וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הפרסים הקדמונים הרעילו את הרומאים

חוקרים גילו ראיות שמצביעות על כך שכבר במאה השלישית השתמשו אנשי האימפריה הפרסית בגזים רעילים לחיסול חיילים רומים

פרסים קדמונים היו הראשונים להשתמש בלוחמה כימית נגד אויביהם, כך מציע מחקר חדש שפורסם ב-BBC. חוקר בריטי שהציג את ממצאיו במפגש השנתי של המכון הארכיאולוגי האמריקאי, סיפר כי הוא מצא ראיות לכך שהאימפריה הפרסית השתמשה כבר במאה השלישית לספירה בגזים רעילים בעיר הרומית דורה שנמצאת במזרח סוריה. דורה אירופוס היתה עיר רומית מוקפת חומה שנבנתה מעל גדות נהר הפרת והיא נמצאת ליד הכפר סלהיה בסוריה של היום.

התיאוריה של המחקר מבוססת על גילוי שרידים של כ-20 חיילים רומים שנמצאו סמוך לאחת החומות בעיר. המחקר מראה כי הפרסים חפרו מכרה מתחת לחומה על מנת להיכנס לתוך העיר. הם גם הציתו זפת וגבישי גופרית כדי ליצור גזים רעילים צפופים, אומר הארכיאולוג ד"ר סיימון ג'יימס מאוניברסיטת לסטר, שעומד מאחורי המחקר.

ד"ר ג'יימס הוסיף כי המפוח התת קרקעי או הארובות, סייעו קרוב לוודאי ליצור ולהפיץ את האדים הקטלניים. לדבריו, "עבור הפרסים, כדי להרוג 20 אנשים בתוך שטח של פחות משני מטרים לגובה או לרוחב ובאורך של 11 מטרים, נדרשו כוחות קרב על אנושיים או משהו יותר ערמומי. ההסתערות על הצד הרומי גרמה למחוסרי הכרה בשניות ולמתים בתוך דקות".

חפירות שבוצעו במקום הראו שגופות החיילים נערמו על ידי התוקפים סמוך לכניסה לחפירות נגד, כדי ליצור מחסום הגנתי לפני שהמנהרה שקעה באש. ד"ר ג'יימס אומר כי "זה ברור מתוך הראיות הארכיאולוגיות שבוצעו בעיר דורה, שהפרסים היו בעלי ידע במלחמת מצור כמו הרומאים. הם בוודאי ידעו על הטקטיקה המחרידה הזאת".

הראיות מוכיחות גם שהפרסים חפרו את המכרות שלהם עם כוונה למוטט חומת העיר ומגדל שניצב בסמוך. אף על פי שהמכרות לא הצליחו להשמיד את המבנים, התוקפים הפרסים כבשו לבסוף את העיר. בכל אופן, השאלה כיצד התוקפים הצליחו לתוך העיר נותרה פתוחה, מפני שפרטים על המצור לא נמצאו ברשומות של מקרי הישרדות היסטוריים. ההריסות שנשמרו היטב נחשפו כבר בשנת 1920 על ידי חיילים הודים שניסו לחפור תעלות הגנה לאורך חומת העיר הקבורה. בשנים האחרונות הן נבחנו מחדש בצורה מקיפה יותר באמצעות טכנולוגיה מודרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully