וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יופסק מימון עמותות קטנות

מחטף בכנסת: דיון בו נכחו 3 ח"כים הוביל לכך שמשרדי ממשלה לא יוכלו להתקשר עם ארגונים לפרויקטים שעלותם פחות ממיליון שקל

דיון של ועדת חוקה חוק ומשפט, בו נכחו שלושה חברי כנסת בלבד, ומחטף של משרד האוצר הובילו לכך שמחודש יוני לא יוכלו משרדי ממשלה להתקשר עם עמותות וארגונים חברתיים ליצירת פרויקטים משותפים בעלות של פחות ממיליון שקל.

"משרד האוצר לא אוהב את האפשרות שיש לנו להתקשר עם עמותות וארגונים בסכומים קטנים ומעדיף שהכל יעשה דרך מכרזים ובסכומי כסף גבוהים", אומרים במשרד הקליטה, "לא מעניין איש שהדבר יתקע פרויקטים לתקופות ארוכות".

בחודש ספטמבר האחרון הובא לדיון בוועדת החוקה שינוי תקנות, לפיו משרד ממשלתי יוכל להתקשר עם עמותות וארגונים חברתיים לצורך פרוייקטים משותפים רק מסכומים של מיליון שקל, כשהמשרד ייתן חצי מיליון שקל והארגון ייתן סכום זהה.

בדיון לא הוגש כל חומר רקע, ומשרד האוצר לא ראה לנכון לערב את הגורמים המקצועיים במשרדים השונים. ששמעו על כך לפני חודש בלבד, במפגש בין היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה השונים. "היועצת המשפטית של משרדנו חזרה מהמפגש, בו הציגו את השינוי בתקנות חובת המכרזים", מתארת שרה כהן, מנהלת שרות רווחה במשרד הקליטה, "היא סיפרה שהתקבלה תקנה שעוסקת בקידום מיזמים בין משרדי הממשלה והעמותות בלי שאיש היה שותף, ובעצם העלו את תקרת ההתקשרות. זה נקבע באופן שרירותי לגמרי, היות שבהתחלה דובר על שני מיליון שקל ובסוף הוחלט על מיליון שקל. חלק מהתובנות שלי הן שהפרוצדורה מאפילה על חזות הכל, התוצאות כלל לא רלוונטיות".

עשרות פרויקטים יופסקו

משמעות הגזירה היא הפסקתם של עשרות פרויקטים משותפים של ארגונים ומשרדי ממשלה, בהם משרדי הקליטה, החינוך, הרווחה והבריאות. "הם אפילו לא טרחו ליידע ששינוי התקנות נכנס לתוקף מיוני, כך שכל התכניות עליהן אנו עובדים היום ירדו לטימיון" אומרת כהן, "וכך גם כל התכניות שבנינו עד כה לקידום מענים המותאמים לאוכלוסיית העולים. על פי גישת האוצר מעתה נוכל לעבוד רק עם עמותות גדולות, נושא בעייתי בפני עצמו היות שמצבן הכלכלי לא טוב, לאור המשבר הכלכלי שהשפיע עליהן מאוד".

כ-13 תכניות שמפעיל משרד הקליטה ייאלצו להיפסק, בהן תכנית לליווי הורים לעבריינים ותכנית שפועלת בשיתוף עמותה לקהילת חבר המדינות ומסייעת להורים ולבני נוער ששרות המבחן לנוער כבר ויתר עליהם.

תכניות נוספות שיוקפאו כתוצאה משינוי התקנות: תוכנית לתמיכה וסיוע לבני נוער בבתי ספר תעשייתיים של משרד התמ"ת, תכנית רב-תרבותית בשיתוף החברה להגנת הטבע, במסגרתה יוצאות קבוצות סיור של ילדים והורים בעיקר יוצאי אתיופיה, קבוצות טיפוליות בשיתוף "אל סם" ותכנית לסיוע אינטרנטי בשיתוף עמותת על"ם. מדובר בתכניות שהצלחתן מוכחת וניתן להעיד בבירור כי הן תרמו לירידה בפתיחת תיקים פליליים וירידה בשיטוט בני נוער עולים בשכונות בעייתיות.

האוצר: נערכת חשיבה מחודשת

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי השינוי בתקנות נעשה במסגרת הליך חקיקתי ואושר ע"י ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת.

"נוסח טיוטת ההצעות לתיקונים פורסם מבעוד מועד לכלל הגופים הממשלתיים וגורמים אחרים ואף הוצב באתר האינטרנט של משרד האוצר להערות הציבור. לאחר קבלת ההערות התקיימו דיונים בנושא הן בקבינט החברתי-כלכלי והן בממשלה. לאחר אישור הממשלה לתקנות, התקיימו דיונים בכנסת במשך חודשים רבים וטיוטות התקנות המעודכנות פורסמו אף הן באתר הכנסת. גם במהלך הדיון בכנסת נשמעו עמדות של גופים ציבוריים שונים, שחלקן התקבלו והוטמעו בתקנות", נמסר בהודעת המשרד.

"יחד עם זאת, בעקבות פנייה של מספר גופים, עורך החשב הכללי חשיבה מחודשת בנושא, ובפרט בשאלת העיתוי המתאים להחלת השינוי בתקנות, לאור הקשיים בפעילותן של עמותות בתקופה זו. הסוגיה תיבחן במכלול השיקולים הרלוונטיים וככל שיידרש נפעל להצעת תיקון חקיקתי בהתאמה", כך לפי האוצר.

  • עוד באותו נושא:
  • עמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully