וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום קלטת שליט - הסיקור הבינלאומי

התקשורת העולמית עסוקה ברובה בדיווח על האולימפיאדה אך מדווחת בהרחבה גם על פרסום הקלטת של גלעד שליט. מרבית כלי השידור מציגים את הצד הישראלי, מיעוטם בפלסטיני

התקשורת העולמית עסוקה ברובה היום באולימפיאדה הבאה ובמדינה שתארח אותה. דיווחים על פרסום קלטת שליט מופיעים גם הם בכותרות אך לא ככותרות ראשית.

רשת החדשות הבריטית SKY NEWS מדווחת על פרסום הקלטת כאחת מהכותרות הראשיות שלה ואף משדרת את הקלטת עצמה. הכותרת שנותנת הרשת לכתבה היא: "שוחררה קלטת של החייל החטוף". המוקד בדיווח של SKY NEWS הוא הצד הישראלי והחשיבות של פרסום הקלטת עבור העם בישראל. הידיעה של הרשת מציינת שזהו אות החיים המצולם הראשון אשר מגיע לישראל מגלעד שליט מאז שנחטף לפני יותר משלוש שנים.

הכתב של הרשת במזרח התיכון מסביר את הלך הרוח בישראל בנוגע לחטיפתו של שליט ואומר כי התמונות הן בעלות חשיבות מרובה עבור העם בישראל. "במדינה בה כמעט כולם היו בצבא או שיש להם בן או בת אשר משרתים בצבא, בשל גיוס החובה הנהוג במדינה", מסביר הכתב, "מצבו של גלעד שליט נלקח באופן אישי על ידי מיליונים".

הכתב ממשיך להסביר כי יהודים מייחסים חשיבות גדולה להחזרת שבויים לגבולות ישראל מתים או חיים. "לכן", ממשיכה הכתבה, "יש בישראל מוכנות גדולה יותר מאשר במדינות אחרות לשלם מחיר לא פרופורציונאלי". הכתבה ממשיכה לאחר מכן בהסבר כי אם שליט ישוחרר בעתיד זה יהיה תמורת מאות אסירים פלסטינים. הדיווח על שחרור האסירות הפלסטיניות מצומצם ומגיע בסופו של הדיווח על תוכן הקלטת וחשיבותה עבור ישראל.

הניו יורק טיימס: "גורלו של החייל אחז את נשמתה של האומה הישראלית"

העיתון האמריקאי הניו יורק טיימס מדווח גם הוא על פרסום הקלטת מנקודת המבט הישראלית. הכותרת של הידיעה, המופיעה בעמוד הראשי של אתר האינטרנט של העיתון, היא "הקלטת מראה את החייל השבוי בבריאות טובה". הידיעה נפתחת בתיאור הקלטת ומציינת כי "גורלו של החייל אחז את נשמתה של האומה הישראלית מעל שלוש שנים". בנוסף העיתון מביא תמלול של דבריו של שליט.

הניו יורק טיימס מציין כי שחרור הקלטת מצביע על התקדמות במגעים בין ישראל לחמאס. לאחר דברים אלו מציין העיתון כי החמאס רואה בשחרור האסירות בתמורה לקלטת כניצחון פוליטי של התנועה, אך הידיעה מערערת על דברים אלה של החמאס, בכך שמביאה את דבריהם של שירותי בתי הסוהר בישראל לפיהן רוב הנשים ששוחררו היו לקראת סיום ריצוי מאסרן ולא נחשבו יותר כמסוכנות.

הכתבה של רשת החדשות הבריטית ה- BBC נותנת ביטוי לשני הצדדים במידה שווה, אך גם היא פותחת בתיאור הקלטת. הידיעה בנושא מופיעה בעמוד הראשי של אתר חדשות ה- BBC ומופיעה כידיעה הראשית בחלק המוקדש למזרח התיכון. הידיעה פותחת בתיאור הקלטת ודבריו של שליט ובקריאתו לממשלה בישראל לא לבזבז את ההזדמנות להשלים את העסקה לשחררו. לאחר מכן עוברת הידיעה לעסוק בשחרור האסירות הפלסטיניות וקבלת הפנים לה זכו כאשר חזרו לשטחי הרשות.

סוכנות הידיעות הסינית מתרכזת בצד הפלסטיני ומביאה את האירועים מנקודת הראות של החמאס. הכותרת של הידיעה בנושא עוסקת באסירות הפלסטיניות ואומרת כי "הנשים ששוחררו הגיעו לשטחים הפלסטיניים". הסוכנות מביאה מדבריו של איסמעיל הנייה אשר אמר כי "זהו יום ניצחון עבור ההתנגדות הפלסטינית". עוד מובאים דבריה של אסירה פלסטינית אשר אומרת כי "האושר שלה לא יהיה שלם עד שכל האסירים יזכו לחופש". הסוכנות מתארת בהרחבה את קבלת הפנים לה זכו האסירות המשוחררות ובמיוחד את זו לה זכו אסירה ובנה בן השנתיים. הידיעה בנושא אינה מופיעה בעמוד הראשי של אתר החדשות chinaview אך בידיעות המשניות.

סיקור פרסום הקלטת בכלי התקשורת הערבים

פרסום קלטת הווידאו של החייל החטוף גלעד שליט סוקר בהרחבה גם בכלי התקשורת הערבים. הקלטת שודרה בערוצי הטלוויזיה הערבים, ביניהם בערוצי הלווין כגון 'אל-ג'זירה' ו-'אל-ערבייה' ובערוצי הטלוויזיה הפלסטינים ושל חמאס, מיד לאחר שידורה בערוצי הטלוויזיה הישראלים. באולפן של תחנת הטלוויזיה של חמאס, תחנת "אל-אקצא", שידרו את הקלטת והתייחסו לכך שלקלטת יש השפעה רבה על דעת הקהל הישראלית.

מלבד תחנות הטלוויזיה הפלסטיניות והערביות, פרסמו אתרי אינטרנט פלסטינים וערבים פרטים נרחבים על הקלטת. בנוסף דיווחו בהרחבה גם על צדה השני של העסקה, דהיינו על 20 האסירות הפלסטיניות ששוחררו בתמורה להעברת הקלטת של שליט. רשת אל-ג'זירה, לדוגמא, ששידרה את הקלטת בשידור ישיר, שיגרה גם כתבים למעבר ביתוניא ולמעבר בית חאנון שראיינו את האסירות ששוחררו ואת משפחותיהן המאושרות. באחד האתרים הפלסטינים העריך עיתונאי בכיר כי "עסקת הווידאו" היא ניצחון לחמאס והיא תסלול את הדרך לעסקה כוללת.

כלי התקשורת של חמאס שידרו ביומיים האחרונים קליפים לקראת "עסקת הווידאו", שאותה הם כינו "גשם ראשון" ברמיזה לכך שהארגון מקווה לגבש עסקה כוללת לשחרור שליט. למרות שדוברי חמאס רבים דיברו על כך שהעסקה מהווה "ניצחון" ו-"הישג" של חמאס, הטון של הדברים נותר מתון ובלתי מתלהם. 20 האסירות נידונו, כזכור, לעונשי מאסר קצרים בגין מעשים יחסית קלים ולפיכך מדבריהם של בכירי חמאס עלתה נימה לפיה המחיר שנאלצו חמאס וישראל לשלם הוא הגון.

ומה בנוגע לכלי התקשורת הפלסטינים הכפופים לרשות בגדה וליו"ר הרשות אבו מאזן? למרות הניסיון הבלתי-פוסק לגמד את חשיבות העסקה, בכירי הרשות לא יכלו להתעלם ממנה. לאור העובדה שעסקת הווידאו בוצעה על ידי חמאס, במשך היומיים האחרונים התפרסמו דיווחים מועטים על העסקה וברשות שמרו על פרופיל נמוך. זאת בניגוד לשחרורי אסירים פלסטינים בעבר, שבוצעו כמחווה לאבו מאזן ונידונו בהרחבה בתקשורת. יו"ר הרשות אבו מאזן קיבל את פניהן של 18 האסירות הפלסטיניות ששוחררו היום לגדה והביע תקווה לשחרור יתר האסירים מהכלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully