וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "הבחירה כעת בידי אירן"

נשיא ארצות הברית התייחס לפגישת נציגי המעצמות עם הנציגים האירנים והבהיר כי "אנו ננקוט צעדים אם אירן לא תפעל בכיוון הנכון, הבחירה בידיה של אירן"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב היום (חמישי) לשיחות שנערכו מוקדם יותר בז'נווה שבשוויץ בין נציגי שש המעצמות לנציגים אירנים בנוגע לתוכנית הגרעין של אירן. אובמה התייחס באופן חיובי לשיחות, אך גם שיגר אזהרה לאירנים. "ארצות הברית לא תקיים משא ומתן לעד", הוא אמר, "אנו ננקוט צעדים אם אירן לא תפעל בכיוון הנכון. הסבלנות שלנו אינה אינסופית, זכותה של אירן לאנרגיה גרעינית למטרות שלום והבחירה כעת נמצאת בידיה של אירן".

אובמה סיפר כי "הפגישה היום הייתה חשובה אבל כעת אנו צריכים לראות פעולות אירניות. אירן חייבת להציג שקיפות בכל הקשור למתקניה הגרעינים, מוקדם יותר החודש הצגנו הוכחות למתקן גרעיני סודי שאירן הסתירה". אובמה התייחס לנסיעתו הצפויה בסוף השבוע של ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לאירן ואמר כי "אני נמצא בקשר ישיר עם ראש סבא"א מוחמד אל ברדאעי שייצא בקרוב לאירן. אנו תומכים בזכותה של אירן לתוכנית גרעין למטרות שלום. לפי הצעת סבא"א שהתקבלה, האורניום של אירן יועבר להעשרתו על ידי גורם שלישי".

אובמה הוסיף כי " כשנכנסתי לתפקידי התחייבתי לפעול למען פירוק מדינות העולם מנשק גרעיני, ויש לנו קהילה בינלאומית שפועלת בכיוון זה. אירן חייבת לפעול בכיוון הזה".

פיקוח במתקן החדש

מוקדם יותר היום נפגשו נציגי שש המעצמות עם הנציגים האירנים בז'נווה. במסיבת עיתונאים בתום השיחות אמר האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חאוויר סולאנה, כי נציגי אירן התחייבו במהלך השיחות שנערכו עימם כי מדינתם מתכוונת לשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולאפשר לפקחים לבקר במתקן הגרעיני שנחשף לאחרונה סמוך לעיר תום.

סולאנה סיפר כי סעיד ג'לילי, שהוא הנציג האירני הראשי לשיחות, הבטיח שאירן תאפשר לפקחים להגיע למתקן "תוך מספר שבועות". סולאנה ציין כי "זוהי רק ההתחלה, ועלינו לראות התקדמות בכמה עניינים מעשיים שדנו בהם היום".

ג'לילי אמר במסיבת העיתונאים כי "השיחות יצרו אפשרות להסיר את הדאגות בנוגע לנושא ולרענן את שיתוף הפעולה בין הצדדים". עם זאת, ג'לילי התעקש כי "אירן לא תזנח את זכותה לטכנולוגיה גרעינית אפילו כאשר תהיה מחוייבת להסכם למניעת הפצת נשק גרעיני". ג'לילי הבהיר כי "אנו מחוייבים להסכם, אולם באותו זמן נדבוק בזכויותינו הגרעיניות במסגרת ההסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully