וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזדקנים? הכי כדאי לכם להיות רגועים

מחקר שנערך בבריטניה בהשתתפות 500 מזדקנים בריאים, מגלה ששילוב בין רוגע לפעילות חברתית מקטין את הסיכון לחלות בדמנציה

אנשים שנמצאים במצב רגוע יותר, צפויים פחות לפתח מחלת דמנציה (שיטיון) בהגיעם לגיל זקנה, כך מציע מחקר חדש שעליו דווח ב-BBC. מחלת הדמנציה גורמת להתדרדרות של תהליכים שכליים ומאופיינת בליקויים כמו חוסר התמצאות, שינויים באישיות, הפרעות זיכרון ועוד.

במחקר שפורסם בכתב העת "נוירולוגיה" התבקשו 500 מזדקנים בריאים למלא שאלונים הנוגעים לאישיות שלהם. המחקר העלה כי אלה שהיו יותר רגועים ונינוחים, נמצאו בסיכון נמוך של 50 אחוזים לפתח מחלת דמנציה במהלך שש השנים של המחקר. מומחים בבריטניה אמרו שהמחקר מציע "הוכחה משכנעת" של הצורך להיות "פעיל חברתית לאורך החיים".

בבריטניה חיים כיום כ-700 אלף בני אדם עם מחלת הדמנציה. המספר הזה צפוי לחצות את המיליון בשנת 2025 ולעלות ל-1.7 מיליון בשנת 2051. שאלוני האישיות מדדו נוירוטיות (יציבות נפשית נמוכה) והחצנה או פתיחות לשיחות עם אנשים. אלה שהיו נתונים במצוקה רגשית, התנהגו בצורה בלתי יציבה, בשלילה ובעצבנות.

המחקר שכלל מזדקנים בגיל 78 ומעלה, מצא שלאנשים שלא היו פעילים חברתית, אך מצד שני היו רגועים ונינוחים, היה סיכון של 50 אחוז פחות לפתח מחלת דמנציה בהשוואה לאנשים שהיו מבודדים חברתית ונטו למצוקה רגשית. הסיכון לפתח מחלת דמנציה היה מופחת גם ב-50 אחוזים לאנשים שהיו חברותיים ורגועים בהשוואה לאלה שהיו חברותיים אך נוטים למצוקה רגשית.

מצוקה רגשית משפיעה על המוח

שאלון סגנון החיים קבע באיזו תדירות כל אדם השתתף בקביעות בפעילויות בשעות הפנאי ואת ההעשרה של הרשת החברתית שלהם. במהלך תקופת המחקר, פיתחו 144 מהמשתתפים בו את מחלת הדמנציה. ד"ר הוי קסין ואנג ממכון קרולינסקה בשבדיה שהוביל את המחקר אמר: "בעבר, מחקרים הראו שמצוקה רגשית כרונית יכולה להשפיע על חלקים במוח ושהיא אולי הובילה למחלת דמנציה. החדשות הטובות הן שגורמי סגנון חיים יכולים להיות מותאמים לשינויים וזאת בניגוד לגורמים גנטיים שאינם יכולים להיות בשליטה".

אחת התיאוריות היא שלחץ וחרדה גורמים לשחרור חומרים כימיים שעלולים להזיק לרקמות המוח. ד"ר סוזן סורנסן, ראש מחלקת המחקר באגודת האלצהיימר בשבדיה, אמרה כי "רופאים תמיד האמינו כי תכונות אישיות מקושרות לסכנה של מחלת הדמנציה. העדות המשכנעת החדשה הזאת מציעה שאנשים שנכנסים ללחץ בקלות או שלא מספיק חברותיים, חייבים לעשות כל מאמץ להיות פעילים חברתית".

ד"ר סורנסן הוסיפה כי "זאת שאלת הביצה והתרנגולת, האם התכונות האישיות האלה מעלות את הסיכון למחלת דמנציה אצל אנשים מזדקנים או שהן סימנים מוקדמים של המחלה? אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 65 ימות עם דמנציה. זה חיוני לשמור על פעילות שכלית ופיזית לאורך החיים שלך, כדי להפחית את הסכנות של המצב ההרסני הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully