וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיאורגיה: המלחמה נגמרה, האזרחים סובלים

בדיוק שנה למלחמה בגיאורגיה, ודו"ח של ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי אינטרנשיונל" חושף את מצוקתם של מאות אלפים אזרחים שלא יכולים לשוב לשגרת חייהם

בחלוף שנה מהמלחמה בין גיאורגיה לבין הפדרציה הרוסית, ארגון זכויות האדם הבינלאומי, אמנסטי אינטרנשיונל, פרסם הלילה (שישי) דו"ח המסכם את השפעותיה של המלחמה שאירעה בדיוק לפני שנה בגיא ורגיה על חייהם של האזרחים באזורי הקרבות. מסקנתו העיקרית של הדו"ח מצביעה על כך שאלפי אזרחים עדיין נותרו עקורים, כשסיכוייהם לשוב לבתיהם בזמן הקרוב נמוכים.

הדו"ח מתאר מציאות קשה, במסגרתה 192,000 בני אדם נעקרו מבתיהם, משפחות בישובים ארעיים פיתחו תלות בסיוע הומניטארי עקב היעדר יכולת לעבוד והיעדר גישה לבתי-חולים ובתי-ספר, וקורא לרשויות במדינה "לספק צדק ופיצויים לקורבנות". בדו"ח נכתב: "במהלך הלחימה בוצעו פשעי מלחמה וככל הנראה גם פשעים נגד האנושות. אנו קוראים לשני הצדדים לבצע חקירה יסודית, עצמאית ובלתי תלויה של כל החשדות ולוודא כי כל החשודים יובאו בפני דין".

הדו"ח מצביע על כך שהשמירה על הביטחון נותרה אתגר מרכזי באזור הסכסוך, "כשאזורים מסוימים הפכו בלתי מאוכלסים למעשה". כמו כן, גיאורגים רבים ששבו לביתם באזורים הסמוכים לדרום אוסטיה איבדו את הגישה לשדותיהם ולמטעיהם, "משום שאלו מצויים כעת תחת שליטה בפועל של רשויות דרום אוסטיה או עקב שאריות חומרי נפץ שטרם פונו", כך מתוך הדו"ח.

ב-2006 החלו מגעים בין גאורגיה והמערב לגבי הצטרפותה לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), שבעקבותיהם עלתה רמת המתיחות בין גאורגיה לבין פטרוניתה לשעבר, רוסיה. רוסיה הגבירה את מעורבותה בדרום אוסטיה ואבחזיה, והשתמשה בחיילים בחבלים אלו כחלק מכוח שלום של האו"ם כדי להגביר את השפעתה באזור.

המלחמה באזור החלה כשגאורגיה הפציצה את החבל הבדלני דרום אוסטיה, הנתמך על ידי רוסיה, ב-7 באוגוסט, 2008. רוסיה הגיבה בהפצצות כבדות מהאוויר, בירי טילים, ומאוחר יותר בפלישה מסיבית של טנקים וכוחות רגליים לדרום אוסטיה, לחבל הבדלני הנוסף אבחזיה, ולגאורגיה עצמה. הצבא הגאורגי הובס שוק על ירך, ורק הפסקת האש הצילה את המדינה מסיפוח למדינה שהיתה בעלת הבית שלה בעידן הסובייטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully