וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות: ארדואן יבקר השבוע באירן

ראש ממשלת טורקיה יגיע ביום שני לטהרן וייפגש עם בכירים במדינה. היום, נפגש עימו באיסטנבול ח"כ מגלי והבה, ושמע שוב כי "ישראל הרגה ילדים חפים מפשע"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, צפוי לבקר ביום שני הקרוב באירן. ביקורו של ארדואן, שייפגש עם גורמים בכירים במדינה האיסלמית, מעלה חששות נוספים בקרב גורמים במערב ובישראל לאור התקררות היחסים בין טורקיה וישראל לאחרונה, ומנגד, התקרבותה לציר הערבי. כזכור, טורקיה הודיעה גם כי תבצע תרגיל צבאי משותף עם סוריה.

מוקדם יותר היום, נפגש סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מגלי והבה (קדימה) באיסטנבול עם ארדואן, במסגרת כנס איגוד הפרלמנטים הים תיכוני הנערך בעיר. בדבריו בפני באי הכנס, תקף ראש הממשלה הטורקי את ישראל על פעולותיה במהלך מבצע עופרת יצוקה "שהביאו להרג של ילדים חפים מפשע ולמספר נפגעים רב הרבה יותר מזה שנגרם לישראלים". ח"כ והבה פנה אליו ואמר כי גם בישראל נפגעו ילדים וכי לא ניתן להסתכל על תמונת הסכסוך באופן חד צדדי.

ביום רביעי הגיש שגרירה החדש של טורקיה בישראל, אחמט אואוז צ'ליקול,עותק של כתב האמנה שלו למשרד החוץ ואמר כי "טורקיה מייחסת חשיבות רבה לשוב לקשרים חזקים ואמיצים עם ישראל, ורואה מטרה חשובה בסיוע להשגת שלום אזורי באזור". דובר משרד החוץ יוסי לוי אמר כי גם ישראל מעוניינת להחזיר את היחסים עם טורקיה לתיקנם וכי במשרד מתרשמים כי הכוונה הדדית.

ביום שני אמר ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טיפ ארדואן כי ייתכן שמבחינה משפטית המצור הישראל על עזה הוא "פשע נגד האנושות" וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב למען הפסקתו. הוא הוסיף כי הסוגיה הפלסטינית היא סוגייה מרכזית במזרח התיכון, וכי אם לא ייפתר הסכסוך הישראלי-פלסטיני, "לא יהיה ניתן לכונן שלום קבוע או להביא ליציבות באזור".

נשיא טורקיה, עבדאללה גול, התייחס למתיחות עם ישראל ביום ראשון ואמר כי "על היחסים להיות איתנים, אך טורקיה תביע את ביקורתה כשתמצא זאת לנכון ולא תשתוק נגד עוולות".

היחסים בין טורקיה וישראל התערערו החודש עקב ביטול התמרון המשותף עם ישראל, וזאת בשל ביקורתה של טורקיה על פעולות ישראל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". ביטול התרגיל עם ישראל והמתח ביחסים בין ישראל וטורקיה מגיעים על רקע דבריו של ראש ממשלת טורקיה טייפ ארדואן בפגישה שקיים עם אנשי דת בשבוע שעבר.

גורם נוסף שהעלה את המתיחות ביחסים בין ישראל לטורקיה הוא שידור סדרת טלוויזיה במדינה המתארת את חיילי צה"ל כבני גזע עליון, הששים לרצוח ילדים, כמו גם סוכנים ישראליים הזוממים לפי סטריאוטיפים אתניים חשוכים להשתלט על האזור.

לפני כשבועיים זימן הסמנכ"ל האחראי על אירופה המערבית במשרד החוץ, נאור גילאון, את הממונה בשגרירות הטורקית, הגברת ג'יילאן אוזן, לנזיפה רשמית. "חינוך לשנאה ע"י שימוש בסטריאוטיפים קשים כל כך בסדרת טלוויזיה בה צופים מבוגרים וצעירים כאחד, חייב להדאיג כל מי ששואף לדו קיום ושלום בין המדינות והדתות באזור ובעולם. הדבר קשה שבעתיים כאשר אותם חיילי צה"ל המתוארים כרוצחים בדם קר, הם אלה שחשו לסייע לאזרחי טורקיה בשעותיהם הקשות בעקבות רעידת האדמה הקשה ב 1999", אמר גילאון לג'יילאן.

(עדכון ראשון: 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully