וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל צום יום כיפור: המשטרה ומד"א בכוחות מתוגברים

המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים על רקע המהומות בירושלים בצהרים והמהומות האלימות בשנה שעברה בעכו. במד"א נערכים גם כן לקראת גל התעלפויות כתוצאה מהצום ופציעות אופניים. מדינה שלמה בהפסקה

פסק זמן מהחיים הרגילים, הפסקה להרהור, כפרה ולמחשבות, 24 שעות של צום ועינוי נפשי או מצד שני יום של חגיגה על אופניים. יום כיפורים, היום הקדוש ביותר בדת היהודית ייפתח הערב למשך כ-25 שעות, מדינה שלמה בהפסקה.

עבור השוטרים מהווה דווקא יום הכיפורים יום של עבודה מוגברת. המשטרה נערכת היום בכוננות גבוהה מחשש לעימותים ביישובים מעורבים. וכן להתלקחות אלימה נוספת בירושלים לאחר שבצהרים נפצעו במהומות קשות 12 שוטרים ו-17 פלסטינים בהר הבית שבעיר העתיקה בירושלים.

המשטרה תתגבר את כוחותיה גם בצפון ובמיוחד בעיר עכו כאחד מלקחי המהומות אשתקד. כמו כן ייחסמו לכלי רכב הכניסות והיציאות לשיכוני המזרח. ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, אמר לוואלה! חדשות כי במהלך השנה האחרונה העירייה הפיקה לקחים וקיימה מפגשים לקירוב לבבות בין ציבורים שונים ומנהיגי המגזרים השונים. הוא הביע את ביטחונו כי יום הכיפורים השנה יעבור בשקט וללא אירועים מיוחדים.

המוני בית ישראל יחלו הערב בצום יום הכיפורים. לרגל החג, מרכזת וואלה! חדשות את כל המידע הנחוץ כדי לדעת מתי מתחיל הצום, מתי הוא ייגמר, ואיך עוברים אותו בשלום?

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה הבוקר את כל תחנות מד"א ברחבי הארץ לעמוד במהלך החג בכוננות ג', הכוננות הגבוהה ביותר. במסגרת הכוננות יפרסו מאות אמבולנסים בערים בכל רחבי הארץ. במד"א קוראים לציבור לאפשר לאמבולנסים תנועה חופשית במהלך החג ולאפשר להם לעבור ללא הפרעה.

זמני כניסת הצום ויציאתו

להלן זמני כניסת ויציאת הצום בערים שונות ברחבי הארץ:

ירושלים
כניסת הצום: 16:54
סיום הצום: 18:05


תל אביב
כניסת הצום: 17:09
סיום הצום: 18:06

חיפה
כניסת הצום: 17:00
סיום הצום: 18:06

באר שבע
כניסת הצום: 17:11
סיום הצום: 18:07

חולים וצמים?

עוד לפני שהתחלנו לצום, כדאי לדעת מהן ההמלצות לחולים כרוניים. מנהל מחלקת ההדרכה במד"א, נתן קודינסקי, אומר כי מחלות רבות עלולות להחמיר עקב הפסקת נטילת תרופות.
וכמו כן ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום.

* חל איסור לצום - לכל הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד ועליהם להמשיך ליטול תרופות כבשגרה. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

* לנשים הנמצאות בשליש האחרון להריון - לא מומלץ צום מלא.

* אבנים בכליות - הימנעות משתייה עלולה לגרור התקף כליות קשה. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות.

ד"ר רם דיקמן, רופא בכיר ומנהל השירות לתנועתיות מערכת העיכול, מערך הגסטרואנטרולוגיה בבי"ח בילינסון, מפרט:
*חולים במחלות כרוניות - לחולים הנוטלים תרופות באופן קבוע ובמיוחד לנוטלים משתנים, מומלץ לא להפסיק ליטול את הטיפול הקבוע אלא אם כן קיבלו את אישור הרופא.

* טיפול אנטיביוטי - במידה והוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן. אם מדובר בדלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש אישורו ללקיחת התרופות בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.

* גלולות להפסקת הריון - ניתן לקחת את הגלולה בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים.

* תרופות פסיכיאטריות - לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים.

* מחלות מעי דלקתיות - יש להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט.

* תרופות מסוימות יש ליטול עם אוכל או שתייה ולכן יש לרופא המטפל ולשאול ספציפית לגבי כל כדור וכדור.

* חולי סוכרת - קיימים סוגי סוכרת שונים והטיפולים מגוונים. על כל חולה סוכרת המעוניין לצום לדון על כך עם רופאו.

* משככי כאבים - חלק מהתכשירים דורשים נטילת הכדור על קיבה מלאה מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. ישנן חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת ובכך אפשר לפתור את הבעיה של הצורך באכילה.

* צום בהריון - נשים בריאות בדרך כלל יכולות לצום במידה ואינן אנמיות (חוסר דם), חלשות מדי או במצב של התייבשות. אולם, בכל מקרה, שאת מרגישה סחרחורת או הרגשת התעלפות, בחילה, הקאה או אם את רק מרגישה רע מאד עלייך לשתות מיד ומומלץ נוזל ממותק כגון מיץ ענבים בקצב של רבע כוס כל מספר דקות עד שהתלונות יחלפו. ככלל מומלץ לנשים בהריון לא ללכת לבית הכנסת אלא להישאר בבית בחדר ממוזג.

* לנשים מניקות באופן מלא וללא תוספת מזון לתינוקות לא מומלץ לצום, עליהן לשתות לסירוגין למשך כל יום הכיפורים מחשש שכמות החלב אצלה תתמעט. מומלץ באופן כללי להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים.

* מקרי חירום - במידה ומרגישים חולשה כללית, מדגיש קודינסקי, כאבים בחזה, הזעה מוגברת או קשיי נשימה, יש להזעיק במהירות את מד"א בטלפון החירום 101.

על אופניים וילדים

מדי שנה צוותי מד"א מטפלים בכ-200 ילדים בממוצע, כתוצאה מתאונות הנגרמות תוך כדי רכיבה על אופניים והחלקה על גלגיליות, סקייטבורד ורולר-בליידס. נתון זה גבוה פי חמישה מהממוצע של יום רגיל בשנה. ירוחם מנדולה, דובר מד"א, מדגיש את המלצות מד"א לבטיחות ילדים לרכיבה בטוחה:

* הגנה - בכדי להימנע מפגיעות, יש להקפיד על חבישת קסדה, מגיני בירכיים ומגיני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינט.

* רכיבה בלילה - יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד להדליק פנסים, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים. בכל מקרה של נפילה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101.

* על ההורים להשגיח על ילדיהם ולאפשר נסיעה בטוחה לאמבולנסים הנוסעים להציל חיים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

רוצים לשתות משהו?

על מנת להקל על הצום, במיוחד עבור ילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפניו. לוסי סלע, דוקטור לתזונה, המנהלת האקדמית של המרכז לרפואה משלימה במכללת סמינר הקיבוצים, מפרטת:
* יש לשתות לפני הצום לפחות ליטר וחצי של תה צמחים, מיצי פירות מדוללים, מיצי ירקות.

* קפאין - יש להמנע משתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה) ושגורמים להשתנה מרובה.

* משקאות מתוקים - הם מגבירים את תחושת הצמא וכדאי להימנע מהם, וכן ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

* היום שלפני הצום - חלקו את האוכל לשתי ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים כדי להימנע מארוחות גדולות ומכבידות. סלע מדגישה כי הארוחות המפסקת וזו של שבירת הצום אינן צריכות לספק את כמויות האנרגיה ורכיבי המזון שנגרעו במהלך הצום.

* אי נוחות במערכת העיכול - יש להימנע מירקות הידועים כגורמים לגזים כגון: כרובית, ברוקולי, חצילים וקטניות וכן ממאכלים חדשים, מזונות מתובלים ומטוגנים.

* הארוחות - צריכות להכיל פחמימות מורכבות כמו פסטה, אורז וכולי, המתפרקות לאט יותר ולכן יוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר. מומלץ לבחור פחמימות "מלאות" המכילות סיבים תזונתיים התורמים גם הם לתחושת השובע. סיבים תזונתיים נמצאים מלבד בדגנים מלאים גם בפירות וירקות, במיוחד בקליפתם ובקטניות.

* שבירת הצום: בשלב הראשון חשוב לשתות נוזלים עם פחמימות זמינות. לדוגמה מיצי פירות, תה צמחים, מיצי ירקות דוגמת גזר או עגבניות כדי להחזיר לגוף סוכר זמין.

* אכלו פרי טרי או פירות יבשים - הסוכר שבהם מתפרק בצורה איטית ומבוקרת בגוף.

* ארוחה קלה - יש לאכול ארוחה הדומה לארוחת בוקר: לחם מלא, סלט ירקות, חומוס, טחינה שיתפקדו כחלבונים, אבוקדו ופירות לקינוח.

בארוחה המפסקת

שני קדר בשקין, נתורופתית ואירידולוגית, מרכזת המגמה לנתורופתיה, גבעת וושינגטון, אומרת כי אחת העצות החשובות לגבי ארוחת יום כיפור היא לא להגזים בכמות האוכל הנאכלת לפני הצום.

* הכינו את הגוף - בערב יום הכיפורים אכלו כמויות קטנות אך תכופות יותר של מזון, בין 5-6 ארוחות.

* בארוחה המפסקת - מומלצת מנה חלבונית: בשר, דגים, עוף או חלבון מלא מהצומח כמו אורז מלא עם עדשים או אפונה בשילוב עם ירקות טריים. מזון מלא מעניק תחושת שובע לאורך זמן ומונע מצבי עייפות רבה וחולשה במהלך הצום. פחמימות מורכבות נוספות מומלצות הן תפוחי אדמה, בטטות ולחם מלא.

* קינוח - לא מומלץ, שכן יכול לגרום לרעב מהיר במהלך הצום, לעייפות יתר וסחרחורות בשל תנודות הסוכר. לאלו שקשה לוותר על המתוק בסיום הארוחה מומלצים שקדים ללא קליפתם עם תמרים ואגוזים או עוגיות מחיטה מלאה.

*חריף - בארוחה המפסקת מומלץ להימנע ממזונות חריפים, פיקנטיים, מתובלים מדי או מלוחים. מומלץ תיבול עדין במזון המבושל או בסלט הירקות המבוסס על מעט מלח, פלפל ושמן זית.

* למניעת תחושת בחילה - בסיום הארוחה המפסקת שתו תה צמחים, בעיקר תה קינמון או ג'ינג'ר. חלטו פרוסה דקה של ג'ינג'ר טרי במים חמים. ניתן להמתיק עם מולסה, דבש או סטיביה.

* כאב ראש, סחרחורת ועייפות בזמן הצום - טפטפו שמן אשכולית או נרולי על מטפחת ולהריח.

צום קל לכולנו!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully