וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: לחקור מיד את מתקן הגרעין של אירן

נשיא ארה"ב תקף בחריפות את אירן, בעקבות חשיפת המתקן השני שהקימה להעשרת אורניום. "גודל המתקן החדש סותר כוונות לשלום. מעשי האירנים מאיימים על ביטחון העולם"

מנהיגי העולם נגד אירן: נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וראש ממשלת בריטניה גורדון בראון דורשים לערוך חקירה מיידית ומקיפה של מתקן הגרעין השני של אירן, שדבר קיומו נחשף בצהריים (שישי). במסיבת עיתונאים משותפת בתום פסגת מדינות ה-G20 בפיטסבורג שבארה"ב אמר אובמה, כי המתקן ממחיש את חוסר נכונותה של טהרן לציית לחוק הבינלאומי. "אין זו הפעם הראשונה שהאירנים מסתירים מידע בדבר תוכנית הגרעין שלהם", אמר אובמה.

לדברי אובמה, "אתמול בווינה, ארצות הברית, בריטניה וצרפת הציגו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ראיות מפורטות לפיהן אירן בנתה מתקן נסתר להעשרת אורניום. בשבוע שעבר הציגו האירנים את הראיות לבניית המתקן, שנים לאחר תחילת בנייתו". הנשיא ציין, "כי הדבר מוכיח את חוסר נכונותה של אירן לעמוד בהתחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ולסבא"א. אנחנו מצפים מסבא"א לחקור ולדווח מיד למועצת הנגידים שלה. הבנייה מבלי להודיע מהווה קריאת תיגר על חוקי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. החוקים האלה ברורים מאוד".

עד אמר אובמה, כי לאירן זכות לתכנית גרעין למטרות שלום, אך גודלו של המתקן החדש אינו עומד בקנה אחד עם תוכנית גרעין למטרות שלום. מעשי אירן מאיימים על היציבות והביטחון של העולם. אנחנו פונים לאירן, כדי לפתור את הבעיות באמצעות השיחות עם שש המעצמות, כדי לראות שההתחייבויות אינן ריקות מתוכן. על אירן להבהיר אם את כוונותיה שוחרות שלום, או שהיא שתעמוד בפני תגובה לפי הכללים הבינלאומיים".

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמר אחרי דברי אובמה, כי "המתקן הזה נבנה לאורך שנים בהפרה של החלטות מועצת הביטחון ושל סבא"א, אני מצפה מהסוכנות חקירה מקיפה ומעמיקה. היינו גם ככה במשבר עמוק. יש לשים הכול על השולחן. אסור לתת למנהיגי אירן עוד זמן. אם עד דצמבר לא יושגו התקדמויות, יש להטיל סנקציות על אירן".

לדברי ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, "אנחנו עומדים יחד. אירן ותוכנית הגרעין שלה היא האתגר הגדול ביותר בעולם. ההונאה של ההנהגה האירנית היממה את הקהילה הבינלאומית ומחזקת את נחישותנו. לקהילה הבינלאומית אין ברירה, אלא להציב קו ברור. על אירן לחזור להיות חברה בקהילה הבינלאומית, או שתעמוד בפני תגובה. עליה לנטוש כל כוונה לפיתוח תכנית גרעין למטרות צבא".

"המתקן הנוסף יוכל לפעול עוד שנה"

מוקדם יותר אישרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי אירן הודיעה לה שהיא בונה מתקן גרעיני נוסף להעשרת אורניום. המתקן נמצא כ-160 קילומטר דרומית מערבית לטהרן בתוך הר ליד העיר העתיקה קום, אחת הערים הקדושות ביותר עבור השיעים. הסוכנות מבקשת מאירן לאפשר לה לערוך בדיקה מיידית של המתקן הנוסף.

גורמים בארצות הברית אומרים כי ידעו על המתקן כבר מספר שנים וכי הנשיא אובמה החליט לפרסם דברים אלו לאחר שאירן גילתה בשבועות האחרונים כי סוכנויות מודיעין במערב יודעות על הפרויקט. הנשיא אובמה תודרך לראשונה אודות הפרויקט של אירן עוד לפני שהתמנה לנשיאות.

דילומפט המקורב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמר שאירן מסרה לסוכנות כי המתקן נמצא במצב נסייוני והוא כרגע לא בפעילות. אך, לדברי הגורמים האמריקאיים המתקן יוכל להיכנס לפעילות בשנה הבאה.

גורמים בארצות הברית אומרים כי הם מצפים שהודעתו של אובמה והמנהיגים האחרים תגרום לאירן להיכנס למגננה. עוד אמרו הגורמים כי הגילוי החדש ייקל על הטלתן של סנקציות נגד טהרן במידה והיא תמשיך בסירובה לעצור את תוכנית הגרעין שלה.

"הם רימו שלוש פעמים", אמר גורם בממשל בעל נגישות למידע המודיעיני. "עכשיו תפסו אותם שלוש פעמים". הגורם התייחס לחשיפה של גולים איראניים אשר הובילה לגילוי קיומו של המתקן בנתנז בשנת 2002 ולראיות שהושגו לפני כשנתיים, לאחר שהמודיעין האמריקאי חדר לרשתות המחשב של אירן, לפיהן המדינה תכננה לייצר ראש נפץ גרעיני בחשאי. מאמץ אותו הפסיקה אירן בסוף 2003 לפי הגורמים.

עד עתה היה ידוע כי לאירן יש מתקן להעשרת אורניום בנתנז ומתקן זה היה נתון למעקב של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אירן נתונה תחת סנקציות בשל סירובה להפסיק את העשרת האורניום ובשל החשד כי מאמצי הגרעין שלה מכוונים במטרה ליצור נשק ולא לייצור חשמל כפי שנטען על ידה.

"אירן מסכנת את שלום העולם"

אמש התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתוכנית הגרעין האירנית בנאומו באו"ם ואמר כי המשימה העיקרית שעומדת בפני מדינות האו"ם היא למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. "עצירת תוכנית הגרעין של אירן צריכה להיות בעדיפות ראשונה. האתגר הגדול ביותר בפני האו"ם הוא מניעת נשק גרעיני מהרודנות שבטהרן, האם אתם מוכנים לאתגר?". נתניהו תקף את הקהילה הבינלאומית שמאפשרת לאירן להמשיך את פרויקט הגרעין שלה. "הקהילה הבינלאומית חייבת לעצור את פרויקט הגרעין של אירן כי זה מסכן את שלום העולם".

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב, אמר אמש כי הוא אינו שולל הטלת סנקציות בינלאומיות על אירן וזאת במידה וכל הניסיונות לשכנע את טהרן לפתח אנרגיה אטומית לצרכי שלום, יעלו בתוהו. אתמול תקף נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, את אירן בדיוני מועצת הביטחון בנושא התוכנית לפירוק נשק גרעיני. סרקוזי דחק בארצות הברית ובעולם לפעול נגד תוכנית הגרעין האירנית.

שלשום אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנאומו בפתיחת העצרת הכללית של האו"ם כי הוא מחויב ליחסים דיפלומטיים עם איראן וצפון קוריאה, אך הדגיש כי שתי המדינות צריכות לשלם מחיר אם יבחרו לפתח נשק גרעיני. "אני מחויב לדיפלומטיה שסוללת את הדרך לשגשוג רב יותר ולשלום בטוח יותר לשתי המדינות, אם הן יעמדו במחויבויותיהן", אמר אובמה, "אבל אם ממשלות איראן וצפון קוריאה מתעלמות מסכנות מירוץ החימוש במזרח אסיה והמזרח התיכון, עליהן לתת על כך את הדין". "יש להפסיק את הפצת הנשק הגרעיני בעולם" אמר אובמה בנאומו. "האיום של הפצת נשק גרעיני גדל במורכבותו, אסור שמתקן גרעיני ייפול לידיים של קיצוניים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully