וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כדאי להתעסק עם אבו מאזן

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

17.7.2009 / 7:52

בכיר פתח פארוק קדומי האשים השבוע את יו"ר הרשות בתכנון חיסולו של יאסר ערפאת. המלך עבדאללה ורשת אל-ג'זירה משלמים את המחיר

כמה שאבו מאזן כועס. רותח מזעם. הפעם דווקא לא על נתניהו או על חאלד משעל, אלא על יריבו המר משכבר הימים פארוק קדומי. קדומי, ממייסדי ארגון פתח ומי שנחשב לאחד המבקרים הנוקבים ביותר של הסכמי אוסלו ושל הגישה המתונה של יו"ר הרשות אבו מאזן, השמיע השבוע דברים חסרי תקדים בחריפותם כשהאשים את אבו מאזן ואת בכיר פתח מוחמד דחלאן בתכנון חיסולו של יאסר ערפאת בשיתוף פעולה עם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון.

במסיבת עיתונאים שכינס השבוע בירדן אמר קדומי שממש לפני שמת, הפקיד בידיו הראיס ערפאת פרוטוקול של ישיבה חשאית ממרץ 2004 בהשתתפות אבו מאזן, דחלאן, שרון, שר הביטחון דאז שאול מופז וקציני מודיעין אמריקאים, שבה הם תכננו להרעיל את ערפאת ולחסלו. קדומי טען שבנוסף לערפאת, תכננו המתדיינים לחסל בכירי חמאס וג'יהאד נוספים כגון עבד אל-עזיז אל-רנתיסי, מחמוד א-זהאר, איסמעיל הניה, מוחמד אל-הינדי ונאפז עזאם.

דבריו עוררו סערה כה גדולה והובילו אף לדרישה להדיחו מתפקידו בפתח. בפתח האשימו אותו בניסיונות לסכל את ועידת פתח השישית שצפויה להיערך בבית לחם ב-4 באוגוסט: הוא ומנהיגים נוספים החיים בחו"ל הרגישו מרומים משום שהם אינם יכולים (או אינם מורשים) להגיע לשטחי הרשות כדי להשתתף בוועידה החשובה ולכן מרוב זעם הוא נאלץ לכנס מסיבת עיתונאים שהציתה תבערה בזירה הפלסטינית.

בפתח תהו מדוע קדומי נזכר רק עכשיו לפרסם את דבר המזימה החמורה הזו: "אם בידי קדומי נמצאים מסמכים ועדויות המוכיחות את ההאשמות הקשות שלו, מן הראוי היה שיחשוף אותם לפני חמש שנים, בתקופה שבה, לטענתו, קיבל את העדויות לידיו", אמרו בוועד המבצע של הארגון. דחלאן הסתפק בארבע מילים: "דבריו אינם ראויים לתגובה". דובריו של אבו מאזן אמרו בגלוי כי קדומי פועל ליצירת עימות פנימי אך גורמים בסביבת יו"ר הרשות מסרו השבוע לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" כי היו"ר נשבע להדיח את קדומי מתפקידו.

קדומי, 78, שנולד בכפר בסמוך לשכם, הוא אחד מחמשת מייסדי ארגון פתח בשנת 1959 ביחד עם יאסר ערפאת, חאלד אל-חסן, חליל אל-ווזיר (אבו ג'יהאד) וסלאח חלף. לאחר זמן מה הצטרף אליהם בחור נוסף בשם מחמוד עבאס, המכונה אבו מאזן, וביחד קידמו את ארגונם החדש. הסכמי אוסלו מ-1993, להם התנגד בתוקף, גרמו לקרע עמוק בינו לבין ערפאת ובעקבותיהם הוא נשאר בתוניס בזמן שההנהגה הפלסטינית עברה לרצועת עזה. מאז מכהן קדומי כראש המחלקה המדינית של אש"ף ורבים רואים בו מעין "שר חוץ פלסטיני" נטול סמכויות של ממש.

החיכוכים בין קדומי לבין אבו מאזן מקורם לא רק בהבדלי גישות אידיאולוגיים (קדומי תומך נלהב במאבק המזוין בכיבוש הישראלי בעוד אבו מאזן מתנגד לשימוש בנשק ותומך במשא ומתן עם ישראל), אלא גם בכל הנוגע לסמכויות הרשות הפלסטינית ואש"ף. לפני מספר שנים, לדוגמא, ניסה אבו מאזן למנות נציג מטעם הרשות הפלסטינית כנציג הרשות בליגה הערבית במקום פארוק קדומי. קדומי זעם, והבהיר בתגובה כי מדובר בתפקיד של אש"ף ולא של הרשות.

או קדומי או אני

הדברים שאמר השבוע קדומי נגד אבו מאזן עוררו מתיחות לא רק בין שני האישים אלא גם בין הרשות הפלסטינית לירדן. קדומי בחר לומר את הדברים במסיבת עיתונאים שכינס בעמאן, דבר שגרם לזעם מצד בכירי הרשות ובראשם אבו מאזן. העיתון "אל-קודס אל-ערבי" הרואה אור בלונדון דיווח השבוע כי סאיב עריקאת, מבכירי הרשות ומקורב של אבו מאזן, אמר לבכירים בירדן כי אבו מאזן לא אהב את העובדה שירדן אפשרה לקדומי לכנס מסיבת עיתונאים בשטחה.

העיתון דיווח כי בתקופה האחרונה שוררת מתיחות בין הרשות לירדן, בעיקר על רקע איומו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד לפנות לבית דין בינלאומי ולהכשיל את מיזם תעלת הימים, שירדן רואה בו תכנית בעל חשיבות אסטרטגית רבה, אם ישראל תמשיך, לטענתו, "להפקיע עשרות אלפי דונמים באזור ים המלח, לפצל את הרצף הטריטוריאלי בגדה ולסכל בכך הקמת מדינה פלסטינית בעתיד". שר ירדני אף אמר לעיתון כי האיום של פיאד הוא "עליית מדרגה נגד האינטרסים של עמאן".

מקור פלסטיני בכיר מסר לעיתון עוד כי שלוש הפגישות האחרונות בין עבדאללה מלך ירדן לבין אבו מאזן היו "קרירות". מקורות נוספים מסרו כי אבו מאזן צפוי לשגר בקרוב מספר שליחים מטעמו כדי לדון עם השלטונות בממלכה ההאשמית על מסיבת העיתונאים של קדומי בירדן. בשנתיים האחרונות, כך אומרים, היחסים בין ירדן לרשות הפלסטינית אינם כתמול שלשום. האיום של פיאד לסכל את מיזם תעלת הימים (ובכך לפגוע אנושות בכלכלה הירדנית) כנראה דרדר עוד יותר את היחסים. האם מסיבת העיתונאים המתוקשרת של קדומי בעמאן היתה הנקמה הקטנה של ירדן? בשל העובדה שירדן טרם הגיבה לאותם דברים קשים שנאמרו בה, לא ניתן לפסול זאת על הסף.

אבל הפרשה הגיעה לשיאה ביום רביעי. לאחר שבמשך מספר ימים עסקה רשת הטלוויזיה הפופולרית "אל-ג'זירה" בהרחבה בהאשמותיו של קדומי, עלה לאבו מאזן הדם לראש והוא החליט לסלק את כתב הרשת מהגדה ולתבוע את הרשת לדין. משרד ההסברה שיגר לרשת מכתב בו נכתב: "בשל הסתה של הרשת נגד הרשות הפלסטינית ואש"ף, החליטה הרשות הפלסטינית לפנות לערכאות משפטיות נגד רשת אל-ג'זירה ולהקפיא את פעילותה בפלסטין עד שבית המשפט יפסוק בנושא".

"למרות שביקשנו פעמים רבות לגלות איזון, הרשת המשיכה להסית נגד אש"ף והרשות הפלסטינית ולהפיץ ידיעות שקריות", נכתב עוד. רשת "אל-ג'זירה" הקטארית הביעה את אכזבתה העמוקה, חמאס כמובן חגג וטען כי החלטת הרשות מוכיחה כי האשמותיו של קדומי היו נכונות, והיחסים - הרעים ממילא - בין הרשות הפלסטינית לקטאר חטפו מהלומה נוספת. כדור השלג שגלגל השבוע קדומי, בעקבות ההחלטה לכנס את ועידת פתח בבית לחם, הלך והידרדר במהירות הבזק, וקשה לעצור אותו כעת. הפעם אבו מאזן נשבע לעצמו: זה או קדומי או אני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully