וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקברים שמעכבים את מיגון ביה"ח ברזילי

משרד הדתות קבע כי קברים שהתגלו מתחת לבית החולים הם של יהודים, דבר שמעכב את מיגונו. "המכשלה ששם לנו המשרד לא מובנת"

האם קברים ביזנטיים יכריעו את גורלו של האגף החדש של בית החולים "ברזילי" באשקלון? מהחלפת המסרים בין הנהלת בית החולים לבין שר הדתות, חבר הכנסת מטעם ש"ס, איציק כהן עולה כי ייתכן שכך יהיה.

בית החולים אינו ממוגן, וההחלטה למגנו, התקבלה במשרד הבריאות, על פי המלצה של פיקוד העורף כבר בשנת 2007. לצורך המיגון שונה תכנונה ויעודה של התוכנית להקמת מגרש החניה והיא הוסבה להקמת האגפים המוגנים של בית החולים. האגפים יבנו כולם מתחת לפני הקרקע למעט חדר המיון עצמו, שיוקם כמבנה ממוגן. המוסד הרפואי אף הצליח לגייס תרומות בהיקף של 20 מיליון דולר לבניית האגפים החדשים אבל בעקבות גילוי קברים במקום, שנקבעו בידי שר הדתות כקברים יהודיים, החליט השר לעצור את הבניה ולחפש פתרונות אחרים. זאת למרות שהעיכוב מסכן את העברת התרומות.

"בית החולים משרת אוכלוסייה של מאות אלפי אנשים ולא יתכן שבמצב הזה, הוא יהיה לא ממוגן", התרעם היום מנהל בית החולים, ד"ר שמעון שרף, "ההחלטה על ההרחבה, התקבלה בשנת 2000 ולאור המצב, הוחלט להסב תכנית קיימת של מגרש חניה תת קרקעי, לאולמות מיון, טיפול, אשפוז ותפעול. המכשלה ששם לנו משרד הדתות אינה מובנת ועוצרת את התכנון, עד כדי אפשרות של איבוד התרומות לחלוטין".

בעקבות שינוי התכנית, התבקש אגף העתיקות לבצע חפירות הצלה, בשל גילוי מוקדם באזור של אתרי עתיקות. בשטח שבו אמור לקום המבנה החדש, התגלו מספר קברים, שהוגדרו על ידי המומחים באגף כקברים פגאנים או נוצרים. "שר הדתות התעקש להכריז על האזור כבית קברות יהודי ולעכב בכך את העבודות" כעס ד"ר שרף, "מאוגוסט השנה, כל העסק מעוכב. משרד הדתות הביא כל מיני הצעות, שאינן אפשריות לביצוע באופן מהיר. כל זה, כשבסביבת בית החולים התפוצצו כבר כמה רקטות".

הפריפריה מקופחת

במכתב שהועבר לידי שר הבריאות, יעקב בן יזרי, כתב ד"ר שרף: "המרכז הרפואי ברזילי הוא מתקן ביטחוני לכל דבר ואני רואה בחומרה רבה את התייחסות הממשלה לעיכוב הבלתי נסבל והבלתי הגיוני בפני הקברים. בעיקר לאור העבר, כאשר קברי יהודים בגוש קטיף, הוזזו מפאת חשש לחילולם. כאן ההתעקשות על אי מציאת פתרון הלכתי מעלה חששות שמא מדובר בזלזול חס וחלילה באזור פריפריה, שגם כך מקופח מכל נקודת מבט".

שרף מחה גם על ההחלטה להעביר את הנושא לטיפולו הבלעדי של השר לעדיני דתות, מבלי להודיע על כך לבית החולים, דבר שגרר עיכוב מיותר: "אם אמנם המוסד הוא מתקן ביטחוני, מה עניין בו למשרד הדתות" זעם.

בבית החולים מצביעים גם על כך, שאם הם לא יממשו את התרומה במהירות, עלולים התורמים להודיע על ביטולה: "צפוי להתכנס דיון בעניין בעוד כשבוע אצל שר הדתות, אבל זה עלול להתברר כמאוחר מדי, בגלל חוקי המס במדינות שמהן גייסנו את התרומות." אמר שרף בייאוש, "זהו משחק פוליטי לחלוטין של שר הדתות, אני לא מבין למה הוא עושה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully