעובדי החקלאות, 2,950 עובדים, בתאונות עבודה. עוד עולה, כי ימי החופשה של העובדים הזרים נגזלים מהם ללא פיצוי כספי, וכי ישנם מעסיקים המאפשרים לעובדים רק יום מנוחה אחד בחודש. עוד מצוין בדו"ח כי תנאי מחייה גרועים ויחס מבזה הם מראה שגרתי בענף.

לסיום, מגישים ב"קו לעובד" מספר המלצות לדרכי עבודה בעתיד. בין ההמלצות המוצעות: ביטול מיידי של היתרי העסקה אשר הוענקו למעסיקים מפרי-חוק, התניית רישיונות יצוא לחקלאים בכך שלא היו עליהם ממצאים על הפרת חוקי עבודה, הקמת "קו חם" למהגרי עבודה, בו יוכלו העובדים להעביר תלונות לדוברי שפתם ויידוע של כל עובד, מייד בהגיעו לישראל, לגבי זכויותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully