וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל אחראית לחטיפת הספינה הרוסית"

גורם באיחוד האירופי טוען כי רוסיה העבירה בספינת המטען שנעלמה בחודש שעבר נשק למזה"ת, וכי ישראל דאגה להשתלט עליה. ברוסיה מכחישים וטוענים כי הספינה נשאה רק עץ

בחודש יולי נעלמה ספינת מטען רוסית, בעת שעשתה דרכה מפינלנד לאלג'יריה, היעלמות שהציתה גל שמועות. בין היתר נטען כי פיראטים מעורבים בחטיפתה, שהיא נחטפה בשל סכסוך מסחרי, שהיא שימשה להברחת סמים ושהיא נשאה במטענה כלי נשק.

מאז הצליח חיל הים הרוסי לאתר את הספינה, והחוטפים אף הואשמו בחטיפה ובעבירת פיראטיות, במסגרת החוק הימי הבינלאומי. קפטן הספינה וצוותו עוכבו גם הם לחקירה. חיפוש בבטן הספינה לא העלה דבר חשוד, וכעת טוענים במוסקבה כי אכן מדובר בחטיפה שסוכלה על ידי חיל הים הרוסי. עם זאת, עדיין ישנם פרטים לא ברורים בפרשה, שהביאו מספר גורמים לחשוב כי רוסיה מנסה להסתיר משהו. כעת טוענים באיחוד האירופי כי ישראל היא שהשתלטה על הספינה, משום שהיא נשאה נשק למזרח התיכון.

הדמות הבכירה ביותר באיחוד שטוענת כך הוא האדמירל טרמו קוטס, האחראי על מעקב אחר סוגיית הפיראטים מטעם האיחוד האירופי. בראיון למגזין האמריקאי "טיים" הוא טוען, כי ניתן להסביר את התנהגותה המוזרה של רוסיה רק אם מדובר היה במשלוח טילים אסור. "יש טענה שהספינה נשאה טילים, ואיש לא הצליח להפריך זאת. כמלח בעל ניסיון רב אני יכול לומר שהטענות של הבכירים ברוסיה לא הגיוניות".

לדבריו, השתלטות ישראלית על הספינה היא ההסבר ההגיוני ביותר. אך ברוסיה מכחישים בתוקף את טענותיו של קוטס, ושליח רוסיה לנאט"ו אף המליץ לקוטס "להפסיק לברבר", כלשונו. לדברי הנציג הרוסי הספינה, שנוהלה על ידי צוות רוסי, העבירה עץ בשווי 2 מיליון דולר לאלג'ריה. קבוצה של 8 חוטפים רוסיים השתלטו עליה ומתקן המעקב שהותקן עליה פורק. כשהספינה הגיעה לאוקיינוס האטלנטי היא נעלמה. באמצע אוגוסט שלח חיל הים הרוסי צוות חיפוש וכעבור שבוע הכריז כי הספינה וצוותה חולצו בשלום.

"הפרשה תשמש קלף מיקוח בידי ישראל"

אך ככל שחלף הזמן, פרטי החטיפה נשמעו מוזרים והסברה של מוסקבה לא מספק את כל התשובות לשאלות שנותרו פתוחות: מדוע החוטפים העדיפו להשתלט על ספינה שנשאה מטען בשווי נמוך באופן יחסי? מדוע הצוות לא שלח אותות מצוקה לאחר החטיפה? מדוע נשיא המדינה שמעון פרס יצא לביקור פתע ברוסיה, יום לאחר שהספינה נמצאה? מדוע לקח לרוסיה זמן רב כל כך לשלוח צוות שיחפש אחר הספינה?

אחיו של אחד של הנאשמים בחטיפה, דימיטרי ברטנב, אמר לטלוויזיה האסטונית כי אחיו ואנשים נוספים סודרו. "הם יצאו לחפש עבודה, אך נפלו קורבן למחלוקת פוליטית. כעת הם בני ערובה במעין משחק". הוא טוען כי פשעו היחיד של אחיו הוא שהיה במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון.

גם לגבי החילוץ עצמו ישנן שאלות שנותרו פתוחות. בהוראת הקרמלין נשלח כוח לא פרופורציונלי למשימת החילוץ, שכלל משחתות וצוללות. לא ברור גם מדוע אנשי הצוות נעצרו יחד עם החוטפים, ונלקחו לחקירה במשך ימים, ללא אפשרות ליצור קשר עם משפחותיהם או לדבר עם התקשורת.

"ברור שלא מדובר בסתם פיראטים", טוענים עיתונאים ברוסיה. "לא הגיוני שספינה כזאת פשוט תיעלם לשבועות ללא מעורבות ממשלתית". לטענת מומחים, ייתכן שהמטען הסודי הוחבא בספינה בשבועות שהיא עברה שיפוץ ברוסיה, זמן קצר לפני שיצאה לפינלנד להעמיס את העץ.

בשנים האחרונות הביעה ישראל דאגה מתוכניותיה של רוסיה לספק כלי נשק לסוריה ואירן. היא אף פתחה במשא ומתן עם מוסקבה בנושא. פרשנים רוסיים טוענים כעת כי "ההסבר הכי הגיוני הוא שישראל השתלטה על הספינה, שמשלוח הנשק שלה יועד לסוריה או לאירן. כעת הפרשה תשמש קלף מיקוח בידי ישראל, שתבקש לא להעביר כלי נשק לאיזור בתמורה לשתיקה בפרשה". החוקר הרוסי שבודק את הפרשה אף אמר כי "אנו לא שוללים את האפשרות שהספינה נשאה יותר מסתם עץ".

לאחר פגישה בת ארבע שעות בין פרס לנשיא רוסיה מדוודב, פרסם משרד החוץ הצהרה, לפיה לישראל יש הוכחות לכך שנשק רוסי הועבר לידי ארגוני טרור באירן ובסוריה, בעיקר לחיזבאללה ולחמאס. עם זאת, שני הנשיאים טענו כי מדובר בפגישה לליבון עמדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully