וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הילדים ישלמו את מחיר המשבר הכלכלי"

ממשלת מעבר ומשרד רווחה שלא נערך במועד יגרמו למצב הכלכלי להשפיע על איכות החינוך. נבואת הזעם של פרופ' יחזקאל טלר

המצב הכלכלי הקשה בארץ עלול לגרום לעלייה חדה בערעור התא המשפחתי. פרופ' יחזקאל טלר, נשיא המרכז האקדמי כרמל, אומר שבקרוב נראה יותר ויותר תופעות של אלימות במשפחה, גירושים וכן הידרדרות ברמת הלימודים של ילדים בבתי הספר. לדבריו, ידוע שככל שגובר הלחץ בתוך המשפחה עקב המצב הכלכלי, מערכת היחסים במשפחה מתערערת. אנשים המאבדים את מקום עבודתם מאבדים את כבודם העצמי וכן את דימויים בעיני קרוביהם כמפרנסים וכמגינים על המשפחה, ואינם מאפשרים לה רמת חיים נאותה.

פרופ' טלר, ששימש בעבר ראש בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, אומר שכבר היום לשכות הרווחה אינן עומדות בעומס הרב של הפונים. פגיעה נוספת במצב הכלכלי עלולה לגרום לקריסה של מערכות הרווחה, בעיקר בישובי הפריפריה. לדבריו, במצבים שכאלה האוכלוסיות החלשות, החיות על סף העוני, נפגעות ראשונות ומכה נוספת תביא אותם לעברי פי פחת.

במצבי משבר משפחתיים, בין אם מדובר בסכסוך בין ההורים או בהפסקת עבודתו של האב, הילדים הם שהופכים לקורבנות הראשונים. פרופ' טלר אומר, שלא אחת אנו מבחינים באלימות כלפי ילדים בשל מעשה שטות שעשו, וזאת מתוך תחושת תסכול עמוקה מצד האב. פרופ' טלר מוסיף, שהמיתון במשק עלול להותיר משפחות רבות עם התחייבויות כספיות ללא יכולת פרעון עקב הפסקת העבודה, והדבר עלול להתבטא בעליית עבירות הרכוש מצד כאלה שלא נותרה בידם ברירה. כמו כן עלולים בעלי חוב להנזק כלכלית בשל העדר יכולת לממש את החוב.

חשש מגירעון תקציבי גדול

לדבריו, יש לתגבר את לשכות הרווחה בעובדים מקצועיים כדי למצוא פתרונות שונים לאוכלוסית הנזקקות, על פי צרכיהן. בין השאר יש לשקול פתיחת מועדוניות נוספות לילדים, שהמסגרת הביתית הופכת לבלתי מספקת עבורם, וכן למצוא פתרונות תקציביים שיאפשרו למעוטי יכולת להתקיים בכבוד מינימלי. המצב הכלכלי לא ימתין לממשלה החדשה, ותקופת ההמתנה עלולה לפגוע עוד יותר במשפחות החלשות.

"אני חושש ממצב אפשרי של גרעון תקציבי גדול במהלך 2009-2010, שעלול לפגוע בשכבות החלשות בגלל קיצוץ אפשרי, שתמיד היה מנסיון העבר, בתקציב משרד הרווחה", אומר פרופ' טלר לוואלה! חדשות. "קיצוץ כזה יפגע ברמת ואיכות השירות לשכבות החלשות, דבר שיגדיל את מעגל העוני מחד ולא יאפשר קבלת שירות מספק, מאידך".

הממשלה העבירה חלק גדול מפעולות הרווחה לעמותות במהלך השנים האחרונות. גם העמותות נמצאות בקריסה כלכלית, בעקבות צמצום בתרומות המשבר הכלכלי. נדבנים רבים שהתחייבו לתרום אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות, ורק לאחרונה נסגרו עמותות חינוך וסיוע בעקבות פרשת מיידוף. "כיוון שבתוך עמי אני יושב, סבורני שהאסון החברתי-כלכלי עשוי להגיע מוקדם ולא נראה שהרשויות מסוגלות להיערך אליו", אומר פרופ' טלר וממשיך להצליף במשרד הרווחה, "עד היום היה למשרד הרווחה מספר חודשים להיערך למשבר, שכן כבר באמצע 2008 היה ברור שהעולם בדרך למשבר. בפועל, לצערי, מעט מדי נעשה אם בכלל.

"אין לנו עודף זמן לבזבוז בענייני חברה ורווחה וזה הזמן להתעורר ולעשות ולא להמשיך בפטפטת לא מעשית ובבחינת רעיונות כאלה ואחרים. מוזר שהממשלה ובעיקר משרדי הרווחה והאוצר לא יוזמים מהלך משמעותי שייתן תקווה לחברה בארץ לצלוח תקופה קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully