וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרום מתכוננים ליום שאחרי הקסאמים

בעוטף עזה נערכים לסיום המלחמה, אומדים את הנזקים ומבינים כי החינוך הוא המפתח: "אחריו נוכל להחזיר לשגרה ענפים נוספים"

הקרבות ברצועת עזה לא מונעים מראשי הישובים באזור עוטף עזה לחשוב על היום שאחרי. בימים אלו חוזרות מערכות החינוך בהדרגה לפעילות אחרי שיתוק ארוך, אולם אין אלו המערכות היחידות שפעילותן הופסקה. הפגיעה העיקרית היתה בעבודה היצרנית של מפעלים וענפי משק יצרניים אחרים, כמו חקלאות ומלאכה זעירה. התושבים בישובים צמודי הגדר, עזבו אותם זמנית ובכך "תרמו" לשיתוק חלקי של התעשייה באזור ושל ענפי העזר, התיירות והפעילות העיסקית הנלווית אליה או המופעלת באופן עצמאי.

"עיקר הבעיה, היא העדר מיגון מספק באותם מקומות המשמשים לפעילות של הענפים האלה" הסביר אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, "ענפי משק משמעותיים מאוד אינם יכולים לתפקד בשל כך, משום שהם נמצאים תחת מצב עורפי מיוחד שהוטל על ידי פיקוד העורף".

דיסקוטקים? רק במקלטים

עינים רבות נשואות עתה אל מוסדות החינוך. הצלחת הפעלתם מחדש, תהיה בגדר קריאה לשאר המשק בדרום לשוב לפעילות מלאה, משום שהדבר יפעל בשני כיוונים עיקריים: הוא ישחרר הורים למעגל התעסוקה המקומי ו"יאלץ" אותם לשוב לעבודתם. "הכוונה שלנו היא ליצור הדרגתיות עקבית, בדגש על עקביות תפעול, של עבודת מערכות אלו" הבהיר חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול, "ככל שהמערכות האלו יחזרו מוקדם יותר לתפקוד מלא, כך ילכו מערכות אחרות בעקבותיהן".

ברור לכולם, שמערכת החינוך פועלת בימים אלו מכורח אילוץ שנועד לאותת לגורמים רבים: למערכות הכלכליות – שאפשר לחזור לתעסוקה; לממשלה – שלמרות המלחמה אפשר לחזור לסוג של פעילות שגרה רחבה. אבל האיתות החשוב ביותר אולי הוא למנהיגים ברצועת עזה - ירי הרקטות הפסיק להרתיע.

"אני יכול לשער, שהמשך החזרה לשגרה, תלוי בהנחיות פיקוד העורף ובהפסקת הירי משני הצדדים. ככל שתהיה אפשרות להחזיר את החינוך, שזה הפקק העיקרי, ניתן יהיה להפעיל גם ענפי משק אחרים" אמר שוסטר, "ההגבלים המוטלים על התושבים ועל הגורמים הכלכליים, הציבוריים והחברתיים הם נוקשים ביותר. הם גרמו לשיתוק שהוזכר של הפעילות הכלכלית אבל לא רק. היום לא ניתן לקיים כינוסים, אז המערכות החברתיות כמו מועדוני הקשישים והאוכלוסיה הזקוקה ליכולת התכנסות אינם פועלים".

על שיחות או אסיפות קיבוץ איש לא מדבר בימים אלו. גם על הופעות באולמות חלות הגבלות נוקשות שאינן מאפשרות את קיומן. דיסקוטקים ומועדוני נוער? רק במקלטים, שגם הם הוכשרו כבר לקליטת תושבים ובהם ציוד הגברה מכוסה להשמעת מוסיקה. "יש בשעה זו אלפי אנשים שנמצאים מחוץ לאזור. חלקם במגמת חזרה. אבל הם ישובו רק כשיהיה שקט מלא" אמר שוסטר.

הכל תלוי בהפסקת ירי הרקטות

אחרי שובה של מערכת החינוך לסדרה, צפויים גם החקלאים לחזור אל עבודתם. "אנחנו לא יכולים לצאת היום לעבודה, כי קיים כל הזמן האיום מעבר לגבול" סיפר זאב עציוני מנירים, "הצלפים יודעים בדיוק לאן לכוון ואין להם מי שיגיד להם מתי לירות. יש עבודה – הם מוכנים לירות".

שטחי החקלאות במועצה האזורית אשכול, ספגו ביממות האחרונות את מרבית הרקטות ופצצות המרגמה. במערכת הביטחון לא שוללים, שההערכה בקרב ארגוני החבלה ברצועה, היא שצה"ל מתכנן כניסה קרקעית באזור זה ולכן הם מנסים לפגוע במטרות ישראליות, אזרחיות וצבאיות בשטח הגובל בדרום הרצועה.

למרות זאת, מנסים החקלאים לשוב לעיבוד השטחים צמודי הגדר: "יש שם תפוחי אדמה, גזר, חיטה וגידולים אחרים שכשנזרעו, לא נלקחה בחשבון המלחמה הזאת" אמר ילין, "אנחנו מקווים שעד סוף החודש, אפשר יהיה לשוב לעבודה וכל המערכות יחזרו לתפקוד מלא. בסופו של דבר, זה מה שהמבצע הזה נועד להשיג".

עמיתו משער הנגב, סבור אף הוא שהתנאי לחידוש העבודה בכל הענפים, היא הסכם מגובש להפסקת אש: "ניתן יהיה לחזור לתפקוד מלא, אם אכן הסכם כזה יושג" הוא אמר, "בעת הזאת, הכל תלוי בהפסקה מוחלטת של ירי הרקטות. אנחנו מקווים, שישראל תדע לעמוד על שלה בעניין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully