וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן נגד אל -ג'זירה, סיבוב שני

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

23.10.2009 / 13:25

יו"ר הרשות השתתף בפגישה סודית בה דנו בחיסול ערפאת? אבו מאזן שוקל למשוך את הבקשה לדון בדו"ח גולדסטון? את המידע הזה תמצאו באל -ג'זירה, וזה בדיוק מה שמרתיח את הראיס

החלטתו של יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לדחות את הדיון בדו"ח גולדסטון במועצת זכויות האדם בז'נבה, הקימה נגדו ביקורת נוקבת לא רק מצד חמאס ומדינות ערב, אלא גם מצד כלי תקשורת, ובראשם גוף התקשורת המשפיע ביותר על דעת הקהל בעולם הערבי - רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה". המתקפה החזיתית של התחנה על אבו מאזן - הגם שבסופו של דבר ביצע פניית פרסה מרשימה ושינה את החלטתו - היתה חסרת תקדים.

הדרמה הפוליטית ברשות התחילה בתחילת החודש כשרשת "אל-ג'זירה" הטילה מספר פצצות עיתונאיות שהסעירו את המערכת הפוליטית הפלסטינית, ובד בבד העלו את חמתו של אבו מאזן. על פי הדיווח הראשון, שפורסם באתר הרשת, מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון התקשרה לאבו מאזן וביקשה ממנו למשוך את בקשתו לדון בדו"ח גולדסטון במועצת זכויות האדם. מקורות האתר סיפרו עוד כי ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד תמך בבקשה האמריקאית מחשש לפגיעה כלכלית ברשות הפלסטינית ומשום שהרשות "אינה יכולה לעמוד נגד ישראל וארה"ב".

אם לא די בכך, המשיכה רשת "אל-ג'זירה" ודיווחה שסוריה החליטה לדחות את ביקורו של אבו מאזן בדמשק במחאה על בקשתו לדחות את הדיון בדו"ח גולדסטון, שקבע כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה במבצע 'עופרת יצוקה'. החשיפות העיתונאיות הללו הצליחו לטלטל תוך שעות את חמאס, את מדינות העולם הערבי ואפילו בכירים בארגונו של אבו מאזן עצמו - פת"ח. בכיר הארגון מוחמד דחלאן, לדוגמא, קרא להקים ועדת חקירה שתבדוק את נסיבות דחיית הדו"ח ומקורבו לשעבר של אבו מאזן, נביל עמרו, אף הטיל על ה"ראיס" את מלוא האחריות ל"שערוריית גולדסטון".

הפגנות נגד אבו מאזן בעזה. רויטרס
המתקפה החזיתית של התחנה על אבו מאזן - הגם שבסופו של דבר ביצע פניית פרסה מרשימה ושינה את החלטתו - היתה חסרת תקדים. הפגנה נגד אבו מאזן בעזה/רויטרס

לפי דיווחים בכלי תקשורת ערבים, אבו מאזן רתח מזעם עד כדי כך שאיים להתפטר מתפקידו. בנאום שנשא כעבור מספר ימים אמר כי החליט להגיש שוב את ההצעה לדיון במועצת הביטחון ובמועצה לזכויות אדם, אך לא שכח לעקוץ את מי שהשליכו עליו נעליים בלב עזה וניסו לברוח מהסכם פיוס (חמאס – נ.י), תוך שהם מסתייעים, כלשונו, "במספר גורמים ואמצעי תקשורת" (רמז עבה ל'אל-ג'זירה' – נ.י). גם בכיר פתח וראש צוות המשא ומתן עם ישראל, ד"ר סאיב עריקאת, התייחס לעניין כשעקץ את חמאס ואל-ג'זירה: "חמאס, תוך קבלת סיוע ממספר תחנות טלוויזיה המשדרות בשפה הערבית, מקיימת מסע הסתה חמור שמטרתו לפגוע בלגיטימיות הפלסטינית".

זו אינה הפעם הראשונה שבה מאשים אבו מאזן את רשת "אל-ג'זירה", הידועה כמי שתומכת בגורמים הרדיקלים בעולם הערבי, בשיתוף פעולה עם חמאס והציר הרדיקלי. השיא נרשם בחודש יולי השנה, לאחר שהרשת שידרה בשידור ישיר את מסיבת העיתונאים של מי שנחשב למספר 2 בפת"ח, פארוק קדומי, בה הוא טען כי בידיו פרוטוקול ישיבה סודית מ-2004 בהשתתפות ראש הממשלה דאז אריאל שרון, שר הביטחון דאז שאול מופז, אבו מאזן ומוחמד דחלאן, שבה, לטענתו, תכננו לחסל את יו"ר הרשות הפלסטינית דאז, יאסר ערפאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עובד תחזוקה תולה פוסטר של ראש הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת לכבוד ועידת פתח בבית לחם. AP
שרון, מופז, אבו מאזן ודחלאן דנו בחיסול ערפאת. גם את המידע הזה תמצאו באל ג'זירה/AP

אבו מאזן והנהגת הרשות הפלסטינית החליטו לנקום לא רק בקדומי על ידי נישולו מסמכויותיו, אלא גם ב"אל-ג'זירה" שנתנה במה לאותו "אדם חולני", כדברי אש"ף, וגרמה נזק תדמיתי כבד לאבו מאזן. בצעד תקדימי החליטה הרשות הפלסטינית להקפיא את פעילותה של הרשת בגדה בטענה שהיא "מסיתה נגד הרשות". ראש הממשלה סלאם פיאד, המשמש גם כשר ההסברה, פרסם החלטה בה נכתב כי "'אל-ג'זירה' מקצה זמן שידור רב להסית נגד הרשות ואש"ף במקום לגלות איזון וניטרליות בעת שהיא מסקרת את הזירה הפלסטינית". בסופו של דבר ההחלטה בוטלה ולרשת הקטארית הותר להמשיך לשדר מרמאללה.

בחזרה לסערת גולדסטון: אבו מאזן "זגזג" אמנם כשהחליט להעביר את הדו"ח לדיון מחודש במועצת זכויות האדם בז'נבה, אך ב-"אל-ג'זירה" המשיכה לעקוץ אותו וללעוג לו. ביום שבת שידרה רשת הטלוויזיה סאטירה על המנון העם הפלסטיני "מולדתי" ('מאווטני' – נ.י) תוך שימוש במילים מסולפות. כך, למשל, במקום המילים "כבוד ויופי, רוממות ותפארת" הפותחות את ההמנון המקורי, זמרי ההמנון המסולף שרו: "פגע, צרה, טעות והתחסדות" בתארם את הרשות הפלסטינית. במקום "חיים וגאולה, ברכה ותקווה - באוויר שלך", נאמר: "העריצים והמושחתים, הערמומיות ולא הנאמנות - מגנים עליך".

התגובה הנזעמת לא אחרה לבוא: הרשות הפלסטינית גינתה בתוקף את 'אל-ג'זירה' ש"פגעה בערך לאומי כשעיוותה את ההמנון הלאומי הפלסטיני". הרשות נזפה ברשת וקראה לה "לגלות ניטרליות ולהפסיק להעמיק את המחלוקות בזירה הפלסטינית. שידור ההמנון המסולף הוא דוגמא נוספת להסתה מתמשכת של רשת 'אל-ג'זירה' נגד אש"ף ולאופן סיקורה הבלתי מאוזן את הזירה הפנים-פלסטינית", נכתב בהודעת משרד ההסברה הפלסטיני.

עיוות ההמנון הצליח להרגיז לא רק את אבו מאזן אלא גם עיתונאי פלסטיני משכם בשם ריאת' ג'אזי, שהחליט לתבוע את "אל-ג'זירה" לדין. "מוזר שרשת 'אל-ג'זירה' משדרת את ההמנון בצורה מסולפת", תהה. "ברור הרי שכוונתה היחידה היא לפגוע בפלסטינים ובאומה הערבית". במשבר הראשון, כאמור, הקפיאה הרשות את פעילות "אל-ג'זירה" אולם חזרה בה במהרה. במשבר הנוכחי החליטה הרשות הפלסטינית להבליג על העלבון ולאפשר לרשת להמשיך לשדר מרמאללה. בפעם הבאה אבו מאזן לא יוכל לשתוק עוד. עוד משבר אחד, וגבו של הגמל יישבר באופן סופי".

nir_Yah@hotmail.com

אבו מאזן מרוגז. Muhammed Muheisen, AP
בפעם הבאה הוא לא יוכל לשתוק עוד/AP, Muhammed Muheisen

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully