וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: היציאה מהמשבר הכלכלי - על גב העניים

דו"ח אמנסטי מותח ביקורת על המדיניות הכלכלית בישראל ומזהיר: "העולם יושב על פצצת זמן המתודלקת במשבר זכויות אדם"

"העולם יושב על פצצת זמן חברתית פוליטית וכלכלית מתקתקת, המתודלקת במשבר זכויות אדם חסר תקדים". כך הצהירה מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל, איירין קאהן, עם פרסום הדו"ח השנתי של הארגון לשנת 2009, הסוקר את מצב זכויות האדם בעולם בשנה החולפת. לדבריה, "המשבר הכלכלי הגלובלי טומן בתוכו משבר זכויות אדם נפיץ ביותר. זכויות אשר הופרו עד היום בשם הביטחון, נדחקות לשולי השיח הציבורי בשם הכלכלה".

הדו"ח השנתי של אמנסטי אינטרנשיונל, שמתפרסם היום (חמישי), מהווה סקירה של מצב זכויות האדם ב-157 מדינות ברחבי העולם ושם דגש על המשבר הכלכלי הגלובלי שגרם לטענת הארגון להרעה משמעותית במצב העוני בעולם ולמשבר בזכויות האדם.

לפי הדו"ח, המשבר הכלכלי הנוכחי מתבטא במחסור באוכל, עבודה, מים נקיים, אדמות ודיור, אבל גם בחוסר שוויון, חוסר ביטחון, שנאת-זרים וגזענות, אלימות ודיכוי. מיליארדי אנשים ברחבי העולם סובלים מחוסר בביטחון אישי, חוסר צדק וחוסר כבוד.

תקציר הדו"ח בשפה העברית מתמקד השנה בשבע מדינות שסניף ישראל בחר להתמקד בהן בפעילותו: קולומביה, סין, הודו, ארצות הברית, רוסיה, קונגו וניגריה. כמו כן, התקציר מכיל סקירה על מצב זכויות האדם בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים וברשות הפלסטינית.

נגה פורת, מנכ"ל אמנסטי ישראל, סיפרה על השפעת המשבר על המדינה. "אנו עומדים בפני נקודה מכרעת בהתמודדות עם המשבר הכלכלי בישראל. עם אישורו של התקציב לשנתיים הקרובות, מסתמנת מגמה מדאיגה של היחלצות מהמשבר על חשבון השכבות המוחלשות. מגמה זו מתאפיינת בהורדת השכר במגזר הציבורי, העלאת המע"מ והחלתו גם על פירות וירקות, ובמקביל - המשך הורדת מס החברות. הממשלה החדשה שנכנסה לכהונתה באפריל תיבחן ביכולתה להגן על זכויותיהם החברתיות והכלכליות של האוכלוסיות המודרות בצל המשבר".

פורת הוסיפה כי "רק חברה אשר מבינה את הקשר ההדוק בין סוגי הדיכוי השונים, כיצד דיכוי אחד מעצים את משנהו, ומחויבת להצבת סדרי עדיפות שונים מאלו אשר מוכתבים על ידי בעלי הון, שררה וכוח – רק חברה כזאת יכולה להוות בסיס לפיתוח אנושי".

עוד 53 מיליון עניים השנה

בעולם, כך טוען הדו"ח, המצב חמור אף יותר. "מעזה לדרפור, ממזרח קונגו לצפון סרי לנקה, מחיר חיי האדם שגובים הקונפליקטים הוא עצום, והתגובה הפושרת של הקהילה הבינלאומית מעוררת תדהמה. משאבים בלתי נדלים הושקעו בכדי להיאבק בפיראטים בחופי סומליה, אך לא בלמנוע את זרימת הנשק שהורג כל כך הרבה אזרחים במדינה. התעלמות ממשבר אחד על מנת לטפל באחר הוא ודאי מתכון להחרפה של שניהם", אמרה קאהן.

לפי הנתונים המופיעים בדו"ח, הבנק העולמי מעריך כי עוד 53 מיליון בני אדם יצטרפו למעגל העוני השנה, כשהם מוחקים בכך את הישגי העשור הקודם. הללו יתווספו ל-150 מיליון העניים מהשנה החולפת ששילמו את מחיר משבר המזון שפקד את העולם אשתקד. ארגוני זכויות עובדים בינלאומיים מעריכים בנוסף כי בין 18 ל-51 מיליון אנשים עלולים לאבד את משרותיהם השנה. מחירי המזון המאמירים יובילו להחרפה ברעב ובמחלות, פינוי בכפייה, סילוק של מחוסרי דיור ועוני מחפיר.

עוד מושמעת בדו"ח ביקורת כלפיי מדינות ה-G20, "הטוענות להיות מנהיגות העולם". לטענת אמנסטי הן לוקחות על עצמן "אחריות לפיתוח כלכלי בלבד". לפי הדו"ח, הנתונים על מצב זכויות האדם במדינות ה-G20 מדאיגים מאוד, כאשר 78% מכלל ההוצאות להורג בשנה האחרונה בוצעו במדינות אלו. כמו כן, 15 מתוך 19 המדינות (האיחוד האירופי לא נכלל בספירה) עשו שימוש בעינויים ובהתעללויות פיזיות במהלך חקירה של עצורים.

"רוסיה וסין הן הוכחה חיה לכך ששוק חופשי אינו מבטיח חברה חופשית. פעילי זכויות אדם, עיתונאים, עורכי-דין, חברי איגודים מקצועיים ומנהיגים אחרים בחברה האזרחית הוטרדו, הותקפו או נהרגו ללא דין וחשבון, בכל רחבי העולם בשנה האחרונה" אומרת איירין קאהן. "פתרון לבעיות גלובליות חייב להיות להיתמך על ידי ערכים גלובליים של זכויות אדם – ועל המדינות המנהיגות להוביל ולשמש דוגמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully