וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המוסד פועל באירן נגד תוכנית הגרעין

ה”דיילי טלגרף” הבריטי מצטט גורמי מודיעין מערביים האומרים שישראל פועלת באמצעות חיסולים וחברות קש כדי לשבש את תוכנית הגרעין

ישראל פועלת באופן חשאי באירן על מנת לחבל בתוכנית הגרעין שלה, כך פורסם הלילה (שלישי) בעיתון הבריטי "דיילי טלגראף". מקורות מודיעין אמריקאים מסרו לעיתון כי ישראל משתמשת במתנקשים, חברות קש וסוכנים כפולים כתחליף לפגיעה צבאית ישירה בפרוייקט הגרעין האירני.

לדברי בכיר לשעבר בסי.איי.אי, סוכנות הביון המרכזית של ארצות ברית, "ישראל פועלת להאט את התוכנית באופן כזה שהאירנים לא יבינו מה קורה". הוא הוסיף כי "אי אפשר לעצור את התוכנית לחלוטין. המטרה היא עיכוב, עיכוב, עיכוב עד שיהיה ניתן למצוא פתרון אחר". לדבריו, "מדובר במדיניות טובה היות שפעולה צבאית כרוכה בסיכונים בלתי סבירים".

לדברי העיתון, בישראל מודעים לשינוי שחל בגישתה של ארה"ב כלפי אירן עם היבחרו של ברק אובמה לנשיא. העיתון מדווח כי גורמים בישראל אישרו כי הממשל החדש בארה"ב ככל הנראה לא יאשר תקיפה אווירית של מתקני הגרעין של אירן וכי הצעתו של אובמה להושיט יד של שלום לטהרן דוחה לעת עתה כל פעולה צבאית ישירה. לפיכך, המטרה של ישראל בשלב זה היא להאט או לשבש את תוכנית הפיתוח האירנית מבלי להמר על עימות ישיר שעלול להוביל למלחמה כוללת.

חיסול אנשי מפתח

עיתון מצטט את רבה באלה, חוקרת בכירה בחברת המודיעין הפרטית "סטרטפור", שלה קשרים הדוקים עם גורמי ביטחון בממשל האמריקאי, באומרה כי האסטרטגיה של ישראל היא לחסל אנשי מפתח בתוכנית האירנית. "תוך כדי שיתוף פעולה עם ארה"ב, פעולותיה החשאיות של ישראל התמקדו בחיסול אישי מפתח המעורבים בתוכנית הגרעינית של ארין ובגרימת חבלה לשרשרת האספקה הגרעינית שלה", אמרה החוקרת.

בין השאר, שמועות אומרות כי המוסד אחראי למותו של ארדשיר חסנפור, מדען גרעין בכיר במתקן להעשרת אורניום באיספהאן. חסנפור מת בנסיבות מסתוריות ב-2007, ממה שדווח כ"הרעלת גז". כמו כן, לפי גורמי מודיעין מערביים, לאחרונה חיסלה ישראל באירן ובאירופה דמויות מרכזיות נוספות בתוכנית הגרעין של אירן על מנת לשלול ממנה את הידע הטכני הדרוש להתקדמות התוכנית.

"ישראל הוכיחה בעבר שלא תהסס להתנקש במדעני נשק של משטרים עוינים", אמר לעיתון גורם מודיעין אירופי שביקש להישאר בעילום שם. "היא עשתה זאת עם עירק והיא תעשה זאת עם אירן בכל עת שתוכל".

שימוש בחברות קש

לדברי העיתון, המבצעים החשאיים של המוסד כוללים מגוון רחב של פעולות. הבכיר לשעבר בסי.איי.אי חשף בפני העיתון כיצד שרותי המודיעין של ישראל וארה"ב שיתפו פעולה עם חברה אירופית הפועלת באירן על מנת להשיג צילומים וחומרים חסויים נוספים הקשורים לאתרי הגרעין והטילים של אירן. "זו הייתה חברה אמיתית שפעלה מעת לעת באירן ובמסגרת עסקיה החוקיים הגיע לידיה מידע על כמה מתקנים אירניים חשודים", אמר.

עוד דווח בכתבה כי ישראל השתמשה בעבר בחברות קש על מנת לחדור לרשת הרכש בה משתמש המשטר האירני כדי לעקוף את הסנקציות של האו"ם ולהשיג ציוד וחומרים עבור תוכנית הגרעין שלו. תחילה, מספקות החברות הללו חומרים לגיטימיים לאירן וכך זוכות לאמון המשטר. לאחר מכן, הן מתחילות להעביר לה ציוד וחומרים פגומים שאמורים "להרעיל" את פעולות הגרעין שלה.

כמו כן, מדווח העיתון כי המוסד וארגוני מודיעין מערביים חדרו בעבר לתוכנית הגרעין האירנית ו"קנו" מידע ממדעני גרעין בכירים במדינה. מאוחר יותר, הדליפה ישראל חלק מהמידע לבעלות בריתה, לתקשורת ולפקחים של האו"ם. במקרה אחד, דווח כי אירן עצמה השמידה את אחד ממתקני הגרעין שלה לאחר שדבר קיומו הודלף לפקחים של האו"ם. זאת מחשש כי הגילוי יגביר את הלחץ על האו"ם להפעיל סנקציות קשות יותר על המדינה.

יחד עם זאת, וינס קנסטררו, לשעבר ראש המחלקה ללוחמה בטרור של הסי.איי.אי, הביע ספקות לגבי מידת האפקטיביות של פעולותיה החשאיות של ישראל באירן. "אי אפשר לבצע מדיניות חוץ באמצעות מבצעים חשאים", אמר קנסטררו. "אי אפשר להיפטר מכמה אנשים ולקוות להשפיע על היכולת הגרעינית של אירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully