וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק חלוץ: בכירים בממשל בוש ייחקרו בספרד

שופט ספרדי הורה לפתוח בהליכים פליליים נגד שישה בכירים לשעבר בממשל בוש בחשד שהכשירו משפטית את העינויים בגוואנטנמו

בית משפט בספרד פתח היום (שבת) בהליכים לקראת פתיחת חקירה פלילית נגד שישה בכירים לשעבר בממשל בוש בחשד כי הפרו את החוק הבינלאומי בכך שהכשירו משפטית את העינויים נגד העצירים בכלא גוואנטנמו שבקובה. בין ששת הבכירים נמנה גם התובע הכללי לשעבר בארה"ב, אלברטו גונזלס. הבכירים האחרים המוזכרים בחקירה הם פרקליטים במשרד המשפטים האמריקאי, שחשודים כי הנחו את מפקדי הכלא להתעלם מהוראות אמנת ז'נבה, שאוסרת על עינויים.

השופט שצפוי לנהל את החקירה הוא בלטסר גרסון, שעמד גם מאחורי הסגרתו של הרודן הצי'ליאני אוגוסטו פינושה לספרד. לדבריו, "מאוד סביר שנמשיך בהליכים ונוציא צווי מעצר נגד הבכירים". החוק בספרד מאפשר להפעיל סמכות שיפוט אוניברסלית, במסגרתה ניתן לפתוח בחקירה נגד אזרחי מדינות זרות, גם אם אלו אינם קשורים לספרד. בחודשים האחרונים הגישו בגרמניה מספר ארגוני זכויות אדם תלונות נגד בכירים לשעבר בוושינגטון, אולם בתי המשפט במדינה דחו את התביעה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה חתם לפני חודשיים על צווים, שיביאו לסגירת מתקן המעצר בגוואנטנמו ולשינוי בטיפול בחשודים בטרור, בצעד שנועד לשקם את תדמיתה של ארה"ב, שספגה ביקורת חריפה מתנועות לזכויות אדם על הפעלת המתקן השנוי במחלוקת.

הפעלת סמכות שיפוט אוניברסלית שנויה במחלוקת בקרב הקהילה המשפטית, וספרד ובריטניה הן המדינות היחידות שמאפשרות להפעילה. לאחרונה, השתמשו בספרד באפשרות זאת כדי לפתוח בהליכים פליליים נגד בכירים בישראל, על רקע מעורבותם בחיסולו של בכיר חמאס סלאח שחאדה בשנת 2002.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully