וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אירן על הכוונת, האופציות פתוחות"

בנאום תקיף בסיום כינוס ה-G20 אמר נשיא ארה"ב כי על אף שהוא מעדיף דיפלומטיה "אף אופציה לא הוסרה מהשולחן". נשיא רוסיה: "אם טהרן לא תשתף פעולה, ננקוט בשיטות אחרות"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר הלילה (שבת) כי "אירן על הכוונת". בנאום שנשא במסיבת עיתונאים בסיום כינוס 20 המדינות המתועשות (ה-G20), אמר אובמה כי "הקהילה הבינלאומית אמרה את דברה, עכשיו על אירן לענות". הוא חזר על דרישתו מטהרן להתוודות לגבי כוונותיה בכל הנוגע לתוכנית הגרעין. הוא סירב לתאר מהלך פעולה מסוים, אך אמר כי "אף אופציה לא הוסרה מהשולחן בכל הנוגע לאינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית".

לדבריו, ארה"ב פועלת בשני מישורים עם אירן. "אנחנו מעדיפים דיפלומטיה, אך אם זו לא תעבוד נפעיל סנקציות נושכות". אובמה הוסיף כי "העולם מעולם לא היה מאוחד יותר בדרישתו מאירן לעמוד בהתחייבויותיה".

בתוך כך, נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב אמר כי במידה שאירן לא תשתף פעולה בפגישתה עם מעצמות העולם בתחילת החודש הבא, יש לנקוט ב"שיטות אחרות" להתמודדות עם תוכניתה הגרעינית.

מוקדם יותר אמר שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס כי פעולה צבאית נגד אירן רק "תרוויח זמן". לדבריו, נדרשת פעילות דפלומטית להפסקת המירוץ האירני אחר נשק גרעיני. בראיון לרשת CNN אמר גייטס כי "האמת היא שכל פעולה צבאית תצליח רק להרוויח זמן. הדרך היחידה להפסקת תוכנית הגרעין היא החלטה אירנית".

"אובמה אינו מומחה לגרעין"

במסיבת עיתונאים משותפת של אובמה, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, שנערכה בצהרי יום שישי, דרשו השלושה לערוך חקירה מיידית ומקיפה של מתקן הגרעין השני של אירן, שדבר קיומו נחשף אתמול. אובמה טען כי המתקן ממחיש את חוסר נכונותה של טהרן לציית לחוק הבינלאומי. "אין זו הפעם הראשונה שהאירנים מסתירים מידע בדבר תוכנית הגרעין שלהם", אמר אובמה.

לדברי אובמה, "אתמול בווינה הצגנו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ראיות מפורטות לפיהן אירן בנתה מתקן נסתר להעשרת אורניום. בשבוע שעבר הציגו האירנים את הראיות לבניית המתקן, שנים לאחר תחילת בנייתו". הנשיא ציין, "כי הדבר מוכיח את חוסר נכונותה של אירן לעמוד בהתחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ולסבא"א. אנחנו מצפים מסבא"א לחקור ולדווח מיד למועצת הנגידים שלה. הבנייה מבלי להודיע מהווה קריאת תיגר על חוקי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. החוקים האלה ברורים מאוד".

עד אמר אובמה, כי לאירן זכות לתכנית גרעין למטרות שלום, אך גודלו של המתקן החדש אינו עומד בקנה אחד עם תוכנית גרעין למטרות שלום. מעשי אירן מאיימים על היציבות והביטחון של העולם. אנחנו פונים לאירן, כדי לפתור את הבעיות באמצעות השיחות עם שש המעצמות, כדי לראות שההתחייבויות אינן ריקות מתוכן. על אירן להבהיר אם את כוונותיה שוחרות שלום, או שהיא שתעמוד בפני תגובה לפי הכללים הבינלאומיים".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד הגיב מאוחר יותר על ההאשמות ואמר כי "אינני יודע אם מר אובמה מומחה לענייני גרעין. עלינו להשאיר את הנושא לסבא"א שתמלא את תפקידה". בדברים שנשא במסיבת עיתונאים בניו יורק אמר נשיא אירן כי "לסוכנות הבינלאומית אין זכות להביע דעה לפני שתגיע לחקור ולעקוב אחרי המתקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully