וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השואה היא המצאה שנועדה להקמת מדינת ישראל"

בתום יום הפגנות לציון "יום ירושלים" באירן, אמר מחמוד אחמדינג'ד כי "מדינת ישראל קמה על בסיס השואה שמבוססת על שקרים ומיתוסים. זוהי מצווה להתעמת עם ישראל". במהלך הפגנות לציון "יום ירושלים" באירן התעמתו מתנגדי הממשל עם כוחות הביטחון

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: לירז לבנה)

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד אמר היום (שישי) בהפגנה לרגל ציון יום ירושלים שמתקיימת בטהרן כי השואה היא המצאה שנועדה להקים את מדינת ישראל. "מדינת ישראל קמה על בסיס השואה שהיא בכלל המצאה שמבוססת על שקרים ומיתוסים", אמר אחמדינג'ד באוניברסיטת טהרן בנאום המסיים את הפגנות יום ירושלים. אחמדינג'ד הוסיף כי "זוהי מצווה דתית ולאומית להתעמת עם הממשל הציוני".

בתוך כך בראיון לרשת האמריקאית NBC סירב אחמדינג'ד לשלול באופן מפורש פיתוח של נשק גרעיני ואמר כי הוא "לעולם לא" ישהה את הפעילות הגרעינית של ארצו רק כדי להרגיע את הספקנים במערב. אחמדינג'ד אמר את הדברים בראיון מוקלט, שישודר במלואו בתחילת השבוע הבא.

בראיון שנערך כשבוע לפני הגעתו של הנשיא האירני לעצרת הכללית של האו"ם, הפתיע אחמדינג'ד כשאמר כי "הנשק הגרעיני הוא שריד של העבר, הוא לא חלק מהתוכניות שלנו, אנחנו לא צריכים נשק כזה". בהמשך ציין הנשיא האירני כי הוא מתעקש שלא להיכנע ללחץ של האומות המאוחדות, ארצות הברית וממשלות אירופה. לדבריו, "תמיד האמנו בשיחות, במשא ומתן, זה ההיגיון שלנו ושום דבר לא השתנה".

עימותים קשים

במהלך ההפגנות היום בטהרן פרצו עימותים אלימים בין תומכי הנשיא מחמוד אחמדינג'ד ותומכיו של המנהיג הרפורמיסטי שהפסיד בבחירות מיר חוסיין מוסאווי. העימותים התרחשו ברחוב המרכזי בטהרן במהלך צעדת "יום ירושלים" המצויין היום באירן . עשרה מתומכיו של מוסאווי נעצרו ולפחות שניים נפצעו במהלך ההפגנות.

עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מפגינים רבים הגיעו וצעקו קריאות תמיכה במוסאווי וכן קריאות נגד מטרת ההפגנה עצמה – "לא עבור עזה ולא עבור לבנון, אני מוכן למות למען אירן". קהל המפגינים צועד כרגע לעבר אוניברסיטת טהרן שם נמצאים כוחות משטרה וביטחון רבים מטעם ממשלו של אחמדינג'ד.

על פי דיווח ברשת הטלוויזיה "אל-ערבייה", במהלך ההפגנות היכו כוחות הביטחון האירנים את נשיא אירן לשעבר מוחמד חאתמי, הנמנה על הזרם הרפורמיסטי. על פי מספר דיווחים, המועמד הרפורמיסטי השני לנשיאות אירן, מהדי כרובי, השתתף אף הוא בהפגנה ועשרות מתומכיו נעצרו על ידי כוחות הביטחון.

לפני שבועיים בוטל טקס דתי המתקיים מדי שנה באירן בשל חשש הממשל כי יהפוך לעצרת תמיכה באופוזיציה. בתוך כך, אתר אינטרנט המזוהה עם התנועה הרפורמיסטית באירן, פרסם הבוקר את שמות 72 בני האדם שלטענת האופוזיציה נהרגו בהתנגשויות עם כוחות הביטחון האירניים לאחר הבחירות בחודש יוני השנה. המנהיג הרוחני העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, טען כי הפגנות האופוזיציה ההמוניות שפרצו בחודש יוני היו מתוכננות מבעוד מועד, אך מנהיגיהן לא היו סוכנים זרים. בכירים אירנים האשימו בעבר את המפגינים בשיתוף פעולה עם ארצות זרות, שניסו להפיל את הממשל במדינה. לטענתם, מדינות המערב היו אחראיות להצתת המהומות במדינה.

בסוף החודש שעבר התגלה כי חלק מהעצורים שהשתתפו במהומות נגד המשטר באירן בעקבות הבחירות לנשיאות ביוני, אכן נאנסו בתאיהם. חבר בוועדה הפרלמנטרית החוקרת את העניין אמר כי "קיבלנו ראיות לאונס כמה מהעצירים בעזרת אלה ובקבוקי סודה", נכתב באתר " Parlemannews" על פי דבריו של אחד מחברי הוועדה. המועמד לנשיאות המובס, הרפורמיסט מהדי כרובי, העלה את הטענה כי חלק מהעצירים נאנסו וסבלו התעללות בכלא, האשמה שהממשל דחה עד כה כ"חסרת שחר". אך דובר הפרלמנט עלי לריג'אני אמר כי הוא מוכן לבדוק מסמכים וראיות נוספות שיגיש לו כרובי בעניין כדי לתמוך בטענות.

הבחירות לנשיאות אירן, שנערכו ב-12 ביוני, הציתו את המהומות הקשות ביותר שנראו בה מאז המהפכה האיסלמית בשנת 1979. התמונות הקשות שהגיעו מהמדינה העלו טענות קשות על אופן השלטון וההנהגה במדינה האיסלמית. על פי תנועות לזכויות אדם, מאות אנשים, ובהם פוליטיקאים בכירים ועיתונאים, נכלאו מיד לאחר הבחירות, ורבים מהם עדיין עצורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully