וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: לא חייב לספר לאובמה כל דבר

נשיא אירן אינו מתרגש מהאשמות העולם, כי הסתיר מתקן נוסף להעשרת אורניום. בראיון לעיתון "טיים" הצהיר: "אנחנו תמיד משתפים פעולה עם הסוכנות לאנרגיה אטומית"

"אירן אינה חייבת לדווח לממשל אובמה על כל מתקן שברשותה". כך הצהיר היום (שישי) נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, בעקבות ההאשמות מנהיגי המערב לפיהן הסתירה טהרן את דבר קיומו של מתקן שני להעשרת אורניום. בראיון לשבועון האמריקאי "טיים" אמר אחמדינג'ד, כי למדינתו אין מה להסתיר וכי היא פועלת במסגרת הכללים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "אנחנו תמיד מדווחים לסוכנות על פעילותנו, כך שאיני רואה כאן כל בעיה".

גם ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן עלי אכבר סאלחי, הדגיש כי "המתקן יפעל לפי הנחיות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא הכחיש כי מדובר במתקן סודי ואמר,כי "לו היה זה היה מתקן שנבנה בחשאי, לא היינו מדווחים עליו".

מוקדם יותר קראו מנהיגי ארה"ב, צרפת ובריטניה לערוך חקירה מיידית ומקיפה של מתקן הגרעין השני של אירן, שמוקם כ-160 קילומטר מדרום מערב לטהרן. במסיבת עיתונאים משותפת בתום פסגת מדינות ה-G20 בפיטסבורג שבארה"ב אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי המתקן ממחיש את חוסר נכונותה של טהרן לציית לחוק הבינלאומי. "אין זו הפעם הראשונה שהאירנים מסתירים מידע בדבר תוכנית הגרעין שלהם", אמר אובמה.

לדברי אובמה, "אתמול בווינה, ארצות הברית, בריטניה וצרפת הציגו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ראיות מפורטות לפיהן אירן בנתה מתקן נסתר להעשרת אורניום. בשבוע שעבר הציגו האירנים את הראיות לבניית המתקן, שנים לאחר תחילת בנייתו". הנשיא ציין, "כי הדבר מוכיח את חוסר נכונותה של אירן לעמוד בהתחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ולסבא"א. אנחנו מצפים מסבא"א לחקור ולדווח מיד למועצת הנגידים שלה. הבנייה מבלי להודיע מהווה קריאת תיגר על חוקי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. החוקים האלה ברורים מאוד".

עד אמר אובמה, כי לאירן זכות לתכנית גרעין למטרות שלום, אך גודלו של המתקן החדש אינו עומד בקנה אחד עם תוכנית גרעין למטרות שלום. מעשי אירן מאיימים על היציבות והביטחון של העולם. אנחנו פונים לאירן, כדי לפתור את הבעיות באמצעות השיחות עם שש המעצמות, כדי לראות שההתחייבויות אינן ריקות מתוכן. על אירן להבהיר אם את כוונותיה שוחרות שלום, או שהיא שתעמוד בפני תגובה לפי הכללים הבינלאומיים".

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמר אחרי דברי אובמה, כי "המתקן הזה נבנה לאורך שנים בהפרה של החלטות מועצת הביטחון ושל סבא"א, אני מצפה מהסוכנות חקירה מקיפה ומעמיקה. היינו גם ככה במשבר עמוק. יש לשים הכול על השולחן. אסור לתת למנהיגי אירן עוד זמן. אם עד דצמבר לא יושגו התקדמויות, יש להטיל סנקציות על אירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully