וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "המדינה בטוחה גם בלי א"י השלמה"

רבבות הגיעו לכיכר רבין לציון 13 שנים לרצח רה"מ יצחק רבין. פרס: "על כל חלקי האוכלוסייה לגנות כל מעשה אלימות ולהקיא מתוכה את הפורעים"

נעם כהן

(צילום ועריכת וידאו: נעם כהן)

"באתי לדבר על ישראל בה ברור שמי שתומך במהלכי שלום עושה זאת לא מתוך שאינו אוהב את ארץ ישראל או לא מכיר בקשר ההיסטורי אליה", כך אמרה אמש (שבת) יו"ר קדימה ציפי לבני בעצרת לציון 13 שנה לרצח רבין בכיכר רבין בתל אביב. "כפי שאוהבי הארץ הזאת מבינים - שמטרת העל המשותפת היא קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית, מדינה בטוחה בארץ ישראל, גם אם לא על כולה. מדינת חוק שערכיה כיהודית ודמוקרטית שלובים ואלה הערכים להם מחוייבים בירושלים, בתל אביב ובכל ישוב - גם ערבי במדינת ישראל וגם יהודי ביהודה ושומרון".

לבני התייחסה למתח ההולך וגובר בין חלקים באוכלוסייה הישראלית. "אני מדברת על ישראל שבה יהדות איננה עניין למפלגה ולא מונופול לרבנים, אלא הזהות הלאומית של המדינה והזהות הפנימית של אזרחיה היהודים ומכוח זה באו הנה הורינו והורי הורינו מיליוני עולים אחריהם – וגם זאת ישראל שנשאיר לבנינו אחרינו".

יו"ר קדימה קראה לאחדות, והעבירה ביקרות מרומזת על תחלואי החברה הישראלית. "אני מדברת על ישראל שבה דמוקרטיה אינה תפריט לבחירה, אלא שיטת ממשל ומערכת מחייבת של ערכים. מדינה שכל אחד משרת את החברה בה הוא חי שירות צבאי, לאומי או אזרחי. ישראל שבה כל אחד מכבד את חייליו ומוקיר אותם, אבל לעולם לא פוגע ולא מרים עליהם יד. ישראל שיש לה חוקה שמעגנת את כל אלה, ויש שופטים בירושלים ויש ממשלה בירושלים ואלה מכבדים את אלה".

בפתח דבריה מצאה לבני לנכון להתנצל על היעדרה מעצרת השלום לפני 13 שנה, בה נרצח רבין. "לא הייתי בכיכר בלילה הנורא ההוא", אמרה. "אין מילים יותר מאחדות מהמילים 'כן לשלום לא לאלימות', ובכל זאת אז לא באנו. לא באנו כי המילים המאחדות היו אז סלע מחלוקת קשה כואב ונוקב. לא בגלל תוכנן האמיתי אלא בגלל מה שהפכו להיות. לא באנו למרות שרצינו שלום".

"השלום קרוב יותר מששיערנו"

"אתם שבאתם לכיכר לזכור את רבין, מהווים את עמוד התווך המבדיל בין דמוקרטיה מעוררת השראה לאנרכיה חסרת תקנה", אמר נשיא המדינה שמעון פרס בנאומו בעצרת הזיכרון. פרס דיבר על מורשתו של רבין, ואמר כי "השלום קרוב יותר ממה שאנחנו משערים וראוי כל מאמץ לקרבו".

פרס התייחס לקיטוב ההולך וגדל באוכלוסייה הישראלית. "המחלוקות בינינו החריפו והלכו, והן פוגעות ברקמה ששמה מדינת ישראל", אמר. "במקום להטות כתף אנחנו מושכים כתף. אם לא נתעשת, אם לא נראה את הסכנות מול עיננו, אם לא נחפש את הביחד ונראה ונחיה את המשותף - קשה יהיה עתידנו. זו אינה אזהרה אלא בקשה של אדם יהודי לא צעיר, היודע שאפשר להתאושש. אתם מוסגלים להתאושש ולעשות את זה!".

הנשיא קרא לכל חלקי האוכלוסייה הישראלית לגנות מעשי אלימות באשר הם. "כצעד ראשון אני מבקש לראות כאן בכיכר זו בשנה הבאה גם את חלקו של העם שלא רואה עצמו שותף ליום זה. האוכלוסייה שידה לא היתה מעורבת באותו ערב נורא וידה לא לחצה על ההדק. כדי שעם שלם, מדינה אחת, תגנה כל מעשה אלימות ותקיא מתוכה את הפורעים".

"אין דרך אחרת"

שר הביטחון אהוד ברק פנה בנאום לרבין. "אין עדיין שלום ויש אלימות", אמר." אירן שוחרת רע וחותרת לנשק גרעיני, החיזבאללה גרר אותנו למלחמה לפני שנתיים והוא מתחמש גם היום, חמאס שולט בעזה ומשרה מרוחו הרעה על תושבי עזה".

"יש חייל אחד, גלעד שליט שמו, הוא היה ילד בבית הספר כשנרצחת, יצחק", המשיך ברק. "גלעד נחטף ונמצא כמעט 900 ימים בשבי חמאס. אני יודע שעמדת מצבים דומים, אני יודע איך פעלת באומץ ובאחריות. זו הדרך היחידה ואין אחרת. ידעת שמלאכת עשיית השלום דורשת התמדה, אין קיצורי דרך. אנחנו חייבים להתעשת. אין לנו ארץ אחרת ואין דרך אחרת, אין תחליף לשלום".

"עדיפים ייסורי השלום על מכאובי המלחמה. יצחק, אמרת כי האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. האלימות מכרסמת גם היום. פעם הם היו עשבים שוטים, היום הם גידולים סרטניים עם גרורות. אנחנו מבטיחים שנעקור את הרע הזה מקרבנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully