וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: ההסכם נשקל בחיוב, תשובה בשבוע הבא

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פירסמה הודעה לפיה אירן הודיעה כי היא שוקלת בחיוב את ההסכם לגבי תוכניתה הגרעינית, אך תוכל להעביר את תשובתה לגביו רק בשבוע הבא. קודם לכן דווח כי אירן תדחה את ההסכם

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסרה הערב (שישי) כי אירן הודיעה לה שהיא שוקלת "באור חיובי" את טיוטת ההסכם על תוכנית הגרעין שלה, אך תעביר את תשובתה הסופית בנושא רק באמצע השבוע הבא. בהודעה שפירסמה הסוכנות,אמר העומד בראשה, מוחמד אל-בראדעי, כי הוא מקווה שתשובתה של אירן תהיה חיובית,משום שתשובה חיוביות "תהווה פתיחת עידן חדש של שיתוף פעולה".

מחלקת המדינה האמריקאית פירסמה לפני זמן קצר הודעה לאור בקשת אירן לדחות את מתן תשובתה. בהודעה נאמר כי "ארצות הברית מקווה שהתשובה בשבוע הבא תהיה חיובית". עוד נאמר בהודעה כי "כמובן שהיינו מעדיפים לקבל תשובה היום".


מוקדם יותר דווח בטלוויזיה הפרסית כי אירן מתכוונת להודיע כי היא מעוניינת לרכוש דלק גרעיני ולא להעביר את האורניום שברשותה למדינה אחרת לצורכי העשרה כפי שדורש ההסכם. בתגובה לדיווח הודיעה ארצות הברית כי היא מחכה לתגובה הרשמית של האירנים. מוקדם יותר היום דווח כי צרפת, רוסיה וארצות הברית הודיעו עקרונית כי הן תומכות בהצעת סבא"א להעשיר אורניום למטרות אזרחיות עבור אירן, שר החוץ הרוסי אף פרסם הודעה רשמית כי ארצו מקבלת את טיוטת ההסכם.

הבוקר דווח כי אירן נוטה לקבל את הצעת סבא"א. "השיחות בווינה הם פרק חדש של שיתוף פעולה בין אירן למדינות האחרות. אנחנו נמתין ונראה האם מדינות המערב יעמדו במילותיהם", כך אמר שליח אירן לאו"ם עלי אסגר סולטניא בראיון לרשת אל עלם. "הסוכנות לאנרגיה אטומית תשמש כעדה להתנהגות מדינות המערב בנושא", הוסיף. עוד אמרה אירן כי על מעצמות המערב להימנע מטעויות העבר אם ברצונן שההסכם המתגבש בין הצדדים יצליח. "אחנו מחכים לצעדים בוני אמון מצד מדינות המערב", נאמר בטלוויזיה האירנית.

אמש אמר מוחמד רזה בחונאר, סגן יו"ר הפרלמנט של אירן כי מדינתו אינה מקבלת את טיוטת ההסכם בנושא הגרעין שגובשה בשיחות עם מעצמות המערב בווינה, כך דיווחה סוכנות הידיעות האירנית אירנ"א. אמירה זו היא התגובה האירנית הראשונה לטיוטת ההסכם, אם כי בחונאר דיבר ככל הנראה על דעת עצמו ולא הציג את תגובתה הרשמית של הממשלה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הגישה לאירן ולשלוש מעצמות טיוטה ראשונית של הסכם בנושא הגרעין האירני. יו"ר סבא"א מוחמד אל ברדאעי הודיע על הגשת הטיוטה בתום השיחות בין הצדדים והוסיף כי ההסכם אמור להיות מאושר עד יום שישי.

לפי טיוטת ההסכם, אירן תשלח את רוב האורניום המועשר שלה לרוסיה עד סוף השנה, כדי להפוך אותו לדלק עבור הכור האטומי בטהרן שמייצר איזוטופים רפואיים. המהלך אמור להפיג את חששות המערב לגבי תכנית הגרעין האירנית. הטיוטה הושגה בתום יומיים וחצי של דיונים בין אירן למעצמות, שנערכו בווינה, בירת אוסטריה.

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully