וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: תקציב הסיוע הישראלי - הנמוך בעולם

בשנות השישים היתה תוכנית הסיוע של ישראל מהגדולות בעולם. מאז, הצטמצם התקציב המסייע למדינות המתפתחות. "ישראל תרמה כספים רק במקום שבו היה סיכוי לרווח פוליטי"

ירידה דרמטית חלה בתקציב הסיוע הבינלאומי שמספקת מדינת ישראל, כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם היום (ראשון). מהמחקר, שנערך באוניברסיטת תל אביב, עולה כי ישראל תורמת כיום פחות כספי סיוע ביחס להכנסה הגולמית שלה, מכל מדינה מתועשת אחרת - כולל טורקיה, פולין, סלובקיה והונגריה. למי ישראל כן מסייעת? על פי תוצאות המחקר, נכונותה של ישראל לסייע למדינות אחרות עולה בהתאמה לרווח הפוליטי שניתן להשיג כתוצאה מכך.

מדינות המערב פועלות בשנים האחרונות להגדלה משמעותית של הסיוע אשר ניתן למדינות עניות. עם זאת, ישראל מסתפקת בתרומה מינימלית ביותר של 0.042% מההכנסה הלאומית שלה -חמישית מהאחוז הממוצע הנתרם על ידי יתר המדינות המתועשות. המחקר מצא כי קיים קשר מובהק בין גובה תקציב הסיוע לתועלת אותה הוא צפוי להניב. במילים אחרות, בניגוד למניעים הומנטיריים לצד מניעים כלכליים, ישראל תרמה כספים רק במקום שבו היה סיכוי לרווחים פוליטיים בינלאומיים.

התוכנית הרשמית לסיוע בינלאומי הוקמה בישראל בשנת 1958. בזמן שבו עדיין הייתה היא עצמה מדינה מתפתחת, השיקה ישראל תוכנית הכשרה וסיוע טכני, שתוך שנים ספורות התרחבה לכדי תוכנית המשגרת מאות מומחים ישראלים לארצות מתפתחות אחרות. בשיאו, בשלהי שנות השישים של המאה הקודמת, היה המרכז לשיתוף פעולה בין-לאומי של משרד החוץ המחלקה הגדולה ביותר במשרד. מדינת ישראל הייתה למדינה בעלת אחת מתוכניות הסיוע הטכני הגדולות ביותר בעולם המערבי. אחוז התמיכה הצטמצם בחצי לאחר שמלחמת יום הכיפורים הובילה לניתוק קשרי ישראל ומדינות אפריקה. מאז הצטמצם התקציב באופן הדרגתי.

במחקר שהתפרסם, מוסברת חשיבות התמיכה הבינלאומית. על פי החוקרים, "ישראל יכולה להגדיל את הביקוש לשירותיה בארצות מתפתחות וכך תוכל לבסס את מעמדה כשחקנית מרכזית בתחום הפיתוח הבינלאומי". גם אם הדבר אינו כלכלי באופן מיידי, הרי שיצירת הקשרים המתאימים יכולה להביא למינוף ישראל בעולם ולהעלאת אחוז התמיכה בה לטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully