וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, רוסיה וצרפת מחכות לתשובה מאירן

מעצמות המערב תומכות בטיוטת ההסכם שהגישה הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם לאירן, אבל הממשל האירני עדיין לא החליט אם להיענות להצעה

נשיא ארה"ב ברק אובמה שוחח הערב (שבת) עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בנושא תכנית הגרעין האירנית. אובמה הודה לסרקוזי על שיתוף הפעולה של צרפת במהלך המגעים שהתקיימו בוינה בנושא האירני. שני הנשיאים הביעו את תמיכתם בהצעה שהגישה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאירן.

מוקדם יותר שוחח אובמה גם עם הנשיא הרוסי דמיטרי מדוודב. אובמה הודה למדוודב על תרומתם המכריעה של הרוסים בפיתוח ההצעה, והשניים דנו בחשיבות קבלתה על ידי האירנים והוצאתה לפועל בהקדם האפשרי. מדוודב גם הדגיש את חשיבותה של ההצהרה האמריקאית, לפיה הממשל בוושינגטון מסכים לספק ערבויות בכתב להסכם.

ביום רביעי הצהיר ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל ברדעי, שגובשה טיוטת ההסכם בין אירן למדינות המערב. לפי טיוטת ההסכם, אירן תשלח את רוב האורניום המועשר שלה לרוסיה עד סוף השנה, כדי להפוך אותו לדלק עבור הכור האטומי בטהרן שמייצר איזוטופים רפואיים. המהלך אמור להפיג את חששות המערב לגבי התכניות האמיתיות של פיתוח הגרעין האירני. הטיוטה הושגה בתום יומיים וחצי של דיונים בין אירן למעצמות, שנערכו בוינה, בירת אוסטריה.

האירנים מתלבטים

אל ברדעי העביר את הטיוטה לאירן, צרפת, רוסיה, וארה"ב, ואלה היו אמורות למסור את תשובתן עליה עד יום שישי. כל המדינות מלבד אירן החזירו תשובה חיובית, ואילו היא דחתה את תשובתה לשבוע הקרוב. היום התייחס להסכם יו"ר הפרלנט האירני, עלי לריג'רני, שאמר כי נראה שמעצמות המערב מנסות "להוליך שולל" את אירן במסגרת טיוטת ההסכם. בסוכנות הידיעות הצרפתית צוטט לריג'אני שאמר כי "מדינות המערב מתעקשות לצעוד בנתיב הולכת השולל והן כופות עלינו דברים מסוימים".

"הן אומרות – ניתן לכם את הדלק (האורניום) מועשר ברמה של 20 אחוז לכור בטהרן (כור מחקר) רק אם תעבירו לנו את האורניום שהעשרתם", אמר לריג'אני שהוסיף כי הוא "לא רואה קשר בין שני הנושאים".

גם חברי פרלמנט בכירים באירן העבירו היום ביקורת על טיוטת ההסכם, כך דיווחה סוכנות ידיעות אירנית. יו"ר המועצה לענייני חוץ וביטחון של הפרמנט האירני אמר כי "אירן זקוקה לאורניום המועשר לשימוש בתחנות הכוח. בנוסף, זהו אינטרס של אירן לקנות דלק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully