וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: המקום בו זכויות האדם נשכחו

מחנה העצורים גוואנטנמו הפך לסמל המאבק בטרור העולמי. אלא שעל הדרך, נרמסים ערכים ליברלים המזוהים כ"כ עם ארה"ב. גיהנום בתמונות

מכשירים את השרץ

השטח שעליו נמצא מחנה העצורים גוואנטנמו, בדרום מזרח קובה, שייך לארה"ב במשך יותר מ-100 שנה. עד לפלישת הצבא האמריקאי לאפגניסטן ב-2001 הוא השתייך לחיל הים, ומאז הפך למחנה מעצר לחשודים בטרור. כיום מוחזקים בו מאות עצירים, שאינם זכאים לייצוג על ידי עורכי דין או להופעה בפני בית משפט אזרחי.

אין דין ואין דיין

העצורים בגוואנטנמו אינם נמצאים בתחום שיפוטה של ארה"ב, ולכן אינם זכאים להגנות שמעניקה החוקה האמריקאית למי שנעצר במדינה. על פי החלטה זו, אין חובה להחיל הליך משפטי הולם על העצורים וניתן להחזיקם במעצר ללא הגבלת זמן, מבלי שתהיה לעצורים יכולת לערער על משך מעצרם או על התנאים בהם הם מוחזקים. הממשל האמריקאי הבהיר כבר בעבר כי אין בכוונתו לקבוע תאריך יעד לשחרור העצורים.

שופטים את ה"מוח"

השבוע החל שימוע בעניינו של חאליד שייח מוחמד, המוח שעמד מאחורי הפיגוע הקטלני ב-11 בספטמבר. בני משפחה של אנשים שנהרגו במתקפת הטרור בניו יורק הוטסו במיוחד על ידי הצבא האמריקאי לקובה, על מנת לחזות בהליכים. בנוסף למוחמד, עומדים ארבעה נאשמים נוספים החשודים בתכנון המתקפה. החמישה עומדים בפני עונש מוות אם יורשעו במעורבות בפיגוע, בו נהרגו 2,973 בני אדם.

מחכים לאובמה

השימוע בכלא גוואנטנמו צפוי להיפתח באווירה כללית של חוסר ודאות לגבי עתיד מתקן המעצר, בו מוחזקים מוחמד ו-250 עצירים נוספים החשודים בפעילות טרור. הנשיא הנבחר של ארצות הברית ברק אובמה הבטיח לסגור את גוואנטנמו על רקע המחלוקת הסובבת סביב המעמד המשפטי של העצירים וטכניקות החקירה המוטלות בספק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סוף עידן בוש

ממשל אובמה יפתח בביקורת מקיפה של המסמכים הסודיים של כ-250 עצורים, מיד לאחר שהנשיא הנבחר ייכנס לתפקידו בינואר, זאת במסגרת מאמציו של אובמה להביא לסגירת הכלא הקובני. להערכת יועצים, ההכרזה על סגירת מתקן הענישה השנוי במחלוקת תהיה אחד מהסימנים הבולטים לכך שהממשל הנכנס מתכוון להרחיק עצמו ככל האפשר מממשל בוש.

סבך משפטי

הממשל החדש צפוי למצוא עצמו מתמודד מול סבך אתגרים משפטיים, דיפלומטיים, פוליטיים ולוגיסטיים אם ברצונו לסגור את הכלא ולתבוע עצורים מסוכנים הכלואים בו. הבעיה העיקרית תהיה לבנות תיקים ללא שימוש בראיות שהושגו באמצעות עינויים - סוגיה אותה ינסו לנצל עורכי הדין של העצורים.

גם קרטר תוקף

ארה"ב מענה שבויים תוך הפרת המשפט הבינלאומי, כך טוען נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר. "אני לא חושב כך, אני יודע שזה כך", אמר קרטר בראיון לרשת CNN. "המדינה שלנו נטשה את כל נושא זכויות האדם. אנו טוענים שאמנת ז'נבה אינה חלה על העצירים במחנה המעצר גוואנטנמו ואבו-גאריב - אמרנו שאנו יכולים לענות אותם".

שיטות חקירה

הטענות של קרטר מגיעות על רקע הפרסום בעיתון 'ניו יורק טיימס', שחשף כי קיימים מסמכים חשאיים של משרד המשפטים התומכים בשיטות חקירה נוקשות, הכוללות מכות בראשו של הנחקר, הטבעה במים וחקירה בטמפרטורות מקפיאות.

האו"ם מתערב

על ארה"ב לשחרר לאלתר את כל העצירים שהיא מחזיקה במתקן המעצר בבסיס גוואנטנמו בקובה או להביאם למשפט, ולסגור את המתקן כולו - כך דרש האו"ם, בדו"ח שפירסם בז'נווה. הדו"ח מסכם חקירה שערכו חמישה מומחים מטעם האו"ם, הקורא גם לממשלת ארה"ב "לסגור את בסיס גוואנטנמו ולהימנע בעתיד מעינויים, מאכזריות לעצירים, מיחס לא אנושי או מהשפלות".

חלום בלהות

וושינגטון אינה מכירה בעצורים כשבויי מלחמה אלא מכנה אותם "לוחמי אויב". האמריקאים ספגו ביקורת חריפה מצד ארגוני זכויות אדם וכמה מבעלות בריתם, כאשר החלו להעביר את השבויים לגוואנטנמו. בתחילת החודש קרא ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" לממשל האמריקאי לשחרר שבויי מלחמה שאינם מועמדים למשפט. בוש, כמובן, התעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully