וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג: גם ניצולי שואה שהיו במעצר יפוצו

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את ערעור משרד האוצר וקבע כי ניצולים שהיו בתנאי עוצר ברומניה ובולגריה יקבלו פיצויים מהמדינה

לאחר 60 שנה שבהם ניצולי השואה שהיו בתנאי עוצר באירופה המתינו לקבלת פיצויים מהמדינה, החליט היום (שלישי) בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופטים שנלר, ורדי, ולבהר – שרון, לדחות את הערעור שהגיש משרד האוצר ולהכיר בהם כזכאים לפיצויים על פי חוק נכי רדיפות הנאצים. ההחלטה התקדימית התקבלה בעקבות עתירתו של עו"ד אילן יעקבוביץ' ממשרד ובר-יעקובוביץ-פדר, בשמם של קבוצת ניצולי שואה מרומניה ובולגריה.

בית המשפט המחוזי דחה את הערעור שהגיש האוצר ואישר כי גם ניצולי שואה ששהו בתנאי עוצר יהיו זכאים לתגמולים. פסק הדין קרא למשרד האוצר לנקוט בגישה ליברלית ומקלה בבחינת תביעותיהם של ניצולי השואה ששהו בתנאי עוצר, מותח ביקורת על העיכוב הרב בטיפול בתביעותיהם ומבהיר כי על הרשות לטפל בתביעות לאלתר ללא עיכובים נוספים.

יוצאי רומניה ובולגריה מנסים במשך שנים רבות לבקש על פי חוק פיצויים בעבור השנים בהן שהו בתנאי עוצר במהלך מלחמת העולם השנייה. עם זאת, מבקשי הפיצויים נתקלים בסירוב מצד הרשות המוסמכת לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, בטענה כי לא סבלו משלילת חופש וכי אינם עונים על סעיף זה בחוק הפיצויים הגרמני.

בעקבות התקדים, גם תובעים שתביעתם נדחתה בעבר, יוכלו לשוב ולפנות בתביעה מחודשת למשרד האוצר בגין שהות בתנאי עוצר ובמידה ויעמדו בקריטריונים, יוכלו לזכות בתגמול.

"מדובר בהחלטה שתביא להכרה באלפי ניצולי שואה ששהו בתנאי עוצר וזכאים לתגמול בשל שלילת חירותם", אמר עו"ד אילן יעקובוביץ. "לגבי הקריטריון שהוסיף בית המשפט המחוזי, אנו סבורים שמדובר בקריטריון שרוב התובעים יוכלו לעמוד בו בקלות, שכן במרבית המקומות היו היהודים נתונים להגבלות תנועה חמורות באופן כללי, מעבר לתנאי העוצר בהם שהו. למרות זאת, אנו מתכוונים לערער על הקריטריון הנוסף לבית המשפט העליון, במטרה לפשט ולזרז את הטיפול בתביעות של הניצולים הקשישים, שכן לדעתנו די בעצם השהיה בתנאי עוצר בכדי לזכות בתגמול. אך גם לפי פסק הדין בנוסחו הקיים כפי שניתן היום, מרביתם של הניצולים ששהו בתנאי עוצר יוכלו סוף סוף לממש את זכאותם לתגמול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully